المساعدة - البحث - قائمة الأعضاء - التقويم
تصميمات و رسومات و ديكورات و اشياء اخرى ,
منتديات شئون مصرية > المنتديات الإجتماعية > شئون الأســــــــــرة
1, 2
banboty
part 1

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image
banboty
2

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image
gatita
الله يا بنبوطي الحاجات دي حلوة كثير

انت بتعملها؟؟؟

اكثر تصميم عجبني هو

user posted image

و ده

user posted image
Akrum
جميل جدا الموضوع ده .. ومثير لإهتمامي فعلا .. فهل نطمع في المزيد من حيث كيفية تنفيذ تلك الأعمال من الحديد المشغول .. وكلفتها .. والعمالة الماهرة التي تستطع القيام بمثل تلك الأعمال قي مصر علي سبيل المثال .. يعني دراسة تسهم في تيسير الأمور علي كل من يرغب في تنفيذ باب او بوابة او شباك او اطار سلم داخلي مثلا من مشغولات الحديد...

banboty
جاتى

انا معملتش دي تحديدا ,, انا كنت بصمم حاجات تشبه لها , وخاصة حديد الفراندات و الشبابيك,,

اكرم

هناك طريقتين لتنفيذ هذه الاعمال , واحدة معقولة التكاليف نسبيا و التانية مكلفة نوعا ما ,,

الطريقة الاولى : و هي الذهاب لاحد الورش الخاصة بالحدادة و تصنيع الكريتال وهتلاقيهم في الدويقة او الحرفيين و ممكن ورش صغيرة في السبتية و يكون معاك رسم لينفذه لك و انت تشتريه له بعض الاكسسوارات اللى بتتركب مع الشغل و بعد ما يخلص ,

يقوم بأرساله لورشة اخرى لتجهيزه و للرش بالدوكو , ممكن تعمله بطريقة السبونش ( تداخل لونين مع بعض ) او بالطريقة المط ( اللون المطفي من غير لمعة ) و انت و ذوقك ,, و بعدين يجي لك يركبه ..

و السعر هنا بيكون بالكيلو ,,, بمعنى انه بعد ما ينفذ لك الرسم , يقوم بوزنه و السعر يترواح من 8 الى 10 جنيهات و انت و شطارتك في الفصال ....... و لكن طبعا التنفيذ و التشطيب و الدهان يحتاج لمتابعة دائمة و توجيهات منك حتى تحصل على ما تريده .. و طبعا هي طريقة صعبة عليك شوية ,,

الطريقة التانية

الذهاب لشراءها جاهزة من احد محلات الفيرفورجيه زي الزعبلاوى اللى في نص شارع رمسيس , وده اكيد هتلاقى عنده كل اللى عايزه من فراندات او سلالم او اثاث , وممكن ينفذ لك اي رسم خاص جايبه معاك وعنده كمان كتالوجات تختار منها , بس تحاول ان تحصل على خصم كويس ..

و في واحد تانى في شارع اسمه صقلية على ايديك اليمين و متفرع من مكرم عبيد اسمه ساندال , برضه بيعمل نفس الحاجات بس هيكون اغلى شوية من الزعبلاوي

* و فيه محل في الجراند مول في المعادي في الدور التالث

و هنزل هنا بأذن الله شوية تصاميم لدرابزين السلالم و الفراندات
ممكن تعمل برنت و تاخد منهم تصميم تنفذه
banboty
طولنا الغيبة حبتين sleep.gif

بارت 3

درابزينات مختلفة

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image
banboty
اباليك

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image
oskasan

منين نحصل على الكاتالوجات دي يا بنبوطي

gatita
user posted image

انا عندي قنديل شبه ده في البيت بس ده اجمل
gatita
انت عايز كاتالوجات ايه 23)))).gif
banboty
اقتباس (oskasan @ Jan 8 2006, 10:20 PM)
منين نحصل على الكاتالوجات دي يا بنبوطي

من مواقع عديدة على النت , بس عايز شوية تعب يا اوسكا

و قولي لو عايز حاجة محددة و باذن الله اجيبهالك هنا
banboty
اقتباس (gatita @ Jan 9 2006, 02:17 PM)
user posted image

انا عندي قنديل شبه ده في البيت بس ده اجمل

تمام يا جاتى

بس عندنا في مصر القنديل هوا اللى بيشتغل بالجاز او السولار

اما الابليك , فبيشغل بالكهرباء

المهم لو عندك اي رسومات او تصماميم اخري , يا ريت تنزليها هنا عشان نعمل كولكشن كويس
قمر الليالي
انا لقيت الاشكال دي cool.gif

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

وده من بيتنا tututu.gif

user posted image
banboty
ايه الضلمة دي wacko.gif

مش باين حاجة يا قمر

شغلي الفلاش او التصوير الليلي

او خدي له صوره في النهار
قمر الليالي
لما ولعت النور النور كان قوي والصوره كانت مش باينه هصوره بكره الصبح ان شاء الله
banboty
يا مسهل يارب
gatita
user posted image

user posted image
oskasan
انا بحب جدا الزخارف

واتحول من هواية وحب لعمل خاص

والحمد لله انا باعمل في مجال 70% منه حفر على الخشب بواسطة الكومبيوتر زي الاويما والارابيسك وتعشيق القشرة

فالحقيقة لقيت في زخارف الحديد المشغول انها ممكن تفيدني في عملي

تحياتي

banboty
انا ممكن احط هنا كمان رسم على الزجاج لو هيفيدك يا اوسكا

بس قلي انت بتعمل رسومات و بعدين بتتنفذ على الخشب ,

موبيليا و لا ديكورات ؟؟
oskasan
الاثنين يا بنبوطي

يعني القطعة اللي بتتحفر يمكن استخدامها كحشوة تنفع للديكور او الموبيليا

gatita
انا عايزة اعرف ارسم على الزجاج

علشان اعمل لوحة يا ريت يا بنبوتي

يللا عايزة اتعلم

banboty
نجيب حاجات لاوسكا الاول , و بعدين من عينيا يا جاتى , هشرح لك كل حاجة

بص على حشوات الابواب دي يا اوسكا , مش عارف هتنفع معاك و لا لأ

و قولي ايه رايك ؟؟

user posted image

دي ابواب خشب و الحشوة زجاج

user posted image

user posted image

و انتظرنى هاجيبلك حاجات تاني
oskasan
حلو يا بنبوطي

اهو الماكينة عندي بتعمل الابواب دي قطعة واحدة بمعنى ان الصور بتاعتك بتوضح ان الباب تجميع من قطع منفصلة

لكن انا ممكن اعملها قطعة واحدة من نوع من الخشب المصنع اسمه MDF وده التطور للخشب الحبيبي

شفت الصورة اللى في النص اللي فيها باب واحد

user posted image

الاركان المحفورة في الخشب اللى حوالين الحشوة الزجاج هي اللى محتاجها
farida
جميلة تصميماتك يا بنبوطي بجد 01!!8.gif انا من عشاق الفرفورجيه
بحب جدا اتامل اي مشغولات فنية بالحديد

هوريلك صورة سلم علي شكل بحري
حضرت تصميمه خطوة خطوة sleep.gif هو علي الطبيعة اجمل thumb.gif
هو عبارة عن حلقات حديد شكل الدفة وجواها رسمة الهلب
ومتوصلة مع بعض بحبال rolleyes.gif
هو السلم علي الجنب smile.gif

user posted image

banboty
بس الام دي اف

ما بيبقاش عملي اوي , لو متخدمش في الدهان كويس لانه عدو الماء و الشمس

و بعدين انت بتعمل الباب بحاله من الام دي اف blink.gif

و لا انت تقصد , حلية و بس خارجية مزخرفة تلصق على الباب الاصلي ,

و بتشتغل بالمصري و لا المستورد و بتخانات كام

18 و لا 22 ملي ,
banboty
انا عارف انك ذواقة طبعا يا فريدة

و اكيد اي شئ فيه فن بيلفت نظرك ,

و بمناسبة الهلب و الدفة .

انتو عندكم حد بيشتغل في البحر

oskasan
باين عليك يا بنبوطي صنايعي فنان

غالبا بشتغل على 18 مم لكن لما بيكون الباب قطعة واحدة باشتغل على تخانة 6 سم مرة واحدة

اما لما بيكون حلية فبستخدم 12 مم

حاليا معظم انواع الموبيليا الشغل التجاري بيبقى ام دي اف لانه ارخص ومش محتاج واحد بتاع دهانات محترف

يعني بتاع دوكو السيارات ممكن يدهنه

هو مشكلته انه تقيل شويتين

لكن لما بيتدهن كويس او بيتلبس فينيل بيخم اجدعها زبون

ثانيا معظم الحفارين النهاردة بيستخدموه لانه سهل في الحفر وسريع معاهم وبيجي بالتخانات والعروض اللى هما عايزنها

غالبا اشتغل على ال ام دي اف الكوري الصينى مش حلو قوي والامريكي غالي

اما السعودي فبيستخدم في التجليد فقط لانه تعبان جدا وبيتقوص مع الجو والرطوبة بسرعة

اما عن الخشب فحفرة بالنسبة لي اقصى انواع المتع وبيخرج من الماكينة على الدهان عدل مش محتاج صنفرة ولا احزنون
قمر الليالي
ايه رايكم بده sleep.gif

user posted image

user posted image

وده موقع حلو www.woodltd.com

user posted image

user posted image

بما انك شغال في الخشب والابواب يا اوسكاسان عايزه اسالك سؤال بصراحه تعتقد ان الاسعار
عندنا قصدي في الخليج مبالغ فيها والا عادي thinkkkkk.gif
قمر الليالي
user posted image

راااائع wub.gif
farida
و بمناسبة الهلب و الدفة .

انتو عندكم حد بيشتغل في البحر

بيشتغل نو ,&,.gif

اتخرج اه thumb.gif

اخويا اللي اصغر مني اتخرج مهندس من الاكاديمية البحرية
تبعكم اللي في اسكندرية sleep.gif بس من سنين ..اشتغل فترة في البحر
ورجع للبر من تاني ghetet.gif

حلوين يا قمورة wub.gif لكن بميل لشغل الحديد مع الخشب

ولو كله خشب تكون رسمة خفيفة اوي علي الباب rolleyes.gif
banboty
اقتباس (oskasan @ Jan 18 2006, 06:58 AM)

حاليا معظم انواع الموبيليا الشغل التجاري بيبقى ام دي اف لانه ارخص ومش محتاج واحد بتاع دهانات محترف

اما عن الخشب فحفرة بالنسبة لي اقصى انواع المتع وبيخرج من الماكينة على الدهان عدل مش محتاج صنفرة ولا احزنون

انا مكنتش اعرف انك بتشتغل في الكويت , لان عندنا اغلب الام دي اف مصري و محدش بيشتغل بالمستورد حتى لو كان صيني لانه غالي و مقارب للمصري اللى ارخص منه ,

بس , مشكلة الدي ام اف , انه ملوش عمر و مبتعرفش تثبت فيه مسمار حتى , بيخوش مكانه و يفرول بعد فترة , بس زي ما انت قلت شغل تجاري , مع انه حرام فيه الفلوس حتى لو كان رخيص , يعنى ممكن اشغله في الدلف او اوشاش ادراج او حليات , ماشي , يعنى حاجات غير اساسية مش عليها احمال

وسبحان الله , اي حاجة من صنع الله مش من صنع البني ادم , بتبقى احسن و اجمل حاجة

و قيس كده على اي حاجة , حتى في الدهانات زي البوليستر , اللى طالع موضة و اللى بيخلي الخشب ميتنفس ,

مفيش احلى من الجمالكة و الشغل القديم المحترم بتاع زمان
banboty
قمرالليالي

اللى عمل الاويما دي مش صنايعي اوي , كانت محتاجة تشطيب احسن من كده 1(()).gif

بالاضافة ان الحفر على الابواب مش محبذ , الحشو و الحليات بتبقى اشيك

فريدة

اخويا اللى اكبر منى , برضوا خريج اكاديمية بحرية اللى في ميامي , بس هوا اكيد اكبر من اخوكي لانه دفعة 91 .

بس هوا قسم بحري و لا هندسي ؟ وليه مبيشتغلش blink.gif

قمر الليالي
اقتباس (banboty @ Jan 19 2006, 08:48 PM)
قمرالليالي

اللى عمل الاويما دي مش صنايعي اوي , كانت محتاجة تشطيب احسن من كده 1(()).gif

بالاضافة ان الحفر على الابواب مش محبذ , الحشو و الحليات بتبقى اشيك

user posted image

حتى ده شكله 1(()).gif باين انه محفور باتقان شكله حلو خصوصا الورود unsure.gif
banboty
ابقى هاتي معاكي كشاف يا قمر اشوف بيه

عشان الدنيا بلو بلاك خالص مالص
قمر الليالي
اقتباس (banboty @ Jan 20 2006, 03:19 AM)
ابقى هاتي معاكي كشاف يا قمر اشوف بيه

عشان الدنيا بلو بلاك خالص مالص

بنبوطي شكلك محتاج نظاره nerddd.gif
oskasan
اقتباس
بما انك شغال في الخشب والابواب يا اوسكاسان عايزه اسالك سؤال بصراحه تعتقد ان الاسعار
عندنا قصدي في الخليج مبالغ فيها والا عادي

بصراحة ياقمر مبالغ فيها جدا

انا اعرف ( مناجر ) ورش نجارة بتشتري الموبيليا من مصرغير مدهونة او منجده (( عليها الخام يعني )) وبالاخص من دمياط وبيقع عليهم سعر الموبيليا مع الشحن ارخص بكتيير من تصنيعها في الكويت

الحفار المحترف داخل الكويت ومعظمهم باكستانية ومصريين يوميتهم لا تقل عن 7 او 10 دينار كويتي يعني مايقارب 200 جنيه مصري

مين في مصر بياخد الرقم ده في اليوم

تعرف يا بنبوطي ان فيه نوع من mdf مضاد للماء

انا شفته في دبي وبيقال انه موجود في مصر ويسمى hdf

واخدنا عينة منه وحطناها في وعاء به ماء لمدة 4 شهور ولم تتأتر نهائيا

banboty
اقتباس (قمر الليالي @ Jan 20 2006, 11:15 PM)

i have one already

banboty
مسمعتش عليه يا اوسكا , بس هسأل عليه ناس اصحابي

و دلوقتى نلبي طلب العزيزة جاتى

الرسم على الزجاج :

الخامات المطلوب تحضيرها :

* انبوبة ريلييف و ده بيستخدم لتحديد الرسم , ممكن عدد 3 او 4 انابيب

* برطمانات الوان حسب الذوق للرسم على الزجاج و دي موجودة في المكتبات الكبيرة و فيه محل انا كنت بجيب منه في شارع البستان ( وسط البلد ) عند تقاطع اشارة المرور في الناحية المقابلة لكماليات المغربي في القاهرة , اسمه( كذا لون ) عنده كل ما تتخيله من الوان و خامات , و يستحسن شراء النوع الامريكاني , طبعا هوا غالي حبتين لانه بيعيش و الوانه مبتهربش ( بتبهت يعنى ) .

* تنر و ياريت يكون المستورد برضوا مش المصري , ممكن تجيب الكمية على حسب مساحة الرسم , يعنى الباب مثلا 2 م في 2 م ممكن تجيب نصف لتر تنر ..

* سرنجة ( اللى بتستخدم في الحقن )

* لوحة الرسم اللى هننقلها على الزجاج و هنزل هنا كام شكل ممكن تعمله برنت و تكبره و تشتغل بيه .

* و طبعا قطعة الزجاج تنظف قبل البدء بالتلوين بالتنر او بالبنزين و تنظف تماما و ياريت يكون الزجاج من النوع المصنفر بالرش ( رش الرملة , َسمك 3 ملي ) , و بتوع الزجاج بيقولوا عليه زجاج عمليات , عشان الرسم بيظهر كويس اوي على النوع ده و بيبقى شكله شيك ,,

اول حاجة بتتعمل , انك بتحط الزجاج اللى هيترسم على تربيزة قصيرة حبتين و ممكن على الارض يبقى اريح و بعدين تحط تحته المنظر اللى هترسمه ,

يعنى الزجاج من فوق و المنظر من تحت ,

و بعدين تبتدي تشف المنظر مستخدما انبوبة الريليف عشان التحديد الخارجى للمنظر ,

بمعنى لو مثلا هرسم مركب , يبقى هحدد شكل المركب و الشراع فقط بدون نقل التفاصيل , لان التفاصيل هي اللى هنلونها بالالوان , و التحديد بالريليف ده , بيعمل بروز على الزجاج بحوالي 1 او 2 ملي , البروز ده هوا اللى هيحبس اللون ,,, و نسيبه ينشف من 6 الى 8 ساعات , و عند استعمال الانبوية يجب ان تكون قوة ضغطك عليها متساوية عشان ميبقاش فيه خط تخين و خط رفيع ...

و لو فيه جزء من الريليف طلع بره و مش ماشي مع الرسمة , نستنى عليه لما ينشف و بعدين نقشطه بالموس او الكتر ,

*استخدام الالوان :

بنقوم بخلط برطمان اللون مع كمية مناسبة من التنر , عشان نخفف كثافة اللون شوية و كمان التنر بيعمل تفتيح للون و تغميقه ,

بعد اما بنكون نقلنا الرسمة و حددناها بالريليف ’ نبدأ نعبئ السرنجة باللون اللى عاوزين نشتغل بيه ( فيه ناس بتلون بفرشاة رسم ) , و ننقط بالراحة الجزء المراد تلوينه , و لو شوية لون طلعوا بره التحديد , علطول نمسحها بقطعة قماش نظيفة ..

و لو نخلط لونين على بعض للتفتيح او للتغميق و انت و ذوقك

و نسيب الالوان تنشف على الزجاج من غير اما تحركه او تهزه علشان الالوان تثبت و تنشف مكانها و بتاخد حوالي من 6 الى 8 ساعات ...

و دي كام رسمة على الماشي لغاية اما اجيب حاجات تانية

user posted image

user posted image
سميرة ام اية
اقتباس (banboty @ Jan 29 2006, 06:52 PM)

i have one already

[بسم الله الرحمن الرحيم

اود لو انك تفيدني ببعض الاشكال الخشبية لفصل صالونين عن بعض عوض نقش الجبص و الاقواس.
ارجو الرد بسرعة وشكرا. 1(()).gif
سميرة ام اية
اقتباس (سميرة ام اية @ Feb 22 2006, 08:04 PM)
اقتباس (banboty @ Jan 29 2006, 06:52 PM)

i have one already

[بسم الله الرحمن الرحيم

اود لو انك تفيدني ببعض الاشكال الخشبية لفصل صالونين عن بعض عوض نقش الجبص و الاقواس.
ارجو الرد بسرعة وشكرا. 1(()).gif

بالفعل انا اريد اشكال خشبية تفصل صالة الجلوس عن صالة الاستقبال و ليست اسقف خشبية وشكرا
banboty
بصراحة يا ام اية مش فاهم حاجة يا ريت توضحي اكتر ...

-------------

نكمل بقى رسومات الزجاج

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image
banboty
و دي بقى شوية رسومات تنفع للشبابيك

غرف النوم او الاطفال او الحمامات

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

banboty
المرة الجاية بأذن الله

ننزل شوية تصميمات من السيراميك و البورسلين لارضيات الهول او للحمام او المطبخ ..... smile.gif
banboty
عدنا بحمد الله ..

هناك قواعد عامة للصق السيراميك و لا تختلف غالبا من صنايعي لاخر الا اذا كان الشخص المنفذ غير مؤهل و بمعنى اخر مش صنايعي و نص تذكرة biggrin.gif

من اهم تلك القواعد هي : تنظيف المكان المراد لصقه و تغطيته بالرمال الناعمة قبل اللصق لان وجود بواقي اسمنتية او حجر او زلط , من الممكن ان تكون ذات طرف مدبب , الامر الذي يجعل البلاطة غير مستقرة و لا تدوم طويلا و مع كثرة الاستعمال تتحرك البلاطة من مكانها . يراعي ايضا عدم وجود بواقي من الجبس لانه مع احساس الجبس بالرطوبة البسيطة التى تتسرب من السيراميك بيتمدد و ممكن ان يخلع البلاطة مع الوقت ..

عند تقطيع البلاطة نصفين او حتى جزء منها للتكملة , تسمى ( غلايق )
يجب ان يقوم الصنايعي بصنفرة الجزء المقطوع بحجر صنفرة حتى لا تكون هناك حواف مدببة للبلاطة و التى تمنع فيما بعد ان يستقر بها الاسمنت الابيض الذى يغلق جميع الفتحات الطولية و العرضية للبلاط ليمنع تسرب المياه الى اسفل البلاطة و منها الى السقف .

لصق البورسيلين غير لصق السيراميك لان به برادة حديد بنسبة عالية و لا يوجد به نسبة من الفخار المخلوط بالطفلة كالسيراميك العادي ,
مما يجعل البلاطة اكثر صلابة و تحتاج الى اسمنت مضاف اليه المياه بكثرة و يسمونها مونة لباني .... و تملئ البلاطة بنسبة متساوية قليلة تجعلها تتحرك حتى يتم ضبطها بالميزان من الجهات الاربع .

و يحتاج ايضا الى سكينة خاصة بماكينة التقطيع ثمنها مرتفع قليلا عن سكينة التقطيع العادية حتى يتم قطعه بطريقة مستوية و بدون تشوهات و تهدير له لانه مرتفع الثمن smile.gif

و الان مع بعض الرسومات

part I

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

بورسلين

user posted image

user posted image
banboty
user posted image

user posted image

user posted image
oskasan
هو فيه بورسلين خشن يابنبوطي علشان الريسبشن

اصلي خايف اركبه واتزحلق

فقالولي ركب بورسلين في الحمام وسيراميك في الحمام افضل

بس الوان البورسلين اجمل
banboty
طبعا انا هكلمك على البورسلين الحر يا اوسكا , اللى بينتجهم مصنع الجوهرة و كيلوباترا لاني معنديش خلفية عن المستورد !!

لا يوجد في البورسلين سطح محبب او مخشن لانه الاصل فيه ان يكون مصقول ليعطى هذا اللمعان العالي , انما لو هتركبه في الريسبشن ممكن تدخل فيه منظر او صرة او برواز من الوزر و هي ممكن تخفف من حدة الزحلقة ..

و لكن عيب البورسلين او السيراميك بصفة عامة عند وجود مياه عليه انه بيزحلق , لهذا عند تنظيف السيراميك يجب ان نمسحه بفوطة مندية او مبللة بالماء حتى نتفادى هذا الموضوع لهذا يجب ان تتأكد ان يكون السيراميك جاف طوال الوقت ...

بارت 2

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

oskasan
يعني لو ركبنا السيراميك كشكل صرة او برواز داخل البورسلين مش هايقلل من قيمة البورسلين او بمعنى اصح يرخصه شوية ؟
سؤال تاني معلش هازهقك
طيب الافضل اننا نركب السيراميك او البورسلين على البلاط القديم ولا نشيله احسن ونركبه على الارضية المسلح على طول خصوصا ان فيه بلاط قديم عندي
banboty
مش هيقلل قيمته طبعا لانك بتختار صرة بتتركب خصيصا للبورسلين , يعنى هتلاقيه لاصق البلاط و جواه الصرة بتاعته على الاسلايد اللى بتتفرج عليه , يعنى بيبقى مركب الحاجتين على بعض ... و يبقوا في منتهى الشياكة و بلاش اختراعات لانك مش هتعرف تتخيل الشكل النهائي الا بعد ما يركبوا و ممكن ساعتها ميعجبكش فتبقى مشكلة wacko.gif

اما تركيب البورسلين على البلاط القديم بدون خلع فده شئ قاتل و جهد مضاعف للسقف .

و تأثيره مش مباشر و لكن بعد كام سنة ممكن السقف يشرخ و عمره الافتراضي يقل ,

يعنى تخيل ان كرتونة السيراميك المتر و ربع او نص وزنها حوالي 25 او 27 كيلو , و بتوصل الى 30 كيلو بالمونة ( الاسمنت و الرملة ) بتاعتها

و انت هتلصق حوالي نقول متوسط 120 متر , فلو ضربته في 30 ك هتلاقي الوزن الزائد على الاسقف و الكمرات و الاعمدة حوالي 3 طن و ممكن تكون شقتك اكبر من كده , فالحمل هيزيد ..
banboty
دلوقتى ننزل شوية تصاميم وو اجهات للى عاوز يبنى فيلا او عمارة

user posted image

user posted image

user posted image

.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.