المساعدة - البحث - قائمة الأعضاء - التقويم
رسالة الى EL-Masri.!
منتديات شئون مصرية > بوابة المنتديات > إستفسارات ـ إقتراحات ـ شكاوى
Badroora
المصري ........منذ انضمامى اليكم من ايام قليلة وانا الاحظ اسلوب حضرتك الساخر فى التحاور وسوء الظن والتكفير واخيرا الابتلاء على ناس لا تعرفهم .

انه التناقض بين الادعاء بالتدين والمحافظة على الدين والعقيدة وبين عدم العمل بها .

الدين قالنا لا نسيء الظن بالاخرين ..........وحضرتك اسأت الظن بي اكثر من مرة .

الدين قالنا لا نتهم احد بالباطل ............وحضرتك اتهمتنا بالكفر وكأنك لديك رخصة

من الله تجعلك مطلع على القلوب وتعرف ما تخفيه الصدور .

الدين قالنا ........الاحترام ولا نسخر من احد وحضرتك سخرت منا.

الدين قالنا .......الدين معاملة .وحضرتك معاملتك عدائية بدون اى سابق تعامل او معرفه .

يا المصري يجب ان تتحلى بالشجاعة وتكون مسئول قدام كلامك اللى بتكتبه .

كذا موضوع بتهرب من المناقشة والمواجهة كل اللى عليك تعمله انك تقول

استنتاجك وترميه وتمشي ومعندكش الجرأة على المناقشة وتحمل مسئولية كلامك .

من اداب الحوار بما انك بتشترك فى مواضيع بنتحاور فيها انك اذا سُئلت على شيء انت كتبته لازم تُجيب اما التجاهل معناه ضعف الحجة

وعدم القدرة على التواصل مع الناس .

انا لتجنب اصطتدامى بك كتبت رسالة للادارة للتعامل معك بشكل ودى على اتهامك لنا بترويج افكار منحلة واننا شلة ومتنكرين .

والله حرام ان دى تكون اخلاق ناس بتدعى الاسلام وتدعى الدفاع عنه .

ابسط شيء الرسول الكريم الذي يعتبر قدوة مطلقة لنا لن تقدى به فى اسلوبك فى التعامل معنا يبقي اى شيء تقولة بعد كدا غير قابل للتصديق

لان التناقض بين القول والفعل يفسد اى حوار وعدم احترام الراى والراى الاخر لا يوحى بالتحضر او المواصلة على التوصل مع المدعين .

اعتذر للادارة وكل الاخوة والاخوات الا انت على كتابتى رسالة لك معلنه

ولكن انت من اضطرنى لذلك لانك تهربت اكثر من مرة من الرد على اتهاماتك وتجاهلت اى كلام وجهته لك كاستفسار او تساؤول حول كلامك .

بليز راجع نفسك وحاول تعدل منها حتى تكون قادر على تعديل او على الاقل التواصل مع الاخرين وخصوصا من يختلف معك فى الراى والاسلوب .
El-Masri
إقتباس(Badria Mekkawy @ 15 Jun 2008, 03:47 AM) *
[b]المصري ........منذ انضمامى اليكم من ايام قليلة

حد يعد يا جماعة، أدى واحد.

الأخلاق؟

أنا لم أر لك ردا على تحليل موحد للخمر، حضرتك جيتى بعديها بيوم ومش طالعه عندك؟
Badroora
إقتباس(El-Masri @ 15 Jun 2008, 09:57 AM) *
حد يعد.

مسجلة عندكم يوم 8 فى الشهر دا والنهاردة 15 يبقي 7 ايام .!!!

Badroora
يعنى كون الصدفة خلتنى جيت واول ما جيت اشتركت فى موضوع الخمر هذا يعنى انى جاية مخصوص عشان احلل الخمر ومتضامنه مع الاخ موحد .!!

ودا بردوا اللى ادى لحضرتك رخصة بانك تظن انى متنكرة ََ!!!

بالذمة دا يُسمي ايه ؟؟؟
El-Masri
شوفتوا يا جماعة علشان جت بعديها بيوم فماشفتش تحليل موحد للخمر. شافت بس ردى عليه وعلى دينوقراط.، يمكن الأى بى بتاع حضرتك إتجاه واحد، ممكن تسألى فى شركة الإنترنت لإنها مشكلة وحالة فريدة.
Badroora
مش فاهمة حاجة ممكن تكون موضوعى شوية لو سمحت .وابتعد عن سوء الظن وتصديق نفسك لبضع لحظات .

انا مش مطالبة انى ابرر سبب اشتراكى فى الموضوع عشان ظنون حضرتك الوهمية.

طيب ممكن حضرتك توضحلى انت شاكك انا مين وازاى عرفتنى بقي بما انك مش من السادة المشرفين ؟

فتحت المندل ولا وشوشت الودع مثلا وعرفت انى شخصية معينه متنكرة .

والله العظيم فكرتى بطريقة تفكيري ايام ما كنت فى تسعة ابتدئي مع انى كنت اعقل من كدا كمان .

يلا بقي يا سيد مصري قولى ازاى عرفت انى متنكرة وانى مش انا ؟ويا ريت بوضوح ودوغروى بلاش الراوند واى مش باعرف اتعامل به.
El-Masri
أفهم من هذا أن موضوع تحليل الخمر -رغم أنه كفر- شيئ فرعى وجانبى ولم يثر أعصاب حضرتك أو يستحق الرد كما يستحق رد فعلى عليه؟

أنا بجد شفت الإسلوب الفريد ده قبل كده لما كنت بأصيف فى تل أزيز السنة اللى فاتت.كان ساعتها فيه كده طيارات حبيبة بتطلع صواريخ صديقة علشان تصيف على شط البحر، بس مش عارف ليه الناس اللى خبطتهم الصواريخ دى كانوا بيصرخوا ويزعقوا، أكيد متخفلين وهمج. سوفاج ويـاى عليهم.

بالمناسبة ،حد يسأللنا المدام كلمة "سوفاج" دى فرنساوى وللأ ناتف أميركان؟ ولو فرنساوى فهل هيه فرنساوى فرنسا وللا فرنساوى كيبك. لإن ده موضوع حساس ومهم جدا تتوقف عليه حياة الشلة.
Badroora
حضرتك فى هناك موضوعين طوال عراض بيتكلموا عن الخمر انا هنا بسأل حضرتك ويا ريت نتكلم ونتاقش فى اسلوب حضرتك وادعائك اننا متنكرين .

موضوع الخمر دا هابقي اناقشه هناك معاك لما توجهلى تساؤل اوك .

خلينا بقي نوصل لحل حضرتك شاكك انى حد تعرفه واننا شلة متنكرين

ايه الادلة بتاعة اتهامك لنا .؟

بس هو دا اللى عاوزة اعرفه وبلاش تتوهنا وتبعدنا عن اثبات المطلوب
El-Masri
إقتباس(Badria Mekkawy @ 15 Jun 2008, 04:32 AM) *
موضوع الخمر دا هابقي اناقشه هناك معاك لما توجهلى تساؤل اوك .

لن أوجه لك تساؤل فيه، فحمية الدماء شيئ طبيعى فى المسلم. هوه حضرتك منين؟

مرة شفت إتنين فى البلد دى رمضان اللى فات، الإتنين كانوا يتحاجون فى صلاة التراويح وهيه سنة وهم أصلا لا يصلون الفرض، حتى أنه كان وقت صيام و هم الإثنين كانوا فاطرين.

طب حد يقول خمسة قبل ما نقفل ونروح ننام.
Badroora
شوف يا المصري انا مش باحب اشترك فى اى حوار عقيم وسطحى زى كدا انا بس طاوعتك عشان اشوف اخرك ايه .

قولت جايز تكون شاكك انى حد تعرفه او انى متنكرة او انك اتقرصت كتير فى الموضوع دا فقولت رأفة بك اتناقش معاك ونحاول نوصل لحل .

لكن للاسف حضرتك عمال تلف وتدور وشوية فريد وشوية فريدة قال يعنى بتتكلم بالمدارى وانا مش فاهمة حاجة لانى للاسف ماليش فى سوء الظن .وواثقة انك متعرفنيش لانى لا انا فريدة ولا فريد .

اسلم شيء للتعامل مع العقول اللى زى حضرتك هى التجاهل وعدم الالتفات لاى شيء تكتبه لانه متناقض وغير موثوق فيه .

للاسف اسلوبك وكلامك واتهامك وادعائك وسوء ظنك تجعلك غير مؤهل للتحاور او لتواصل معك , لانه بالظبط هيكون مضيعة للوقت .

ليس لديك الحجة الكافية او القدرة على الاقناع ولا حتى قد مسئولية كلامك .

انت كل كلامك ادعاء وغير موثق والله اعلم تقريبا تعانى من اى شيء سيكولوجى يجعلك تشك فى كل الناس وتتهمهم بالباطل .

انا كبنت شجاعة مسئولة عن كلامي اتحمل نتيجته ولذلك لا اقبل بالتعامل مع اى شخصية ليس مماثلة لى كانثي مابالك كرجل غير مسئول عن كلامه

وبيلقح كلام وييغنى ويرد على نفسه بدون اى موضوعية فعلا التناقش مع مثل هذه الشخصيات مضيعة للوقت .

الله يعينك على نفسك ويهديك ......

وخليك فى ظنونك طالما مريحاك اما انا فللاسف سوف الجأ للاسلوب الذى لا اقبله ولا اود ان اتعامل به مع احد ولكنه المفيد فى حالة حضرتك .

هو التجاهل .............سلاما
El-Masri
حضرتك فتحتى موضوع خاص لى، ونحن الآن فى إنتظار فتح موضوع لمن حلل الخمر، أو حتى همسة عتاب على الخط الساخن، أم أن الموضوع كما قلت لم ولن يثير دماء الغيرة فى عروقك؟

طب حضرتك حسيتى بإيه لما قرأتى مداخلات من حلل الخمر ودافع عن "رقصنى يا بابا" وعيد دينوقراط السابع عشر؟

ركن التعداد
هما أحيانا بييجوا فى عبوة واحدة، بتاخد نص فاتيكانى وربع دينوقراطى وربع مخلط سيخى على بوذو، مبروك عليهم الكيس.
موحد
بصراحة يا بدرية يختي كلامك رائع وسليم وفي الصميم.. أنا من أول ما دخلت المنتدى ومن زمان يشوف المصري بيدخل في كل موضوع بيقول كلمتين تلاته باردين بيطلعوا الروح ahhhhhhh.gif مثلاً اللي بيشرب خمر كافر ،، الإسلام هو الحل،يا كافر ، ph34r.gif اللي ما بتلبس حجاب في النار اللي مش عارف إيه ماسك في إيده مقفاتيح ابواب الجنة والنار وبيوزع على كيفه

اللي بيقول له آمين .. بارك الله فيك .. أكثر من أمثالك ... زاد من ميزان حسناتك.. نجى وفتحت له بوابة من الجنة.. واللي قال له قل هات ما عندك ... أو قال أي شيء .. كفره وفتح له جهنم 8566-010-23-1069.gif

منقول له يا بني في كبير (في السن) وفيه صغير ومن الممكن تكون قد ولادنا.. بتلاقيه متعلم إنه كل الناس زي بعض زي ما بيلعب مع صحابه بيتكلم مع أي إنسان بدون أي تحفظ .. يا حبيبي يا مصري قول وجهة نظر من غير ما تتهم وتعمل أبو علي.. ما فيش فايدة . بيفكرني بالشباب المراهق اللي على طول عايز الناس تهلل له وتقول له اسم الله عليك وإنه هو شاطر وإنه كشف حقيقة اللي قدامه..

أنا أول مرة اصتدمت معاه .. بقول له عن الكمبيوتر وإني اشتغلت ما مايكروسوفت بارت تايم في شيكاجو... والله لا يوريكي .. كأن مخترع الكمبيوتر نزل إلى العالم.. كله ليه عشان يثبت إنه هو اللي اخترع الكمبيوتر في الأساس .. منقول له يا حبيبي برضه منعرف في الكمبيوتر.. بيقول لك إنت ما بتعرفش حاجة.. قلت له طيب .. أنا خليت الكمبيوتر ليك.. 3.gif

أنا درست الطب... ومن الممكن أنتي درستي الهندسة أو الصيدلة.. أحب ما عليه يثبت أنك أنتي لم تدرسي الهندسة بال التاريخ........ مش عارف النكد ده اللي علمهوله !!!!

الله يحييكي على الموضوع ده .. بس بصراحة الله يعينك عليه والمتل اللي بيقول (بتنفخي بقربه مقطوعه) مثل صحيح smilpleure1.gif

قلبي وربي معاكي يا بدرية يا بنت ام بدرية

Badroora
بس يا موحد عشان الاخ عنده يقين اننا من منطئة واحدة شكل بتاع النت اللى موصلى انا وانت فتن علينا يا موحد.

انا يا عم هالغى الاشتراك بتاعى وهاشتغل على الظاطالايت ويبقي بقي يقولى انا باتكلم من انهى قناة قصدى بلد ... smiley_rit_pleur_ani.gif

على فكرة اشتراكنا فى نفس اللون وحجم الفونت شبه لن تغتفر تاك كار!!
موحد
حا تقوليلي يا بدرية ياختي ahhhhhhh.gif .. ليا أكتر من أربع سنين دلوقت في مصر.. من يوم ما جيت من أمريكا والخليج.. نسوني إسمي بالانجليزي الفرنساوي والعبري ..طلعوا عليا البلا الأزرق.. شفت اللي ما بينشافش يا ختي clear25.gif .. صدقيني يا بدرية قلعوني هدومي (الجاكيته والقميص) وفضلت عالفانيلة والبنطلون والشراب.. قالوا بقف ونزل من السما.دول قطّعوا بيا 105.gif . 190.gif دانا اتشرحت يا بدرية ياختي.. ومش عارف كله عشان ماعرفش اللوع ولا اللف والدوران..

بيحرموا الخمر من جهة ويحللوا الظن.. همه كده .. بتتوقعي يقولوا علينا إيه...

بصوا أدي (عملوا زي ريةوسكينة) واتفقوا عالمصري (الغلبان المسكين) .. بصوا آدي بيكتبوا بنفس الفونت .. بصوا .... وكده يعني وأنا يا حسرة عليا القطة بتاكل عشايا..

معلش اصبري وصابري فإن الله معنا
أحمد باشــا
إقتباس(El-Masri @ 15 Jun 2008, 01:53 PM) *
هما أحيانا بييجوا فى عبوة واحدة، بتاخد نص فاتيكانى وربع دينوقراطى وربع مخلط سيخى على بوذو، مبروك عليهم الكيس.

موش عارف أنا أزاي أنت عايش في كندا بتعامل طوب الأرض

و كل الملل و الثقافات و الجنسيات

أوعى تكون حياتك شكل .....و معانا شكل تاني
drmsaber
تبدأ الخلافات من لا شئ
مجرد تعبير جانب الصواب يتبعه سوء فهم و استباق الاحداث

ادعو اخى المصرى لتهدئة النقاش و سعة الصدر مع بيان الحق دون تغليب الظن

و ادعو بدرية لابداء رأى واضح فيما تشارك فيه من نقاشات ذات طابع دينى او تكتفى بالقراءة لحين معرفة اراء المشاركين و من منهم اقرب للحق

أظن ان صاحبة الموضوع تقر بأن الخمر حرام و لا توافق موحد فى اراؤه الشاذة

Badroora
العزيز دكتور م صابر .

حضرتك انا هنا عشان الاخ الفاضل المصري بيتهمنى انى شخصية متنكرة واننا شلة وجايين نحلل ونحرم .

فتحت موضوع عشان اناقش معاه وادي حضرتك شوفت كيف تهرب من المواجة وتسلل الى ممبررات .

انا هنا مش هتكلم عن الخمر هاقول راى فى الموضوع الى فتحت اتسائل عنه.

الغرض هنا من هذا الموضوع تحديدا هو المصري يقولى منين اثبت بالاي بي انى تبع معرفش مين وان دا الموسم بتاعنا قبل رمضان ولا رجب زى ما بيقل .

فياريت حضرتك لو ليك علاقة به تخليه يوضح احنا مين وهدفنا ايه وتبع اى تنظيم وايش معنى يعنى بنظهر قبل رمضان .
حشيش
إقتباس(Badria Mekkawy @ 15 Jun 2008, 04:39 PM) *
العزيز دكتور م صابر .

حضرتك انا هنا عشان الاخ الفاضل المصري بيتهمنى انى شخصية متنكرة واننا شلة وجايين نحلل ونحرم .

فتحت موضوع عشان اناقش معاه وادي حضرتك شوفت كيف تهرب من المواجة وتسلل الى ممبررات .

انا هنا مش هتكلم عن الخمر هاقول راى فى الموضوع الى فتحت اتسائل عنه.

الغرض هنا من هذا الموضوع تحديدا هو المصري يقولى منين اثبت بالاي بي انى تبع معرفش مين وان دا الموسم بتاعنا قبل رمضان ولا رجب زى ما بيقل .

فياريت حضرتك لو ليك علاقة به تخليه يوضح احنا مين وهدفنا ايه وتبع اى تنظيم وايش معنى يعنى بنظهر قبل رمضان .

عزيزتى بدرية

رجاء ألا تلقى بالاً لما يكتبه المصرى فهو كعهدى به دائماً يسئ الظن فى الجميع وأسهل شئ عنده هو التشكيك فى عقائدهم وعلاقتهم بخالقهم ويحسب أنه بذلك قد جاهد فى سبيل الله ... عن نفسى إعتدت على أسلوبه ونصيحتى لكى وللأخوة الذين سجلوا حديثاً فى شئون ألا يلقوا بالاً لما يقوله ... هو يرى أننا شلة من الخوارج ومنافقين على بوذيين على دينوقراط على أى حاجة ... شيليه من دماغك وقد كتبت للإدارة على أمل أن تقوم بتفعيل قواعد الكتابة بالمنتدى والتى لا تسمح بإهانة الآخرين والتشكيك فى عقائدهم ... تحياتى
Badroora
إقتباس(drmsaber @ 15 Jun 2008, 03:30 PM) *
و ادعو بدرية لابداء رأى واضح فيما تشارك فيه من نقاشات ذات طابع دينى او تكتفى بالقراءة لحين معرفة اراء المشاركين و من منهم اقرب للحق

أظن ان صاحبة الموضوع تقر بأن الخمر حرام و لا توافق موحد فى اراؤه الشاذة

سورى كنت على عُجلة ولن ارد على باقي كلام حضرتك !!

اين الكلام اللى انا اقريت بان الخمر حلال ؟

وفين كلامي اللى بيقول انى موافقة موحد فى ارائه الشاذة ؟

ثم هل حضرتك سواء حتى لو كان راى صح ام خطأ يعطى الحق للاستاذ المصري بسوء الظن والشتكيك والطريقة اللى بيكلمنى بها؟

وهل دا اسلوب ناس غيورين على الاسلام هدفهم نشر الدعوة والاخذ بيد اخوانهم الاقل منهم تدينا
.
Badroora
إقتباس(حشيش @ 15 Jun 2008, 03:51 PM) *
عزيزتى بدرية

رجاء ألا تلقى بالاً لما يكتبه المصرى فهو كعهدى به دائماً يسئ الظن فى الجميع وأسهل شئ عنده هو التشكيك فى عقائدهم وعلاقتهم بخالقهم ويحسب أنه بذلك قد جاهد فى سبيل الله ... عن نفسى إعتدت على أسلوبه ونصيحتى لكى وللأخوة الذين سجلوا حديثاً فى شئون ألا يلقوا بالاً لما يقوله ... هو يرى أننا شلة من الخوارج ومنافقين على بوذيين على دينوقراط على أى حاجة ... شيليه من دماغك وقد كتبت للإدارة على أمل أن تقوم بتفعيل قواعد الكتابة بالمنتدى والتى لا تسمح بإهانة الآخرين والتشكيك فى عقائدهم ... تحياتى

استاذ حشيش فى قاعدة ثابتة بغض النظر عن الديانة والمذهب والاتجاه هى الاحترام , كون ان الاخ بيعانى من حالة مزمنة من سوء الظن فدى مش مشكلتنا انه يطلع عقده علينا .

ونقول معلش اصله ظنان وخدوه على قد عقله انا حاولت معاه وخدته واحدة واحدة لاقيته

بيتهرب ومعندوش الجرأه على المناقشة والحوار الموضوعى مرة يقولى فريد ومرة فريدة ومرة معرفش انا منين والنبي دا عقل .

من راى بقي انه لو ملقاش حد ياخد بايده ويساعده على التخلص من سوء الظن يبقي احنا بقي وجودنا هيعمل فيه معروف ونحاول ناخد بايده ونساعده .

مش عارفه خايفة اقول بيطفشنا اطلع سيئة الظن به وابقي بقيت مثله عموما اطمن احنا

قاعدين ومربعين والمكان دخل مزجنا ع الاخر ويا احنا يا انت والزمن طويل باهزر طبعا اوعى تصدق

أخت
لا أفهم أن يتم الإعتراض على أسلوب المصري هنا

وفي موضوع آخر أتهمنا جميعاً بالشرك وإلتزم الجميع الصمت

إقتباس
أنتم يا سادة مشركين بالله
عباره مقتبسه من موضوع (محاكمة موحد ) وعلى لسان زميلنا موحد .

لما الكيل بمكيالين ؟؟

ألم تتعرضي في هذه العبارة السابقة يا أخت بدرية الى الإتهام نفسه أم ان لحديث المصري مكيال ولحديث موحد مكيال مختلف والحديث موجه ايضاً لحشيش؟؟

أيضاً بأي حجه تستنكر يا موحد ردود المصري وقد أتيتنا أنت بنفس الفعل في ردودك ؟؟
Badroora
العزيزة أخت انا لحد دلوقتى موضوع محاكمة موحد مش شايفه له اتجاه بالظبط انا حتى رجعى اللى كتبته هتلاقينى بتسائل هو هزار ولا بجد وكل ردودى هناك هزار يعنى لا مؤيدة ولا بتعارض وكلها كانت موجه لاسلوب المصري المستفز .

حضرتك ممكن تفتحى موضوع وتناقشي فيه كلام موحد وتعرفونا قبلها هو الموضوع جد ولا هزار .

لان خلط الهزار بالجد بيضيع معنى وقيمة الموضوع ونبقي مش عارفين نمشي فى اى اتجاه .

ثانيا . هل حضرتك توافقي المصري فى اسلوبه تضامنا ضد اسلوب موحد وتبقي واحدة بواحدة

انا اللى اعرفه يا اختاه ان الحق لا يتجزأ والعدل يقول لو موحد غلطان يبقي غلطان المصري غلطان يبقي غلطان .

لكن نترك المصري يسئ الظن بنا ويتهمنا ونسكت عشان سكتنا عن موحد .!!!

ثم موحد انسان عاقل واعتقد انه يتحمل مسئولية ارائه ولديه القدرة عن الدفاع عن نفسه .

هذا ما اتمناه من المصري ايضا ان يكون قد كلامه ويتحمل مسئولية اللى بيقوله .

وانا فتحت الموضوع لانه بيتهمنى وبيشكك فيا وانا لم ولن ابادرة باي تهمة ولا حتى عمرى وجهت له اى كلام ورد على رد مقنع.

انا لا اعرف حضرتك جيدا ولكن من خلال ما قرأته لك حسيت انك انسانة عاقلة وعلى قدر من المسئولية .

واعتقد انك مش ممكن تغفري اسلوب المصري قصاد اسلوب موحد وتبقي واحدة بواحدة.
أخت
إقتباس
العزيزة أخت انا لحد دلوقتى موضوع محاكمة موحد مش شايفه له اتجاه بالظبط انا حتى رجعى اللى كتبته هتلاقينى بتسائل هو هزار ولا بجد وكل ردودى هناك هزار يعنى با تايد ولا بتعارض وكلها كانت موجه لاسلوب المصري المستفز .

حضرتك ممكن تفتحى موضوع وتناقشي فيه كلام موحد وتعرفونا قبلها هو الموضوع جد ولا هزار .

لان خلط الهزار بالجد بيضيع الموضوع ونبقي مش عارفين نمشي فى اى اتجاه .

هل نعته لنا بالمشركين هزار ؟؟

على كل حال أنا أصدقك

وللمعلومية الموضوع جاد حتى وان غلب على بعض المشاركين الأسلوب الساخر

...................

إقتباس
ثانيا . هل حضرتك توافقي المصري فى اسلوبه تضامنا ضد اسلوب موحد وتبقي واحدة بواحدة

بالطبع لست مقتنعه ولا يعني حديثي السابق اني ادافع عن المصري بل اعترض فقط على الكيل بمكيالين

أما عن أسلوب المصري فليته يتخلى عن بعض اندفاعه وهجومه الشديد فالحق ليس لصاحب الصوت الأعلى بل هو لمن ساق حجته بطريقه تقنع من يختلف معه بهدوء
حشيش
إقتباس(أخت @ 15 Jun 2008, 06:14 PM) *
لا أفهم أن يتم الإعتراض على أسلوب المصري هنا

وفي موضوع آخر أتهمنا جميعاً بالشرك وإلتزم الجميع الصمت

عباره مقتبسه من موضوع (محاكمة موحد ) وعلى لسان زميلنا موحد .

لما الكيل بمكيالين ؟؟

ألم تتعرضي في هذه العبارة السابقة يا أخت بدرية الى الإتهام نفسه أم ان لحديث المصري مكيال ولحديث موحد مكيال مختلف والحديث موجه ايضاً لحشيش؟؟

أيضاً بأي حجه تستنكر يا موحد ردود المصري وقد أتيتنا أنت بنفس الفعل في ردودك ؟؟

الفاضلة أخت

لم أقرأ موضوع (محاكمة موحد) إلى الآن لأحكم عليه ولكن ما أود أن أقوله هنا أننى لا أكيل بمكيالين وليس لدى شئ شخصى ضد الأخ المصرى أو غيره فالحق أحق أن يتبع ... وإن كان موحد لا يؤمن بالسنة وينتسب للقرآنيين المنكرين للسنة النبوية على عمومها فهو فى رأيى الشخصى قد حرم نفسه خيراً كثيراً وأمره موكول إلى ربه ولو كان قد قال عنا أننا مشركون بالله فعليه بالبينة وإلا يكون قد أخطأ فى حق الجميع خطأ ً كبيراً
موحد
يعني يا أخت يا أختي جاية هنا تقولي مكيالين وتلاته.. طب ما هوه فيه محاكمة ليا في حته تانيا روحي هناك وشوفي حرد عليكي إيه وأقنعك بالمنطق والعقل بما أقوله والا إيه.. أنا مش برمي كلام.. أنا بقول حقائق قابله للنقاش ولو كان منطقك إني بشتم كده من غير أي قاعدة ساعيتها ليكي الحق تقولي ما عندك

أنا مش حابب أستطرد في كلامي هنا لأن موضوع نقاشك في مكان ثاني لذا بقول لك صبراً وإن كان عندك حاجة روحي هناك وقوليلي عنها مش هنا يعني

أخت
إقتباس
أنا مش برمي كلام.. أنا بقول حقائق قابله للنقاش ولو كان منطقك إني بشتم كده من غير أي قاعدة ساعيتها ليكي الحق تقولي ما عندك

أي منطق إن كان الأساس لدينا مختلف

أنت تتحدث بمنطق وقناعه وايمان يختلف عنا فكيف سيكون النقاش ؟؟؟

كما أن اختلافنا في النقاش لا يعطيك ايضاً رخصة اتهامنا بالشرك

فنحن نوحد الله تعالى ولا نشرك بعبادته شيئاً

وإن كنت تعطي لنفسك هذا الحق فللمصري الحق أيضاً ما دمت تختلف معه في ثوابت دينه من وجهة نظره

لا تحرم الأخرين من حق تطالب به لنفسك
Moderator01
الأدارة تود أن تلفت نظر الأعضاء ألى أنه لا يتم الكيل بمكيالين بين الأعضاء

فكلا من المصري و موحد ممن سبق أن تم لفت نظرهم و حذف عبارات مسيئة أو توجيه أنذار للمصري من قبل

و يتم تباعا شطب أي تجاوزات تحدث في الحوار

أما المحاكمة فلها وضع خاص .....فداخل مقر أي محاكمة عادة يتم توجيه أتهامات متبادلة

و لو طبقنا قاعدة الجزاءات على الأتهامات المتبادلة فأن هذا سيكون عائقا امام أجراء المحاكمة ذاتها

و مع ذلك فان المحاكمة تخضع بلا شك لقواعد الكتابة في المنتدى و ننوه ألى انه قد تم حذف فقرة كاملة لموحد من أحدى المداخلات

نود لفت نظر الأعضاء ألى أن خاصية توجيه الأنذار مفعلة في موضوع المحاكمة

banboty
المصري هيفضل مصري
Badroora
إقتباس(banboty @ 15 Jun 2008, 11:21 PM) *
المصري هيفضل مصري

النيل رواه .........,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.وعجبي !!!
Badroora
خير يا جماعة اليوم الاخ المصري مش ظهر يا ترى دى عادته ان مش بيجي كل يوم ولا يكون زعلان ولا حاجة .

والنبي حد يطمنى انه مش متغيب عشان زعلان انا جيت هنا فى فترة نقاهة ومش عاوزة اكون السبب فى زعل المصري.

تعالى يا سيدي حقى مسامحة فيه smiley_rit_pleur_ani.gif هاتحسبن عليك بس واسيب ربنا هو اللى يخلص ....... t11.gif

تعالى وسيبك من الشلة اللى عملالك عقدة واترك عنك سوء الظن والدنيا هتبقي كويسة وسلسة .

عموما اتمنى يكون سبب تغيبك اليوم سبب عابر وعادي وليس له علاقة بالموضوع دا .

ولو كان له علاقة بكلامي هازعل من نفسي جدا لانى والله انا جاية وماأبغي اى

فساد فى الارض انا ابغيها عامرة متعمرة صالحة للتواجد. wub.gif

ونحن نختلف فى الاراء دا شيء طبيعى لاننا من بيئات مختلفة ثقافة مختلفة طرق تقيمنا للامور مختلفة, ولكننا .

مشتركون فى اننا فى الاول والاخر اخوات ويجمعنا الاحترام حتى واحنا مختلفين .

انا برغم اعتراضي على ظنونك الى ان اتشرف بالتعامل مع حضرتك وربنا يقدرنى واتعايش مع ظنونك لو مقدرتش اغيرها .
يلا ارجع بقي عشان نكمل الحساب لسة مخلص 3dlunettesbf2.gif وكمان الجماعة جايين قبل رمضان وهيسألونى عليك ...... smile.gif
ان شاء الله ترجع بالسلامة تنور مكانك . eh_s(8).gif
Badroora
الاخ المصري حمدالله ع السلامة .............clear44.gif

كنت قلقانة لا متجيش وتكون زعلان ...............

ومنكملش الخناق ....................ahhhhhhh.gif
El-Masri
بسم الله الرحمن الرحيم
(وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللّهِ يُكَفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلاَ تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا)
صدق الله العظيم
Badroora
حمدالله ع السلامة يا اخ المصري ............... clear44.gif

يقول القرآن الكريم:

(ألم تر أن الله يعلم ما في السماوات وما في الأرض ما يكون من نجوى ثلاثة إلا هو

رابعهم ولا خمسة إلا هو سادسهم ولا أدنى من ذلك ولا أكثر إلا هو معهم أينما كانوا ثم ينبئهم بما عملوا

يوم القيامة إن الله بكل شيء عليم) المجادلة: 7.

وقال تعالى:

(وأسروا قولكم أو اجهروا به إنه عليم بذات الصدور ألا يعلم من خلق وهو اللطيف الخبير) الملك: 13-14.

قال تعالى

]وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنْشُورًا(13)اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَى بِنَفْسِكَ

الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا[ (13-14/الإسراء).

مَّنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدي لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ

رَسُولاً (15)

الله تعالى:
(يا أيها الذين آمنوا اجتنبوا كثيرا من الظن إن بعض الظن إثم ولا تجسسوا ولا يغتب بعضكم بعضا أيحب

أحدكم أن يأكل لحم أخيه ميتا فكرهتموه واتقوا الله إن الله تواب رحيم).

صدق الله العظيم

حمدالله ع السلامة مرة اخرى كنت بس قلقانة ليكون كلامى زعلك كشخص .

اما الحساب فهو عند رب العباد هو الاعلم منى ومنك بما يدور فى نفوس وعقول الناس.

اهم شيء انت بس هدى اعصابك وضع الخلق للخالق هو اولى بنا منك .

مع خالص تحياتى .......

El-Masri
إقتباس(Badria Mekkawy @ 18 Jun 2008, 02:30 PM) *
اما الحساب فهو عند رب العباد هو الاعلم منى ومنك بما يدور فى نفوس وعقول الناس.

الظاهر حضرتك متعرفيش الفرق بين الأعمال التى يحاسب عليها الله ،والأعمال التى يحاسب عليها أولو الأمر ،والأعمال التى يحاسب عليها المجتمع الإسلامى والذى أنا منه. معلش، يمكن المحيط اللى حوالين حضرتك ملوش فى الدين.
Badroora
إقتباس(El-Masri @ 29 Jun 2008, 07:35 AM) *
الظاهر حضرتك متعرفيش الفرق بين الأعمال التى يحاسب عليها الله ،والأعمال التى يحاسب عليها أولو الأمر ،والأعمال التى يحاسب عليها المجتمع الإسلامى والذى أنا منه. معلش، يمكن المحيط اللى حوالين حضرتك ملوش فى الدين.

شكرا يا مصري .........ادعيلي ربنا يهدينى ويصلح حالى .!!!
labib
إقتباس(El-Masri @ 29 Jun 2008, 07:35 AM) *
معلش، يمكن المحيط اللى حوالين حضرتك ملوش فى الدين.

الشخص ده معندوش ادنى درجات مبادئ الحوار الراقي
و قد يكون ذلك بسبب مستوى اجتماعي معين او نقص تعليم
تجاهل هذا الوسط و عيناته هو خير للجميع
El-Masri
إقتباس(labib @ 1 Jul 2008, 02:02 AM) *
و قد يكون ذلك بسبب مستوى اجتماعي معين او نقص تعليم
تجاهل هذا الوسط و عيناته هو خير للجميع

لبيب، مرحب، أول مرة أشوفلك مداخلة، إنت هنا من زمان وللا جديد؟
El-Masri
إقتباس(labib @ 1 Jul 2008, 02:02 AM) *

بصراحة معنديش، أنى عندى الحوار المنطقى، يعنى متفتيش فى الدين وإنت بتقول إن ملكش فى الدين ومبتفهمش فيه.

طب ياخويا وللا ياختى بتفتى بناء على أى أساس؟
يقولك حرية الرأى ياخويا.

فهل الفوضى والجهل والكبر من مبادئ الحوار الراقى؟
El-Masri
لبيب، أول مداخلة لك، يا محاسن الصدف، مرحب مرحب. مين عرفك بالمنتدى؟ دخلت ومحدش حاسس بيك، بس شكلك وطنى مصرى وبتحس بالصح والغلط من أول بصه على صفحة المنتدى، يسعدنى أن ردى على بدرية كان أول مالفت إهتمامك من المنتدى وإستحق ردك وحكمك القاطع. ماشاء الله، ربنا يرحمنا.
El-Masri
من الملاحظ أن هذه هى المداخلة الوحيدة لك بالمنتدى؟
فهل لم يلفت إنتباهك فى المنتدى وإستحق ردك سوى تلك المداخلة؟ أم أننا يجب أن نستخدم العقل والمنطق لنعرف من أنت؟
Muslim4ever
ماشاء الله يابدرية

اقل من شهر و300 مشاركة ... هوا انتى فى اجازة wink.gif
.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.