المساعدة - البحث - قائمة الأعضاء - التقويم
فوز قاتل للنادي الاهلي علي الاتحاد الليبي
منتديات شئون مصرية > منتديات ذات سمة > شئون رياضـــــــــية
gavara
فاز النادي الاهلي علي الاتحاد بهدف واحد اتعب كل جماهيره طوال ال90 دقيقه ولعب الاتحاد الليبي مباراه من افضل مباريته في البطوله
الاهلي علي ارضه ووسط جماهيره ولم يؤيدي المباراه المرجوه منه لماذا مش عارف
90 دقيقه قلق
عارف ان لينا نتيجه بس برضه الاداء سئ جدا
والمتعب جدا ان المذيع علي ال art كان منحاز جدا للاتحاد لدرجه توتر اي اهلاوي والحكم بصراحه وقع منه الماتش بس نقول ايه الحمد لله فوزنا
gavara
اقتباس
تأهل النادي الأهلي إلي نهائي دوري أبطال إفريقيا بعد تغلبه علي ضيفه الاتحاد الليبي بهدف نظيف في إياب الدور نصف النهائي للبطولة.

أحرز هدف اللقاء الوحيد اللاعب أسامة الحمادي لاعب الاتحاد بالخطأ في مرماه في الدقيقة 20 من زمن الشوط الأول.

بهذه النتيجة، يصبح النادي الأهلي الفريق الوحيد في إفريقيا الذي يصل إلي نهائي دوري الأبطال للعام الثالث علي التوالي.

بداية الشوط الأول جاءت حماسية من قبل لاعبي الأهلي وكان بإمكان فلافيو افتتاح النتيجة للفريق الأحمر لو استغل خطا سمير عبود حارس الاتحاد الذي فشل في تشتيت الكرة لتصل إلي المهاجم الانجولي الذي فشل في تسديد الكرة بشكل سليم.

استمر الضغط الأهلاوي وسط ارتباك واضح بين لاعبي الاتحاد حتى جاءت الدقيقة 20 لتحمل الهدف الأول للأهلي بخطأ دفاعي من الحمادي الذي وضع الكرة في مرماه بعد عرضية رائعة من جيلبرتو.

لم يؤثر الهدف علي أسلوب لعب الضيوف الذين ارتكنوا للدفاع وسط هجمات عشوائية من الأهلي كاد أن يحقق منها الهدف الثاني ولكن تألق الحارس عبود حال دون ذلك.

ففي الدقيقة 37 قام عبود بتصدي أكثر من رائع بعدما حول تسديدة فلافيو القريبة إلي خارج الملعب ببراعة يحسد عليها.

وقبل نهاية الشوط بثلاث دقائق، انفرد متعب من الجهة اليسري ولكنه سدد بجوار القائم الأيسر لمرمي الاتحاد.

بداية الشوط الثاني جاءت أهلاوية تماما وكان بإمكان لاعبيه إنهاء المباراة مبكرا ولكن الرعونة في إنهاء الهجمات كان السمة السائدة.

ففي الدقيقة 56 أضاع فلافيو فرصة لا تضيع عندما تلقي عرضية رائعة من مواطنه جيلبرتو ولكن المهاجم وضع الكرة بجوار القائم وسط دهشة كل من في الملعب.

بمرور الدقائق تقدم الاتحاد للهجوم أكثر بغية إحراز هدف التعادل الذي كان من إمكانه أن يؤهل الفريق، وجاءت اخرط الفرص الليبية في الدقيقة 83 عن طريق البديل كوليبالي الذي سدد من داخل منطقة الجزاء ولكن لحسن حظ الأهلي اصطدمت الكرة في المدافعين ومرت بجوار القائم الأيسر بقليل.

وقبل نهاية اللقاء بثلاث دقائق، أشهر حكم اللقاء الغاني البطاقة الحمراء في وجه كوليبالي لضربه احمد السيد بدون كرة لتمر الدقائق الباقية بدون جديد ويؤكد الأهلي تأهله إلي النهائي ليقابل النجم الساحلي التونسي.

http://www.yallakora.com/arabic/news/detai...s.aspx?id=28411
Prof
جوزيه نجم الماتش.. ماتش الشطرنج.. تكتيك عالي جداً وتنفيذ عالي من اللاعبين.. المشكلة من وجهة نظري ان التزام اللاعبين بالتنفيذ كان مبالغ فيه وكان على حساب الشق الهجومي.. كان واضح ان جوزيه بيلعب على انه يخنق ويمتلك منطقة وسط الملعب أهم من أنه يصل للمرمى.. وهو ده اللي اللاعبين نفذوه بشدة وبإصرار وزيادة عن اللزوم مما أثر على الوصول واللعب على مرمى الاتحاد الليبي..

يالا.. اللي جاي اصعب.. بس ان شاء الله خير وقدها wub.gif
gavara
بس انا اتوترت اوي
Smart
اقتباس
فوز قاتل للنادي الاهلي علي الاتحاد الليبي


هو قاتل .. بس قاتل لينا إحنا tututu.gif

اقتباس
بهذه النتيجة ، يصبح النادي الأهلي الفريق الوحيد في إفريقيا الذي يصل إلي نهائي دوري الأبطال للعام الثالث علي التوالي .


لا .. مش النادى الوحيد ..
سبقه الإنجلبير بالتأهل اربع مرات للنهائى ولكن تحت اسمها القديم ..

ولكن إن فاز الأهلى باللقب الثالث على التوالى ..
سيكون النادى الوحيد الذى حقق هذا الإنجاز ..

بالإضافة إلى تأهله للمرة الثالثة على التوالى ..
لكأس العالم للأندية نيابة عن كل إفريقيا ..
Prof
اقتباس
بس انا اتوترت اوي


أنا كمان blink.gif
بس المثل بيقولك "فاز باللذه كل مغامر".. طبعاً بعد ما ينجو ن كل السكتات القلبية والجلطات الدماغية اللي بيتعرض لها على أقدام فلافيو وحسام عاشور وبوجلبان biggrin.gif
Prof
أما نروح بأة نقرا شوية نكت على زمالك تي في.. الواحد بقى له كتير ماضحكش tututu.gif
gavara
ها ها ها
بس بجد انا مبسوط جدا بسبب الماتش ده علي الرغم ان قلبي لسه بيوجعني
انا حاسس ان ممكن الواحد يموت بسكته قلبيه بسبب متعب وعاشور وبوجلبان وبالذات بوجلبان ده انا شايف ان الاهلي يرجعه بلده تاني ببلاش
Prof
تعليق ظريف على في الجول قلت اوريهولكم..



اقتباس

للآخ بتاع الدورى و الزمالك و سنه 22
armando7 

9 أكتوبر - 23:22

للآخ بتاع الزمالك و الدورى سنه 22 أولا الراجل ده مش اهلاوى ثانيا الدورى المصرى سعادتك مبدأش سنه 22 ده بدأ سنه4000 قبل الميلاد لما كان الملك تحتمس الزملكاوى طبعا كان بيلعب بفرقته (المختلط إف سى رع )و إحتكر اول 3000 بطوله دورى لكن اخوه بأه منه لله الملك خوفو الاهلاوى جدا قال ان كده مينفعش و قام لعب بفرقته( الاهلى سبورتنج امون )و رشى لجنه الحكام الفرعونيه و خلاهم يلغوا اول 3000 بطوله و يبتدوا من اول و جديد بعد ما جمع أحسن الفراعين و حطهم فى فرقته( الاهلى سبورتنج أمون )و ساعتها كان تحتمس عامل مشاكل مع( درويش تح )و(مرتضى بخ) و (اسماعيل سليم انوبيس) و الشله دى و اتحاد الكورة طبعاالمرتشى قبل اللعبه و طبخ الطبخه لانهم كانوا مشغولين بالفضائيه المصريه و دريم و السكك دى بتاعه الفراعمه طبعا محدش يفهمنى غلط و ده تأكيد ان نادى الزمالك تحاك ضده المؤامرات من زمااااااااان اوى خصوصا من المدعو ( شوبير سك تس ) المفترى
بعد معرفه اصل الدورى المصرى بطلب من كل زملكاوى انه يتقى الله فى نفسه و يبطل حقد عشان صحته
ثانيامتخلوش اى حد يضحك عليكوا و يستغلكوا لتحقيق مأرب من وراء ضغطكم على ادارتكم...
.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.