المساعدة - البحث - قائمة الأعضاء - التقويم
مناقشة حول هيئة التوفيق
منتديات شئون مصرية > موضوعات متنوعة > مجلس الشـورى
1, 2, 3, 4
hopsan
خايف أسامه يزهق و يضرب كرسى فى الكلوب و يقول والله مانا لاعب

زعلان .... متزعلش ....إنزل قدامى على كرسى أمانه الحز .... أقصد الهيئه
invisible
معلش يا اخوانا لو مفيهاش غتاته يعنى..الغريب اعمى و لو كان بصير ..
انا حاولت استوعب الفكره العامه للموضوع ..لقيت ان تجميعها صعب جـــــــــدا
ليه؟؟
لان الموضوع مالوش عنوان ..اللى شفته انه موضوع قديم دخلت عليه مشاركات جديده بتقترح (أقتراح ما) و الاقتراح مش اقتراح عضو واحد ده فيه ناس بتتداول الاراء فيه يعنى عشان افهمه لازم ورقه و قلم و الخص رأى كل واحد عشان نوصل للنتيجه النهائيه و عايزين الاعضاء تصوت على الاقتراح!!!

يعنى يمكن انا مش فاهمه الموضوع أوى ..بس بأتخيل انه من الافضل
يتفتح موضوع جديد لعنايه كل الاعضاء فى باب الاقتراحات أو الاستفتاءات
واحـــد بس يتبرع و يشرح مجمل الفكره ..و الناس توافق أصلا على وجود هيئه بعد معرفه اختصاصاتها و فوايدها على وجه التحديد

و بعد كده افتحوا باب الترشيحات ..و التصويت

انما انتوا مصعبين الموضوع أوى ..حاطين كل ده فى موضوع واحد
فناس بترشح بعض و ناس مش متقبله الفكره اصلا و ناس زى مش فاهمه الفكره عشان تتقبلها او لأ 2)))(.gif 2)))(.gif

يا رب مكونش طولت عليكم

أسامة الكباريتي
مش لاقي الكلوب يا هوبسان
يكونش اتخطف

يبقى أخبط الكرسي في دماغي

بس خايف عليه يتكسر
oskasan
صدقوني لولا رساله خاصة من احد الزملاء ماكنتش أفكر بتاتا بتاتا ان أدخل هنا ابدا
العنوان باين انه لكبرات المنتدى ووجهاؤه وانا من عامة الشعب
علشان كده ما بادخلش
لكن بجد من كل قلبي باشكر كل من رشحني أو وافق على ترشيحي
ثقة غالية جدا جدا لا اقدر عليها يا حاج اسامه
بس ماعنديش بالطو اسود علشان الهيئة
ممكن يا هوبس تسلفني البالطو القديم بتاعك
انا معرفش ومافهمش في مقاسات الهيئة
لكن في البدل انا مقاسي 56
بس إحياة الغالى عندكم
انا علامي على قدي
حد يفهمني هاعمل ايه غير نهدي النفوس
ولا أروح آخد كورس عند أم حنفي الخاطبة اللى بتوفق راسين في الحلال

حشيش ممكن تديني خريطة المنتدى علشان ادخل الكواليس ودهاليز السجن اللى تحت القصر علشان ندفن الواد حمامه
hopsan
اقتباس (أسامة الكباريتي @ May 21 2007, 01:36 PM)
مش لاقي الكلوب يا هوبسان
يكونش اتخطف

يبقى أخبط الكرسي في دماغي

بس خايف عليه يتكسر

الكلوب مش محتاج تدور عليه ... و طالما انت مشفتهوش يبقى لسه مزهقتش و فى الفورمه
بس اول ماحتزهق حتلاقى الكلوب منور قدامك و تكتشف إن فيه كرسى فى إيدك متعرفش جه منين ... و بدون تفكير حيطير الكرسى ناحيه الكلوب و الدنيا تضلم و نخبط إحنا فى بعض و توته توته خلصت الحدوته اللى زى قبلها و ربنا يديك طوله العمر على ما تشوف الحدوته للمره التالته و يدخل عضو جديد و يقول .. يا جماعه أنا عندى إقتراح ما تيجو نعمل حاجه كده إسمها هيئه التوفيق و التحكيم و يدخل اسامه الكبارتى و يقول دى موجوده
hopsan
اوسكا ..... ربنا يخليك تكون معانا
برضه إيد على إيد تساعد
أما عن البالطو القديم بتاعى كان واسع عليا كتير و تقيل جدا .. علشان كده سلمته و خلعت و الحاجات دى عهده و انت عارف
ربنا يكفيك شر البالطو الواسع التقيل
Smart
احنا مش كنا اتقدمنا خطوة امبارح؟ waittttin.gif
hopsan
اقتباس (Smart @ May 21 2007, 03:30 PM)
احنا مش كنا اتقدمنا خطوة امبارح؟ waittttin.gif

بص يا سمارت ..... الحكايه حتفضل كده ندور فى حلقه مفرغه ..... طيب إيه السبب
السبب أن الكلام عام و علشان تعمل قانون لازم يستند على قانون أو على مبادىء .. انما واحد يطلع بفكره و يوافق عليها واحد و التانى رافض ... و حنفضل ما بين موافق ورافض مده طويله و حكايه بنتقدم خطوه ده كلام مرسل ... إحنا لسه محلك سر ....لأن فيه ناس كتيره مش فاهمه يعنى إيه هيئه توفيق و تحكيم و أعضاء داخلين جداد و ليهم أصوات صحيحه و من حقهم التصويت ...ولازم يكونو عارفين يصوتو على إيه على الأقل ... لازم الأرضيه اللى نقف عليها .. لازم نبص و نقرأ قانون ببنود و لازم حاجات كتيره قبل الشروع فى عمليه التصويت
Smart
يبقى الحل إنه تحدد مدة للمناقشات ويتم اتخاذ القرار بنوع من الديكتاتورية ..
Smart
كنا قد وصلنا إلى الآتى ..

اقتباس
وهناك ثلاث طرق للانتخابات بشكل عام
أن يتم الترشيح لكل منصب والانتخاب على أساسه
وهذا معمول به في كثير من النقابات والاتحادات والأندية..

والطريقة الثانية أن يؤخذ بتسلسل الأصوات:
رئيس
سكرتير
أمين صندوق
عضو
مثلا

وهنلك طريقة ثالثة
أن ينتخب الجميع لعى قدم المساواة
ومن ثم يجتمع المنتخبون لتوزيع الكراسي

سوف نأخذ بالرأي الأكثر ترجيحا بتجميع آراء الأعضاء حتى نهاية يوم الثلاثاء

وأيضاً ..

اقتباس
السيد حشيش
يقفل باب الترشيح بحسب اقتراحك مع نهاية الشهر
ثم توضع الأسماء المرشحة في استفتاء شعبي نحاول فنيا ألا تظهر نتائجه إلا بعد انتهاء التصويت
أو بالطريقة التي يراها الجمهور مناسبة
أي أنه سيكون هناك فارق زمني بين قفل باب الترشيح وبين الانتخاب

وأيضاً ..

اقتباس
طيب ممكن الإخوة والأخوات يختاروا الطريقة اللي تريح كل واحد منهم/هن بأسرع وقت ممكن
أحسن فيه واحد صاحبنا بصلته محروقة (يعني مستعجل) ومش صابر لحد نهاية الغد.
"وإن غدا لناظره قريب"

أنا باقول ننتخب 5 وهم يختاروا من بينهم الرئيس والسكرتير ويبلغوا الجمهور مع نهاية أول جلسة
ويقف لهم حشيش بالسيف على الباب .. فإن فشلوا وتنازعوا يضرب أعناقهم جميعا ..
وننتخب 5 غيرهم 

الطريقة التانية يكون الرئيس صاحب أعلى الأصوات عددا والسكرتير هو الذي يليه بالأصوات

الطريقة الثالثة
أن يترشح كل مرشح لأحد مواقع المسؤولية منذ البداية
(زي النادي الأهلي)

أكرم / بروف عايزين غرفة للمداولات ماحدش يشوفها غير الخمسة وبس
وبس ده مش عضو = يعني فقط

همتكم يا شبيبة

وقد وافق البعض على الطريقة الثانية ، بينما لم يبدى البقية أى رأى ..

وأيضاً ..
اقتباس
لازم الغير ده يقبل بالترشيح جهارا نهارا وهنا في هذا الموضوع
حتى نحصر جميع المرشحين الصالحين للعرض على الجمهور في موضوع الانتخابات اللي حيكون في صفحة منفصلة

وأيضاً ..
اقتباس
من يجد في نفسه المؤهل والمواصفات أنثى كانت أم ذكرا
فعليه واجب التقدم بالترشيح بنفسه
المسألة ليست وجاهات
ولا شغل مخاتير

اللجنة يفترض فيها أن تعمل كثيرا
وتتداول نصوصا قانونية
ووووووووووووووووووووو
في زمن قياسي
غاية في القصر

ليس تعجيزا بل تحفيزا

أرجو أن يكون كلامي مفهوما

بمعنى أن اللجنة ستكلف مهام الإعداد لانتخابات ال"هيئة التوفيق والتحكيم"
بوضع النظام الذي ستعمل به
وإجراءات التخاصم أمامها
ودور أعضاء الهيئة في كل حالة تواجهها
والعمر الافتراضي لتشكيلة الهيئة (6 شهور.. اكثر .. أقل .. مثلا)
وكيفية التنحي عن أعمال الهيئة في حال كون العضو طرفا في خصومة أو يرى في نفسه انحيازا
وكيفية وكيفية وكيفية

كل هذا سيكون من أعمال اللجنة
ولن تشرف اللجنة على الانتخابات
حتى لا يحرم عضو في اللجنة من الترشيح لعضوية الهيئة
invisible
اقتباس (hopsan @ May 21 2007, 03:59 PM)
اقتباس (Smart @ May 21 2007, 03:30 PM)
احنا مش كنا اتقدمنا خطوة امبارح؟  waittttin.gif

بص يا سمارت ..... الحكايه حتفضل كده ندور فى حلقه مفرغه ..... طيب إيه السبب
السبب أن الكلام عام و علشان تعمل قانون لازم يستند على قانون أو على مبادىء .. انما واحد يطلع بفكره و يوافق عليها واحد و التانى رافض ... و حنفضل ما بين موافق ورافض مده طويله و حكايه بنتقدم خطوه ده كلام مرسل ... إحنا لسه محلك سر ....لأن فيه ناس كتيره مش فاهمه يعنى إيه هيئه توفيق و تحكيم و أعضاء داخلين جداد و ليهم أصوات صحيحه و من حقهم التصويت ...ولازم يكونو عارفين يصوتو على إيه على الأقل ... لازم الأرضيه اللى نقف عليها .. لازم نبص و نقرأ قانون ببنود و لازم حاجات كتيره قبل الشروع فى عمليه التصويت

هوبسان تحياتى ..كلامك صـــح 1(()).gif
Prof
اقتباس
أعضاء داخلين جداد و ليهم أصوات صحيحه و من حقهم التصويت

صحيح أنا خارج الموضوع.. مختارا يعني بحيث لا يكون لي أي تأثير يذكر على الأحداث.. وبحيث تأخذ آليات السوق فرصتها كاملة في الدفع..
لكن أعتقد هنا نقطة ينبغي التنبيه إليها.. لسابق وقوعنا فيها من قبل..

مع خالص احترامي لكافة الأعضاء.. الجدد منهم قبل الأقدم.. بس أتصور ان الأصح أن يقتصر التصويت أو آلية صنع القرار -أياً كان- على الأعضاء المسجلين قبل تاريخ محدد... ولا يكون مفتوح.. وعلى الأقل لا يتخطى تاريخ بداية الطرح في الفترة الراهنة.. يعني من أول مداخلة هوبسان اللي كان بيتساءل فيها عن دور الهيئة وقمت بالرد عليه بعدها.

مسألة إجرائية لها أسباب محددة... اللي عايز يستزيد يرجع لموضوع "قصة انشاء المنتدى".. أو نوضح إذا رغبتم.. بس أخشى التشتيت.

بالإذن WalkingSmiley.gif
hopsan
طيب يا بروف
قبل أن أذكر مداخلتى أحب أن أوضح شىء مهم
الساده الإداره و على رأسهم صاحب أو أصحاب المنتدى ( أقصد اللى بيدفع الجرشنات اللى مخليه المنتدى ده على قيد الحياه ) .... شويه شفافيه الله يخليكو .....
يعنى انت يا بروف لك عضويه تماثل عضويتى بالتمام و الكمال و يزيد على ذلك موقعك كمشرف .. يعنى انت لك حق النقاش كعضو و تقدر تفصل بين الموقع الإشرافى و كونك عضو و هذا حق لك و مش معنى إنك مشرف يعنى تنفصل تماما عن النقاش الدائر و التصويت... إستعمل حقك المكفول لك وإلا تكون مقصّر بحق المنتدى هذا حق دستورى و طبعا لا يمكنك الجمع بين المنصبين ... هذا شىء
الشىء الآخر
اقتباس
بس أتصور ان الأصح أن يقتصر التصويت أو آلية صنع القرار -أياً كان- على الأعضاء المسجلين قبل تاريخ محدد... ولا يكون مفتوح.. وعلى الأقل لا يتخطى تاريخ بداية الطرح في الفترة الراهنة

طيب أعطيك مثل .... واحد ابن حلال سجل هنا فى المنتدى سنه 2005 و بعد كده آدى وش الضيف و خلع ... أو عمله مداخلتين تلاته و بلّغ فرار بعد كده ... وواحد تانى سجل أول إمبارح و شايفه شغال معنا و فى كل موضوع آلاقى إسمه
... يعنى عرفنا و عرفناه ...و موجودين دلوقتى و أقولك أساميهم .. وانت عارفهم أكتر منى آجى أقوله ( أقولها ) برضون يا أختشى صوتك مياكولش معانا ... إحنا حناخد صوت إين الحلال ... فى حين إن الإتنين لهم نفس الحقوق و عليهم نفس الواجبات و أصواتهم بالطول و العرض قد بعض ... صدقنى بسرعه حتلاقى اللى لسه جاى و متحمس جاتله لطشه فتور و نبقى خسرناه فى حين المفروض نشجعه و نشعره بإن صوته غالى و ضرورى و لو نقدر نشتريه بموبيل و لا بشريحه كنا عملناها .... و بعدين عد غنماتك يا جحا ..هو كام عضو شغّال معانا فى المنتدى ... الإسم بس ما شاء الله سبعمائه بعد الألف ...
اقتباس
يعني من أول مداخلة هوبسان اللي كان بيتساءل فيها عن دور الهيئة وقمت بالرد عليه بعدها.

ماهو برضه يا بروف عايز أقول حاجه إن الهيئه بعد الكلام الكبير ده مشتغلتش علشان نعرف أوجه التقصير او النواقص الموجوده ... طيب إذا انا قلت و عن تجربه إن البنود ناقصه و ناقصه أهم بند اللى حيوفر حاجات كتيره
حاجه تانيه ... هل ينتقص من شأن المنتدى ككيان أن نستعين بقانون شغال بالفعل و اللى فى الأصل واضعوه هم هنا فى المنتدى يعنى من دقنه و إفتله ... ده سؤال موجه ليك فى الأساس ....
بقى كلمه أخيره .. أنا ادين بالولاء لمنتدى شئون مصريه ( على اساس إن صاحب بالين كداب ) يعنى معرفش ألعب فى أكتر من منتدى رغم إنى مسجل فى أكثر من عشره منتديات و لكن أدين بالفضل لمنتدى الواحه و أعلم إن الأمر سينتهى برمته فى غضون عشره أيام .... مجرد فكره ... هنا بكلمك كمسؤول ... إيه رأيك دام فضلك

أسامة الكباريتي
بروف .. اقتبس الفكرة من دماغي
كوبي اند بيست

قرار إجرائي يأخذ صفة القانون المعجل:
أولا: يقتصر الترشيح والانتخاب على الأعضاء المسجلين قبل 2 مايو 2007

ثانيا : بعد استمزاج الآراء (على ندرتها) وتمحيصها وفي ظل غياب الأفوكاتو لأسباب معلومة:
- الترشح لعضوية اللجنة التأسيسية ل"هيئة التوفيق والتحكيم" يكون مباشرا أو بتزكية من عضو مع قبول العضو المعني بالترشيح علانية ويكون الترشيح في صفحة خاصة تحمل عنوان بهذا الخصوص.

- يقفل باب الترشيح في تمام الساعة التاسعة مساءا حسب توقيت مدينة القاهرة من يوم الخميس 31 أيار/مايو2007
يوم الجمعة راحة للجماهير

- يبدأ التصويت في تمام الساعة الثانية عشرة ودقيقة واحدة من صباح يوم السبت 2 يونيو ولمدة أسبوع ينتهي تمام منتصف الليل يوم الجمعة 8 يونيو 2007

- يكون الانتخاب لعدد خمسة مرشحين بدون تحديد الصفة في اللجنة
وتوزع المهام كالتالي:
رئيس اللجنة: الحائز على أعلى الأصوات
سكرتير اللجنة: التالي في أعلى الأصوات
عضو اللجنة: الثلاثة التالين في الأصوات

- التصويت يكون علنيا وبمداخلة واحدة للعضو الواحد في صفحة خاصة بالتصويت

تنبيه:
لن يلتفت لكافة المداخلات السابقة فيما يخص الترشيحات

شكرا لسمارت لحصره للمادة في مداخلة واحدة تعتبر مرجعا للأعضاء بهذا الخصوص
Prof
هوبس.. شفافية ايه اللي بتسأل عليها؟
هو حضرتك شايف مثلا اننا بنتحايل في حاجة أو بنخبي حاجة أو بنلاوع في حاجة أو لينا غرض مش ظاهر مثلاً كذا.... ؟
مثلا يعني..
ما تزعلش مني.. حتى يصدر من جنابك توضيح للمقصود بالضبط بكلمة شفافية.. فأنا مش سعيد اني اسمعها.
Prof
اقتباس
... يعنى عرفنا و عرفناه ...و موجودين دلوقتى و أقولك أساميهم .. وانت عارفهم أكتر منى آجى أقوله ( أقولها ) برضون يا أختشى صوتك مياكولش معانا ... إحنا حناخد صوت إين الحلال ... فى حين إن الإتنين لهم نفس الحقوق و عليهم نفس الواجبات و أصواتهم بالطول و العرض قد بعض ... صدقنى بسرعه حتلاقى اللى لسه جاى و متحمس جاتله لطشه فتور و نبقى خسرناه فى حين المفروض نشجعه و نشعره بإن صوته غالى و ضرورى و لو نقدر نشتريه بموبيل و لا بشريحه كنا عملناها .... و بعدين عد غنماتك يا جحا ..هو كام عضو شغّال معانا فى المنتدى ... الإسم بس ما شاء الله سبعمائه بعد الألف ...

ده اجراء إداري مفترض انه ما يزعلش حد.. زي اما تروح تعمل هجرة لكندا كده سعتادتك مثلا وبتعيش وتعمل وتخدم البلد وتخدم نفسك ولكنك بتفضل في تصنيف معين من ناحية المواطنة ومالكش حق الانتخاب لفترة محددة باليوم والساعة والثانية... من غير برضون.. لأن فيه سبب وفيه علة..

عدم اتباع هذا الاجراء التنظيمي سبق وان أن أدي بالتجربة والبرهان والدليل العملي لحدوث أزمة لائحية وحدوث شقاق بين اخوة كنا في غنى عنه.. والآن نحن في غني أيضاً عن تكراره.. وعن ان نلدغ من نفس الخطأ مرتين... وفي سبيل ذلك انا شخصيا مستعد لتلاتين برضون.
hopsan
اقتباس (Prof @ May 21 2007, 09:59 PM)
هوبس.. شفافية ايه اللي بتسأل عليها؟
هو حضرتك شايف مثلا اننا بنتحايل في حاجة أو بنخبي حاجة أو بنلاوع في حاجة أو لينا غرض مش ظاهر مثلاً كذا.... ؟
مثلا يعني..
ما تزعلش مني.. حتى يصدر من جنابك توضيح للمقصود بالضبط بكلمة شفافية.. فأنا مش سعيد اني اسمعها.

شوف يا سيدى المعنى المقصود من كلمه شفافيه رغم إنها تم توضيحها فى السطور اللى بعد ذكر كلمه شفافيه
يعنى عندما يكتب المشرف بصفته عضو يكون عند الباقى القناعه و الرضا بأن هذا العضو عندما يتحدث فإنه لا يبغى مصلحه أخرى تخص الإداره ( يعنى لدى المشرف القدره أن يفصل بين الصفتين )... وصلت المعلومه ؟ ... أرجو أن تعم السعاده
عندما أنا هوبسن أكتب فى موضوع لا أقصد شىء بين السطور أو يفهم بمعنى آخر غير المكتوب ... مع عظيم التحيه
أسامة الكباريتي
هوبسان
من تجارب سابقة
لم نفطن لهذه الإشكالية
فكان أن سجل عدد من الأعضاء بأسماء مكررة خصيصا للتصويت

لأ احنا كده قفلناها وقاصدين وعارفين بنعمل إيه
hopsan
اقتباس
ده اجراء إداري مفترض انه ما يزعلش حد

طيب الإجراء الإدارى ده وليد الساعه .... ولا هو نازل بقانون و الناس عارفاه .... مجرد سؤال؟

اقتباس
هوبسان
من تجارب سابقة
لم نفطن لهذه الإشكالية
فكان أن سجل عدد من الأعضاء بأسماء مكررة خصيصا للتصويت

لأ احنا كده قفلناها وقاصدين وعارفين بنعمل إيه

انا مش معترض بس أحب استفهم
و الأسماء المتكرره مش ممكن برضه نعرفهم من ال IP بتاعهم و يطبق عليهم قانون العقوبات الموجود بشئون لأنها تعد مخالفه ..
طالما فاهمين و عارفين بتعملو إيه ... يبقى ربنا يبارك و أرجع للصف من تانى .. تحياتى
Prof
شكرا لتوضيحك وانا لم اتهمك بأن فيه شء بين السطور.. انا طلبت توضيح السطور نفسها.. وعمت السعادة لأني اعتقد ان اللفظ لم يكن دقيق.. بناء على توضيحك أعلاه.

وفيما يخص القناعة التي من المفترض انها تكون عند الباقين للأسف انا لم اشهد معالمها.. ويجري التشكيك والخبط في المشرفين بشكل لا نستطيع توقعه..
ولذلك فقد آثرنا توفير الوقت والجهد وترك الأمور تجري كما يتصورها السادة الأعضاء الأفاضل وبدون تدخل للبعد عن النقطة اللي فيها مشكلة قناعات..
hopsan
اقتباس
ده اجراء إداري مفترض انه ما يزعلش حد.. زي اما تروح تعمل هجرة لكندا كده سعتادتك مثلا وبتعيش وتعمل وتخدم البلد وتخدم نفسك ولكنك بتفضل في تصنيف معين من ناحية المواطنة ومالكش حق الانتخاب لفترة محددة باليوم والساعة والثانية... من غير برضون.. لأن فيه سبب وفيه علة..

سعادتك أنا حاصل على الجنسيه الأمريكيه بالطريقه اللى ذكرتها
هنا فى شئون أو فى اى منتدى ... عضويه يعنى جنسيه
يظل العضو خارج اللعبه مالم يسجل ... فى حاله تسجيله من الناحيه النظريه له كافه الحقوق و الفاعليات و الواجبات الغير منقوصه ولا تفضيل عضو قديم على جديد إلا بنوعيه مشاركاته و معرفه بقيه الأعضاء به أو رقى لموقع إدارى .... هذا على حد علمى
Prof
اقتباس
طيب الإجراء الإدارى ده وليد الساعه .... ولا هو نازل بقانون و الناس عارفاه .... مجرد سؤال؟

يا عم هوبس.. مش وليد الساعة.. وليد من 6 سنين.. لما غلطنا واكتشفناه من بعد غلطتنا... ومنزلش بيه قانون لأنه من ساعتها لم نمر بنفس الموقف.. ولما حصل ومرينا.. في الوقت الحالي الجاري الحاصل حالياً.. وجب التنويه إليه.

اقتباس
و الأسماء المتكرره مش ممكن برضه نعرفهم من ال IP بتاعهم و يطبق عليهم قانون العقوبات الموجود بشئون لأنها تعد مخالفه ..

ممكن نعرفهم.. وممكن يحصل برضه خداع ما نقدرش نمنعه من خلال معرفة الآي بي..

بتحسسني انها ازمة ثقة.. مش ازمة قناعات.. وانا مش فاهم الحقيقة كيف ولماذا تحصل ازمة ثقة.. مين هايكسب ايه اصلا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Prof
اقتباس
يظل العضو خارج اللعبه مالم يسجل ... فى حاله تسجيله من الناحيه النظريه له كافه الحقوق و الفاعليات و الواجبات الغير منقوصه ولا تفضيل عضو قديم على جديد إلا بنوعيه مشاركاته و معرفه بقيه الأعضاء به أو رقى لموقع إدارى .... هذا على حد علمى

لا يا عزيزي.. هذا التصور -مع احترامي- بيختلف في الحالة اللي بنتكلم عنها.. وما زلت برضه مش فاهم سبب ازمة الثقة.. مش مشكلة.. يبدو انها مش فارقة مع حد.
hopsan
طيب انا حمتنع عن التعقيب لأنى حاسس إنى مزودها حبتين ... لأ كتير ..... لأ كتير قوى
و كل اللى أستطيع قوله إن ربنا يوفق و يبارك و حكون أكثر الناس سعاده لو الموضوع ده إنتهى فى وقته المحدد
Prof
لا يا فندم انت ما تمتنعش.. الموضوع بتاعك وانت ماسك عجلة القيادة.. انا اللي امتنع زي ما كنت ممتنع وكلي اطمئنان لأن النتيجة خير وفي الصالح العام بإذن الله.
hopsan
اقتباس (Prof @ May 21 2007, 10:53 PM)
لا يا فندم انت ما تمتنعش.. الموضوع بتاعك وانت ماسك عجلة القيادة.. انا اللي امتنع زي ما كنت ممتنع وكلي اطمئنان لأن النتيجة خير وفي الصالح العام بإذن الله.

سيدى طالما أنا عضو فى هذا المنتدى فواجب علىّ أن اكون فى خدمته بما أملك من قدره ... أما قناعتى فهى لى وحدى ... لا يسعنى غير شكرك على ثقتك فى شخصى المتواضع
أسامة الكباريتي
ممكن تتحولوا للتشات أحسن 2))).gif

23)))).gif 23)))).gif 23)))).gif
oskasan
أرشح كل من الأعزاء
تصحيح
النسر
على عينه
د. رجب
مصرية
اقتباس (hopsan @ May 21 2007, 10:36 PM)
يظل العضو خارج اللعبه مالم يسجل ... فى حاله تسجيله من الناحيه النظريه له كافه الحقوق و الفاعليات و الواجبات الغير منقوصه ولا تفضيل عضو قديم على جديد إلا بنوعيه مشاركاته و معرفه بقيه الأعضاء به أو رقى لموقع إدارى .... هذا على حد علمى [/color]

في نقطة كمان يا هوبسان معرفش لو كانت صحيحة ولا أن في حاجة مش فاهماها.

الموضوع هنا انتخابات وترشيحات وهيئة وكلام كبير
فالعضو اللي لسة مسجل المفترض إن مع متابعته البسيطة قبل التسجيل مش حيكون عارف كل الأعضاء
قصدي توجهاتهم، تفكيرهم، آرائهم.....إلخ.

علشان كده ممكن يكون اختياره مش موضوعي 100%

والله أعلم

أما عن ترشيحاتي فهي:

اللهو الخفي
هوبسان
مواضيع
تصحيح
أوسكاسان
hopsan
حرد عليكى يا مصريه على الخاص ... لأن باب المناقشه هنا خلاص إتقفل بعد ما تم فتح باب الترشيحات و كمان إستمرار لقرارى بعدم التعقيب هنا حتى لا أعطّل أو أشوش على المرشحين
حدوته مصريه
انا برشح اللهو الخفي
تصحيح
علي عينه
النسر
مصريه
Hesham
اقتباس (Invisable @ May 21 2007, 08:30 AM)
معلش يا اخوانا لو مفيهاش غتاته يعنى..الغريب اعمى و لو كان بصير ..
انا حاولت استوعب الفكره العامه للموضوع ..لقيت ان تجميعها صعب جـــــــــدا
ليه؟؟
لان الموضوع مالوش عنوان ..اللى شفته انه موضوع قديم دخلت عليه مشاركات جديده بتقترح (أقتراح ما) و الاقتراح مش اقتراح عضو واحد ده فيه ناس بتتداول الاراء فيه يعنى عشان افهمه لازم ورقه و قلم و الخص رأى كل واحد عشان نوصل للنتيجه النهائيه و عايزين الاعضاء تصوت على الاقتراح!!!

يعنى يمكن انا مش فاهمه الموضوع أوى ..بس بأتخيل انه من الافضل
يتفتح موضوع جديد لعنايه كل الاعضاء فى باب الاقتراحات أو الاستفتاءات
واحـــد بس يتبرع و يشرح مجمل الفكره ..و الناس توافق أصلا على وجود هيئه بعد معرفه اختصاصاتها و فوايدها على وجه التحديد

و بعد كده افتحوا باب الترشيحات ..و التصويت

انما انتوا مصعبين الموضوع أوى ..حاطين كل ده فى موضوع واحد
فناس بترشح بعض و ناس مش متقبله الفكره اصلا و ناس زى مش فاهمه الفكره عشان تتقبلها او لأ 2)))(.gif 2)))(.gif

يا رب مكونش طولت عليكم

عزيزتى Invisible 2!!-_0.gif

مداخلتك هذه، لفتت نظرى الآن وأنا أقرأها لضرورة فصل مناقشات اللجنة التأسيسية لهيئة التوفيق والتحكيم (كما أسماها الأفوكاتو والكباريتى) عن الموضوع الأصلى، والمخصص لفض النزاعات بين الأعضاء .. فشكراً يا فندم 2!!-_0.gif

عزيزى الكباريتى 2!!-_0.gif

بعد فصل المناقشات، اكتشفت أنك فتحت موضوعاً مستقلاً لإختيار أعضاء اللجنة التأسيسية .. فقمت بدمجهما معاً للإرتباط.

عزيزى hopsan 2!!-_0.gif

حاسس والله أعلم .. انك متضايق أو مش مقتنع ببعض الآراء والإقتراحات التى اتفق عليها معظم المشاركين فى هذا النقاش blink.gif

وبما انك من دعاة الديمقراطية .. فالواجب عليك إعطاء القدوة فى قبول رأى الأغلبية smile.gif

وأرجو أن يتسع لك وقتك وصدرك لقراءة رأيى فى موضوع الخلاف، ولن أطيل كالعادة smile.gif

لو افترضنا أن ما تطالب به، هو لتطبيق الديموقراطية فى أبهى صورها، وعلى غرار ما يطبق منها فى الدول الديمقراطية المتقدمة جداً ..
فاعلم أن قوانين تلك الدول، لا تبيح للمواطنين فيها الغير حاصلين على جنسيتها، حق الإنتخاب .. لا كمرشحين ولا كناخبين .. مهما كانت مدة حياتهم ومواطنتهم فيها.
لكننا هنا، اتفقنا على ترشيح وانتخاب كل من شاركنا من 2 مايو .. أى من أقل من 3 أسابيع فقط.

واعلم أيضاً، أن حق الترشيح لأى منصب فى أى من تلك الدول، يكون بعد المرور بعدة إجراءات .. غاية فى التعقيد .. لضمان صلاحية المرشح للترشيح.
لكننا هنا، لا نشترط أى شئ، كعدد معين من المداخلات مثلاً، أو نوعية معينة منها، أو الإرتباط بعلاقة متينة مع قدامى المنتدى مثلاً، أو أى شئ آخر قد يحطر أو لا يخطر على بال أحد.

ودعنى أوضح لك أكثر ..
مثلاً، لو كان الزميل "النديم" مرشحاً اليوم .. والزميلة invisible سجلت بالأمس فقط مثلاً .. وذهبت لتقرأ أحد آراؤه الأخيرة، وليكن فى موضوع التثقيف الجنسى مثلاً .. ما هو المتوقع منها فى هذه الحالة؟
هناك إحتمالين:
ـ إن كانت تؤيد رأيه .. فسيعجبها، وسترشحه.
ـ وإن كانت ترفض رأيه .. فستبغضه، ولن ترشحه.
أليس هذا طبيعياً؟
حسناً ..
تخيل الآن، أنه من حقى أنا كمشرف عام على المنتدى وأحد أقدم أعضاؤه ومن أكثر الأعضاء علماً بطبيعة أفكار وسلوكيات كل عضو من كثرة المتابعة .. تخيل أنه يحق لى التصويت .. فماذا تظن؟
هل تعتقد أنه لخلافى الشديد فى الرأى مع النديم فى الموضوع المذكور، سوف أمقته وأرفض ترشيحه؟؟
على العكس ..
سوف أرشحه وبمنتهى القوة .. لأنى بحكم الأقدمية، وبحكم خبرتى التى اكتسبتها من هذه الأقدمية، وبحكم مشاركتى له فى عشرات العشرات من الموضوعات على مر السنين، إتفقت معه فى غالبها، واختلفت معه فى بعضها، استطعت تكوين فكرة أصح عنه أكثر من غيرى ممن لم يقرأوا له سوى موضوع واحد أو موضوعين .. شاء القدر أن يكونا محل رضاءهم أو محل غضبهم.

من هنا .. فمبدأ إشتراط الأقدمية، تكون أقرب إلى الصح، لضمان إختيار أكثر عدلاً.
ومع ذلك .. فنحن لم نشترطها rolleyes.gif فقط اشترطنا أن تكون العضوية قد تمت قبل يوم البدء فى هذا الموضوع، منعاً لأى تجاوزات محتملة، سبق لنا وجربناها، وأتت يومها على الأخضر واليابس فى المنتدى wacko.gif

هل تلك التوضيحات كافية أم أزيد؟ 2!!-_0.gif

تحياتى

أسامة الكباريتي
ياهشام خربتها وقعدت على تلها

انا قصدت فصل الترشيحات عن المناقشات لسهولة التوصل إلى النتائج
رحت دمجتهم وضيعتنا في متاهات الجدل 2))).gif 2))).gif 2))).gif

روح يا شيخ
منك لله 042.gif
Hesham

مش الترشيحات بتروح للبريد الخاص؟؟؟

وهنا الكلام عنها؟؟

والا أنا فهمت غلط؟؟؟ 051.gif

Hesham
همممممم .. شكلى فهمت غلط brokbrok.gif

مش تقولوا انكم أوقفتوا الترشيحات عالبريد الخاص 23)))).gif

خلاص .. نفصلهم تانى ولا يهمك cool.gif
Hesham
خلاص .. تم الفصل، وعادت المناقشات إلى قواعدها سالمين shishi__.gif

الترشيحات للجنة الأساسية، صار موضوعاً مثبتاً، هذا هو رابطه:

http://www.masreyat2.org/ib/index.php?showtopic=14342

وعفواً shishi__.gif
farida
هرشح اهو علشان محدش يقول اننا ليزي بيبووووول 9)((.gif
وان يومنااااااااا بسنة rolleyes.gif

بصراحة فيه اسامي كتير نفسي ارشحها

بس اعتقد مهم اني ارشح المتواجدين باستمرار
وده مهم اعتقد لان التواجد مع متابعة المواضيع
بيخلي هيئة التحكيم محايدة
وملمة بابعاد الخلاف بين الطرفين
فيكون اسهل تقريب وجهات النظر وازالة سؤ الفهم..

نرشح بقي cofe(((.gif

كنت اتمني مصرية بس هي اعتذرت
سمامصر اتمني تواجدها
او دولفين سمايل

وبما ان العزيز الافوكاتو مشغول يبقي يجي يشقر علي سير الهيئة wub.gif
رجب ..تصحيح
اللهو الخفي
هوبسن
اسكاسان

الي الامااااااااام يا اهل شئون
ساااارعوا بالانتخااااااااب
علشان نحافظ علي الود والحب والتفاهم
وكده هيعلي شأن كفر الشئونية wub.gif

أسامة الكباريتي
فريدة
بصي فوق
المداخلة اللي قبل مداخلتك
الترشيح بيقوللك انتقل لشارع شريفين
hopsan
هشام ... تسمح لى أرد عليك بعد التصويت .... لأنى مؤمن بعدم تكدير سير العمليه طالما بدأت
زعلان
اقتباس (farida @ May 22 2007, 01:01 PM)

2))).gif وانا مش من المتواجدين ولا ايه

باني على حقيقتك يا فريدة 051.gif
أسامة الكباريتي
هشام
شرحك اللذيذ يصلح للمرحلة الثانية
المرحلة الأولى ياسيد المعلمين موقوفة على ترشيح وانتخاب مجموعة من الأعضاء ليتولوا وضع النظام الأساسي للهيئة
أما الإعداد للانتخابات وفقا للنظام بعد التصويت عليه فلسوف يتم اختيار المشرفين عليه ممن لم يترشحوا لانتخابات الهيئة ذاتها
يعني قضاة مستقلين ربما لم يشارك البعض منهم في وضع النظام ولم يتقدموا أو لن يتقدموا للترشح لعضوية الهيئة.

فخمتم هاجة
أنا زات نفسي لأ ما فخمتش

أسامة الكباريتي
اقتباس (زعلان @ May 23 2007, 08:21 AM)

نفسك فيها سمي بالله وصلي ركعتين استخارة .. ومن ثم توكل على الله .. وتقدم بأوراق اعتمادك
بس ياخيي بيلزمك صورتين وانت فرحان كل صورة في مكان وزمان مختلفين

الترشيح في الغرفة المجاورة
بص تحت

farida
فريدة
بصي فوق

بصيت يااسامة nerddd.gif
سوريييييييييي حودت علي قصر النيل بالغلط rolleyes.gif
هطلع علي طلعت حرررررررررررررب دلوقت sleep.gif

وانا مش من المتواجدين ولا ايه

باني على حقيقتك يا فريدة

user posted image
Alavocato
اقتباس (أسامة الكباريتي @ May 23 2007, 12:03 PM)
اقتباس (زعلان @ May 23 2007, 08:21 AM)

نفسك فيها سمي بالله وصلي ركعتين استخارة .. ومن ثم توكل على الله .. وتقدم بأوراق اعتمادك
بس ياخيي بيلزمك صورتين وانت فرحان كل صورة في مكان وزمان مختلفين

الترشيح في الغرفة المجاورة
بص تحت

عزيزى الحاج أسامة,

مازلت لا أعرف ماذا يمكننى عمله للمساعدة فى موضوع هيئة التوفيق و التحكيم,

هل ترغب منى شرح فلسفة النظام؟

أم وظيفة الهيئة؟

أم كيفية و شروط إختيار المرشحين؟

أم كل هذه الأمور؟

و إلى ماذا توصلتم حتى الآن لتفادى التكرار؟

و مدى تقبل الأعضاء لمبدأ التوفيق و التحكيم؟

أفدنى بمطالبك, التى سأعطيها أولوية خاصة أثناء فترات تفرغى.

تحياتى لك و لجميع الأعضاء الأعزاء. 01!!8.gif
أسامة الكباريتي
اقتباس
هل ترغب منى شرح فلسفة النظام؟

أم وظيفة الهيئة؟

نعم هذا مطلوب وبالتفصيل

اقتباس
أم كيفية و شروط إختيار المرشحين؟

في مرحلة لا حقة لما سبق
وبعد أن يستوعب الأعضاء المقصود من وجود الهيئة
واقتناع عدد لا بأس به بأهمية وجوده

اقتباس
أم كل هذه الأمور؟

ممكن أن نعمل سويا على استنباط قوانين تحكم عمل الهيئة مستفيدين من تجربتنا في "الواحة"
وبما يتناسب ومنتدانا الذي لا أجد فيه اختلافا جذريا عما أسلفنا هناك

اقتباس
و إلى ماذا توصلتم حتى الآن لتفادى التكرار؟

حاولنا انتخاب مجموعة لتقوم بوضع مشروع دستور للهيئة
بكل أسف من تقدموا للترشيح لم يشكلوا العدد الكافي حتى نقول "فائز بالتزكية"
كل واحد أو واحدة يأتي ليرشح غيره ويمتنع عن نفسه

عقدوني يا بروفسور

هام جدا: لم أكن أود التدخل في هذا الموضوع وحاولت ان يكون من يتولونه مستقلين
حيث أنني "إداري" هنا

اقتباس
و مدى تقبل الأعضاء لمبدأ التوفيق و التحكيم؟

لكل ما سبق
ورغبة منا بالتقدم إلى الأمام وبقفزات محسوسة
أرجو أن تتمكن من تحريك الموضوع
وأسأل الله لكم التوفيق

Alavocato
سوف أراك على هذه الصفحة مساء الجمعة القادم( بداية عطلة نهاية الأسبوع) حيث أقدم للأعضاء شرحا لنظرية التوفيق و التحكيم.

تقبل تحياتى. 01!!8.gif
حشيش
اقتباس (Alavocato @ Jul 30 2007, 02:02 AM)
سوف أراك على هذه الصفحة مساء الجمعة القادم( بداية عطلة نهاية الأسبوع) حيث أقدم للأعضاء شرحا لنظرية التوفيق و التحكيم.

تقبل تحياتى. 01!!8.gif

شكراً أستاذنا الأفوكاتو وفى إنتظار خبراتك الكبيرة فى هذا الشأن والخطوات التى علينا أن نتبعها بالترتيب لو تكرمت ... يعنى ما هى الخطوة الأولى ومتى نبدأ فى الخطوة الثانية وهكذا ... تحياتى لشخصك الكريم 01!!8.gif
Prof
كلنا آذان صاغية..
farida
عقدوني يا بروفسور

لا يا سيادة الحكيم دار انا اللي اتعقدت واتكلكعت wacko.gif

ليه الاوراق تتحال علي المعاش بدري بدري
وتدخل المخازن ..الصبر شوية علي الاعضاء
لغاية ما يفهموا النظرية reye--.gif

معاك يااستاذنا العزيز wub.gif
عايزين نعرف نظام الدستور
في توفيق رؤوس الاعضاء
لجعل تواصل بينا مستمر وحوارات مثمرة praying.gif
ويعلو اسم شئوووووون مصرية wub.gif

أسامة الكباريتي
ماهو علشان احنا كنا تايهين من غير الأفوكاتو ))3((.gif
.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.