المساعدة - البحث - قائمة الأعضاء - التقويم
يا خسارة
منتديات شئون مصرية > بوابة المنتديات > إستفسارات ـ إقتراحات ـ شكاوى
عبد الحكم
اقتباس
شكراً, سوف يتم الإطلاع على المشاركة من قبل المشرف قبل أن تضاف إلى هذا الموضوع

كلام جديد. wacko.gif

وجميل. blink.gif

يا خسارة. 051.gif
Prof
يا أخي في ناس تحسسك انك كمشرف أو كإدارة منتدى.. تضع نفسك موضع لوحة التصويب... وكل من يمر يستهدفك بسهم أو بكلمة أو بنقد أو بنقورة أو بسخرية.. أو أو..
كل واحد حسب ما ربنا يقدره.. ويصعب ان تفهم السبب.. !!

ويصعب أن تفهم.. ليه انت كمشرف وكعضو في إدارة منتدى تكون دائماً مطالب بأن تطول باااااااالك على المشاركين.. وليه تكون مطالب دائما بأنك تكون حماااااااال.. وانت ونصيبك.. حمال سخرية مرة.. حمال وقاحة ما يمنعش.. حمال اتهامات عشوائية بأي شئ وكل شئ ممكن ووارد جداً..
بينما كثير من المشاركين دائماً بالهم قصييييييييير.. وخلقهم ضيييييق.. وقليلي التحمل لأفصى درجة ربما..

مش لازم تفهم ليه تكون انت لوحدك دائماً المطالب بهذا.. لكن هو كده النظام...
مش انت مشرف وإدارة خلاص تبأة انت هنا عشان كده.. !!!
وعشان تنفس عن الناس جزء من الكبت اللي عندهم وأشياء أخرى كثيرة...

كان هذا استهلالاً ربما كان لابد منه..

من حوالي اسبوعين أو أقل السيد عبد الحكم قام بتغيير ما في ملفه الشخصي.. أو لسبب ما لا أعرفه بالضبط ظهر عندي في لوحة المصادقة على المشتركين الجدد..
وكما يعلم معظم المتواجدين في الفترة الأخيرة التي ظهر فيها المعتوه المسمى راشد -وعدة أسماء أخرى- فأن نظام التسجيل قد تغير.. بحيث لا يتم تسجيل أي عضو جديد إلا بعد مصادقة المشرف..
ومصادقة المشرف هذه أمر ممل ومضيعة لوقت له ثمن بالتأكيد.. لأنها تعني الدخول كلما أمكن إلى لوحة التحكم وأخذ أسماء المسجلين الجدد واحد واحد وفتح صفحة بيانات التسجيل لكل منهم برضه واحد واحد...
ثم وضع المسجلين الجدد.. برضه واحد واحد.... تحت خيار مصادقة أول مشاركة..
بحيث لو كان المعتوه اياه أحد المسجلين الجدد ودخل يشتم كما اعتاد أن يفعل في الفترة الأخيرة يمكن التحكم بالأمر ولا يترك الحبل على الغارب..

ثم بعد ذلك متابعة المشاركات الجديدة التي قد تكون محتجزة لأي منهم... وبعضهم يسجل ويبقى يتبختر بدون مشاركة لأيام كثيرة..

وللعلم في أحد الأيام قام هذا المعتوه بالتسجيل ست مرات بستة أسماء مختلفة وستة إيميلات مختلفة على مدار يوم كامل..

لذلك حدث هذا الإجراء الاحتياطي مع عبد الحكم بعد قيامه بما قام به مؤخراً من تغيير في ملفه الشخصي فتم وضع مداخلاته تحت المصادقة..
لكن عبد الحكم عندما وجد الرسالة تنبهه لما يحدث أخذ الأمور بكل بساطة.. فأساء الظن..
ولم يشغل نفسه بأي شئ سوى "التنشين" على لوحة التصويب الموضوعة لكل المارة.. واسمها مشرفين وإدارة... وزي ما ربنا قدره...

يا راجل بلا إشراف بلا ××× بأه..... !!

سلامو عليكم
عبد الحكم
اقتباس
لكن عبد الحكم عندما وجد الرسالة تنبهه لما يحدث أخذ الأمور بكل بساطة.. فأساء الظن..
ولم يشغل نفسه بأي شئ سوى "التنشين" على لوحة التصويب الموضوعة لكل المارة.. واسمها مشرفين وإدارة... وزي ما ربنا قدره...

فين إساءة الظن في الموضوع؟!!!

أسأت الظن بمين وازاي؟

وبعدين لما ألاقي نفسي في انتظار موافقة المشرف على نشر مشاركتي يبقى أنشن على مين في رأي حضرتك؟
Anarchist
اقتباس (Prof @ Jan 4 2007, 07:22 AM)
يا أخي في ناس تحسسك انك كمشرف أو كإدارة منتدى.. تضع نفسك موضع لوحة التصويب... وكل من يمر يستهدفك بسهم أو بكلمة أو بنقد أو بنقورة أو بسخرية.. أو أو..

ويصعب أن تفهم.. ليه انت كمشرف وكعضو في إدارة منتدى تكون دائماً مطالب بأن تطول باااااااالك على المشاركين.. وليه تكون مطالب دائما بأنك تكون حماااااااال.. وانت ونصيبك.. حمال سخرية مرة.. حمال وقاحة ما يمنعش.. حمال اتهامات عشوائية بأي شئ وكل شئ ممكن ووارد جداً..
بينما كثير من المشاركين دائماً بالهم قصييييييييير.. وخلقهم ضيييييق.. وقليلي التحمل لأفصى درجة ربما..

من حوالي اسبوعين أو أقل السيد عبد الحكم قام بتغيير ما في ملفه الشخصي.. أو لسبب ما لا أعرفه بالضبط ظهر عندي في لوحة المصادقة على المشتركين الجدد..
وكما يعلم معظم المتواجدين في الفترة الأخيرة التي ظهر فيها المعتوه المسمى راشد -وعدة أسماء أخرى- فأن نظام التسجيل قد تغير.. بحيث لا يتم تسجيل أي عضو جديد إلا بعد مصادقة المشرف..
ومصادقة المشرف هذه أمر ممل ومضيعة لوقت له ثمن بالتأكيد.. لأنها تعني الدخول كلما أمكن إلى لوحة التحكم وأخذ أسماء المسجلين الجدد واحد واحد وفتح صفحة بيانات التسجيل لكل منهم برضه واحد واحد...
بحيث لو كان المعتوه اياه أحد المسجلين الجدد ودخل يشتم كما اعتاد أن يفعل في الفترة الأخيرة يمكن التحكم بالأمر ولا يترك الحبل على الغارب..

ثم بعد ذلك متابعة المشاركات الجديدة التي قد تكون محتجزة لأي منهم... وبعضهم يسجل ويبقى يتبختر بدون مشاركة لأيام كثيرة..

وللعلم في أحد الأيام قام هذا المعتوه بالتسجيل ست مرات بستة أسماء مختلفة وستة إيميلات مختلفة على مدار يوم كامل..

لذلك حدث هذا الإجراء الاحتياطي مع عبد الحكم بعد قيامه بما قام به مؤخراً من تغيير في ملفه الشخصي فتم وضع مداخلاته تحت المصادقة..

سلامو عليكم

الإبتسامة دي عشان افتكرت موقف شبيه ......., حصل بيني وبين Prof

كان المدعو "راشد" دخل علي المنتدي وأغرقه بكمية لا بأس بها من الموضوعات من نوعية " منتدي شئون مصرية يتبع المباحث " .. أو حاجه زي كده يعني..

وقتها كنت قاعد بتفرج علي "راشد" وهوا بيتفسح في المنتدي , لمدة نص ساعة كاملة ...ويمكن أكتر .. وفـيـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــين , بعدها لقيت الفارس الشجاع Prof دخل المنتدي

استقبلت Prof أول ما شفته برساله عصبية . وكان محتواها ... اعمل حاجه في المهزله دي smile.gif

وكان رده بكل هدوء .. " ما أنا شغال اهه " smile.gif

طبعا اللي ما كنتش واخد بالي منه وقتها انه كان شغال فعلا .. بيدور علي مداخلات "راشد" وبيحذفها بالترتيب

وأعتقد كان نتيحة للموقف دا انه ... اصبحت العضويات الجديدة تطلب موافقة المشرف قبل المشاركة

الخلاصة :
عصبية الموقف خلتني أفتكر ان المشرف نايم ومش بيعمل حاجة وكأنه .. بواب وخادم ومدير ورئيس المنتدي في وقت واحد ... واحيانا عضو في بعض الأوقات
عتاب عبد الحكم ليك يا Prof ... بيحسسني انه واحد بيفتح شقته ... لقي المفتاح ما بيفتحش
وعصبية Prof في رأيي انه مش ناقص عتاب من أعضاء المنتدي القدامي كمان ... كفاية عليه رزالة الجدد ... ومسئولية الإشراف

لكم كل الود والإحترام

01!!8.gif 01!!8.gif 01!!8.gif 01!!8.gif

عبد الحكم
عالعموم حقك علي يا بروف )-..gif

وجزاك الله خيراً يا Anarchist smile.gif 01!!8.gif
أسامة الكباريتي
يانهار ..........
عبد الحكم وقع في فخ!!!!!
منصوب لغيره

حقك علي وعلى راسي من فوق wub.gif

بروف
برووووووووووووووف
عبد الحكم تكفيه الإشارة
(لبيب)

بس شرحك المطول فيه فضفضة
والفضفضة مع الحبايب "لوندري=غسيل على البخار"

اقتباس
كان المدعو "راشد" دخل علي المنتدي وأغرقه بكمية لا بأس بها من الموضوعات من نوعية " منتدي شئون مصرية يتبع المباحث " .. أو حاجه زي كده يعني..

نهاريها كنت شغال زبال في المنتدى
ولولا لحقني أكرم كنت قفلت الباب بضلفتيه علشان ما اخليش المعتوه يستمر في بث ملوثاته العقلية 6(()).gif
كانت ليلة اسود من قاع الكيلة

farida
بلا إشراف بلا ××× بأه

اووووووووووووه لالاااااااااااااا بروووف blink.gif
حاطت 3xxxبحالهم ليك wacko.gif طيب خليهم اتنين sleep.gif

ماااااالك بس يا سيادة المشرف رووووووق ما هي المسئولية كده unsure.gif

يعني لو قابلتني مشكلة زي عبد الحكم اروح لميييين واقووول يا ميييييييين 1(()).gif

فلازم نقول للللللللللله يا مشرفين الحقووووووونا اغيثوناااا _.-.gif
مش انتوا الحكووووووومة برضه biggrin.gif

متزعلش يا بروف شكلك شايل unsure.gif
ما انا برضه جبت سيرة الحكومة هنااااااك في الشارع اللي وراناwiwiwi.gif

كل سنة وانت طيب يا فندم 2!!-_0.gif
وعايزين نبتدي سنة جديدة حلوة مع بعضينا sleep.gif
وبعدين نرجع ونقول ان كنت المسئول انا مش مسئول ghetet.gif (هذه دعابة rolleyes.gif )

يلا عايزين ابتسامة مشرقة من المشرفين تفتح نفسهم ونفسنا
علي مداخلات بالزيت والليمون وعليهم رشة كمون user posted image

بس يكون في معلومك يا سيادة المشرف fi&h.gif
النقاد اشاااااااااااادوا
ان لعب الزمالك كان احلي من الاهلي وكنا نستاهل الفوزuser posted image

Prof
ولا يهمك يا عبد الحكم.. بسيطة.. انت اللي حقك على
خمسة شاي وواحد قهوة على خسابي..

اقتباس
عتاب عبد الحكم ليك يا Prof ... بيحسسني انه واحد بيفتح شقته ... لقي المفتاح ما بيفتحش

ودستة مفاتيح جديدة لكل عضو sleep.gif
..
..
ولعب الزمالك ايه اللي كان احلى.. هو ده اسمه لعب أصلاً.. نازل بتلاتة روس حربة تايهين وعمالين يخبطوا ف بعض وسايب وسط الملعب سداح مداح..
لا الزمالك لعب ولا الأهلي أدى ما ينتظر منه.. المسألة كانت مكسب روتيني اتعودنا عليه وخلاص.. rolleyes.gif
مصرية
اقتباس (Prof @ Jan 5 2007, 05:15 AM)
ولعب الزمالك ايه اللي كان احلى.. هو ده اسمه لعب أصلاً.. نازل بتلاتة روس حربة تايهين وعمالين يخبطوا ف بعض وسايب وسط الملعب سداح مداح..
لا الزمالك لعب ولا الأهلي أدى ما ينتظر منه.. المسألة كانت مكسب روتيني اتعودنا عليه وخلاص..

fi&h.gif thumb.gif
مصرية
اقتباس (Prof @ Jan 5 2007, 05:15 AM)
لا الزمالك لعب ولا الأهلي أدى ما ينتظر منه.. المسألة كانت مكسب روتيني اتعودنا عليه وخلاص..

الـنـديــم
اقتباس (Prof @ Jan 4 2007, 07:22 AM)

سلامو عليكم

>>

يا بروف ..

لو وقتها كنت تعبان أو أعصابك مش مستحملة ( ودي كلها ظروف ممكن تمر على اي حد مننا ) ممكن تعفي نفسك من المسؤولية وانت مش المشرف الوحيد هنا على ما أظن ..

أما أنك تكون مسؤول وتكره أن يوجه لك أي عضو سؤال .. فدي اللي مش مقبولة منك ..

مش انا اللي حاعلمك يعني ايه مسؤولية !!

أنا معاك ..

ممكن تكون بالأسئلة دي محل شك أو سوء ظن أو إتهام ... بس ده كله مش لازم يكون محل شكوى منك

ليه بقى ؟

لأنك إخترت تكون مسؤول ...

وبالتالي مفهوم ضمنا إنك إخترت تتحمل الضريبة اللي بيدفعها أي حد بيتصدر لموقع خدمي عام ..

وبمناسبة الحديث عن الأسئلة ..

حضرتك فين من الموضوع ده لغاية دلوقتي ؟

باسأل بس .. لأني ما شفتش أي تطورات smile.gif

<<
مصرية
اقتباس (الـنـديــم @ Jan 5 2007, 12:51 PM)
يا بروف ..

لو وقتها كنت تعبان أو أعصابك مش مستحملة ( ودي كلها ظروف ممكن تمر على اي حد مننا ) ممكن تعفي نفسك من المسؤولية وانت مش المشرف الوحيد هنا على ما أظن ..

بيتهيألي أن مسؤوليات الإشراف وإدارة المنتدى هي أولا وأخيرا شأن المشرفين وحدهم،
أي ليس من حق أحد من الأعضاء انتقاد مشرف لتوليه المسؤولية دون غيره من المشرفين،
فحقك كعضو ينتهي عند وجود مكان محترم تتلقى فيه معلومة محترمة وتتناقش فيه بطريقة محترمة مع أناس محترمين،
وفي رأيي أن ذلك كله متوفر في المنتدى والحمد لله.

أتعجب من موقفك يا سيدي بل أعتبره موقفا شخصيا تجاه بروف، فبعد أن أوضح لنا هو وأناركيست والحاج أسامة المهزلة التي كان يقوم بها المدعو راشد والأذى الذي يرفعه المشرفون عن الأعضاء دون أن يشعروهم بذلك، وهو في تخيلي بعد ما علمت مجهود كبير ووقت ضائع كبير أيضا، أظن كان الرد الأمثل هو شكر المشرفين وخاصة بروف الذي حسب ما فهمت قام بالجزء الأكبر من هذا العبء.

شكرا للمشرفين 01!!8.gif
شكرا بروف 2!!-_0.gif
mawadee3
اقتباس (مصرية @ Jan 6 2007, 03:35 AM)
اقتباس (الـنـديــم @ Jan 5 2007, 12:51 PM)
يا بروف ..

بيتهيألي أن مسؤوليات الإشراف وإدارة المنتدى هي أولا وأخيرا شأن المشرفين وحدهم،
أي ليس من حق أحد من الأعضاء انتقاد مشرف لتوليه المسؤولية دون غيره من المشرفين،
فحقك كعضو ينتهي عند وجود مكان محترم تتلقى فيه معلومة محترمة وتتناقش فيه بطريقة محترمة مع أناس محترمين،
وفي رأيي أن ذلك كله متوفر في المنتدى والحمد لله.

أتعجب من موقفك يا سيدي بل أعتبره موقفا شخصيا تجاه بروف، فبعد أن أوضح لنا هو وأناركيست والحاج أسامة المهزلة التي كان يقوم بها المدعو راشد والأذى الذي يرفعه المشرفون عن الأعضاء دون أن يشعروهم بذلك، وهو في تخيلي بعد ما علمت مجهود كبير ووقت ضائع كبير أيضا، أظن كان الرد الأمثل هو شكر المشرفين وخاصة بروف الذي حسب ما فهمت قام بالجزء الأكبر من هذا العبء.

شكرا للمشرفين 01!!8.gif
شكرا بروف 2!!-_0.gif

السلام عليكم biggrin.gif
انا حاتفق معاكي في ان مسؤوليات الاشراف و ادارة المنتدى
هي اولا و اخيرا مسؤولية المشرفين وحدهم , و المشرف او المسؤول
اللي اخذ على عاتقه القيام بدور اكبر من غيره من المشرفين
فده انا بقول له كتر خير الله و خيرك و الله يعينك على ما بلاك
و اتحملنا واصبر على خفة دم بعض الاعضاء اللي ممكن تغيظ. wiwiwi.gif

اما حكاية اني كعضوة في المنتدى او بصفة عامة العضوية في
المنتدى تقتصر على وجود مكان محترم لتلقي المعلومة و
المناقشة باسلوب محترم ,للاسف الشديد انا مضطرة للاختلاف
معاكي انا من حقي انتقاد المشرف اللي بيتجاهل طلبي او
م بيكلف نفسه انه يساعدنا في حاجة انا مش فاهماها او مش
عارفة اعملها بحجة انه هو مش فاضي متهيالي انه كمسؤول
اذا كان لديه ما يمنعه من مساعدتي فممكن يحول الموضوع لاي
مشرف تاني او حتى الى عضو متمرس زي لما انا سالت حشيش
عن اسماء المشرفين و رغم انه جاوبنى لكن انت برضه تطوعت
مشكورة و زودتيني باللي ناقصني لكن التجاهل او التافف من
المشرف لمجرد انه في واحد تاني قارفه فده اللي مش مقبول و لا
حتي ظريفة منه و انا و الله كلامي هنا بصفة عامة لاني اساسا
لسه بيبي في المنتدي . shishi__.gif
اما النديم بيذكرني لما باروح على المول و اكون واقفة في
طابور محترم و يبتدي واحد من الزباين يتافف من طول الطابور
و الوقت الثمين اللي راح يضيع بسبب الادارة الغبية و يبدا 15()).gif
بابداء اراؤه الادارية الفذة و الغير عادية و اللي لو اي
بيزنس اتبعها لكان كسب الكتير في و قت قليل, و المضحك rollinnnnn.gif ان
الناس اللي واقفة في الطابور بتايده و بعديها بيظهر الخبير
الاقتصادي 1(()).gif و الخبير في العلاقات العامة 1)(-9.gif و كل واحد فاكر ان
الادارة او الاشراف او حتى تحمل مسؤولية البحث عن معلومة
حاجة سهلة و اول كلمة بنسمعها هي اذا مش قد المسؤولية و
قرفها بتقرفونا معاكم ليه
على العموم تحياتي و احترامي لكل المشرفين علي منتدانا من
اطولهم الى اقصرهم او من اخف ظل الي ...ظل
و سلام و عشانا عليك يا رب
أسامة الكباريتي
بمناسبة ماتش الأهلي والزمالك اللي ماشفتهوش

النديم كلامه في التمانيات
لعبك صح يا ابو تريكة
قصدي كلامك صح اخي النديم

حقيقة لا يجب أن تغيب عن البال بالنسبة لعمل أي شخص مع الجماهير
سواء أكان عملا بأجر أو تطوعي - يعني بللوشي (زي حضراتنا)

الأخت مصرية فهمت الكلام بخلاف المقصود منه
وتبعتها الأخت مواضيع في الجزء الثاني من مداخلتها

أحمد الله أنني عملت ولسنوات طوال في مجال كانت مواجهته مع الأرقام والآلات والعاملين عليها
وأحمد الله على الابتلاء بالعمل في مواجهة العملاء (الزبائن يعني) حيث كان علي أن أرسم الابتسامة على وجهي بالرغم من الآلام التي كانت تعتصرني أحيانيا .. والغيظ الذي كان يفترسني أحيانا اخرى ..

المهم أن نعرف كيف نرسو بالمركب على بر الأمان

وأن نتعايش سويا بأقصى درجات الطمأنينة والألفة وبعيدا عن المنغصات .......

واحد نعناع لبروف ..
اعرف نوع من كابسولات النعناع مفيدة للقولون العصبي
كل واحد فينا ياخدله كابسولة
حتى لو ماعندهوش قولون عصبي .. زيي

user posted image

Hesham
اقتباس
يا بروف ..

نديم praying.gif

ممكن تشرحلى لو سمحت ..
إزاى واحد ممكن يعفى نفسه من المسئولية عن شئ يملكه، وليس منتخباً أو مكلفا أو معيناًً لمباشرته؟؟ reye--.gif
بجد مش عارف وبجد محتاج أعرف ..

الـنـديــم
>>

اقتباس
ممكن تشرحلى لو سمحت ..
إزاى واحد ممكن يعفى نفسه من المسئولية عن شئ يملكه، وليس منتخباً أو مكلفا أو معيناًً لمباشرته؟؟ 
بجد مش عارف وبجد محتاج أعرف ..

الرد موجود في الإقتباس اللي إنت نقلته من كلامي ... بس لو بتقرا وبتركز ؟؟ rolleyes.gif

اقتباس
يا بروف ..

وقتها دي ... تشرح لك كل شيء انا قصدته من كلامي smile.gif

لاحظ أنني غالبا ما أصيغ جملي بعناية بحيث أن كل كلمة لها معنى مهم وليست موجودة إعتباطا ..

وبما انك أثرت نقطة جديدة في كلامك ..عن المسؤولية وعلاقتها بالملكية للمكان ...

فلعلمك ..

ليس كل المنتديات الموجودة على النت تُدار وتتم المسؤولية عليها من قبل ملاكها ..

إذ أن القدرة على تملك المنتديات لا تعني بالضرورة القدرة على ادارتها ..

ولهذا بالتحديد رأينا ونرى كل يوم منتديات جديدة مدارة من قبل أصحابها بشكل مباشر تُفتح وتفشل وتقفل فقط لان ملاكها عجزوا عن إستيعاب هذه الحقيقة البسيطة ..

تحياتي

<<
Prof
عودة بعد فترة هدنة..

اقتباس

أنا لا أعترض على الأسئلة يا حاج نديم.. أنا أعترض -كما هو واضح جداً- أعلاه على أسلوب السخرية والاتهام المبطن الغير مبرر.. وعلى أن يكون هذا طبع موجه دوما في اتجاه واحد دون بذل أي مجهود لتدقيق الأمر.
فبلاش تصنع مغالطة وتنطلق منها في جدل تستهدف به المشرفين كلوحة تصويب... فتؤكد تصوري من حيث لا تشعر..

والمفترض ان الجميع سواء يا عزيزي في التحمل أو في غير التحمل وكوني "اخترت" فليس مبرراً لأن أبقى محل هجوم دائم عمال على بطال..
وما تتحدث عنه من ضريبة هو فكر يشوبه -ربما- بعض التكاسل أو التراخي عن تحمل المسؤولية.. مسؤولية الكلمة التي تطلق بغير تدقيق أو عناء..
فمن فضلك توقف عن تحميل هذه المسؤلية لطرف وإعفاء الطرف الآخر منها.. لمجرد انه اختار..
حجة عاملة زي حجة "قالولوا" بتاعة سرحان عبصير.. لا مؤاخذة..
.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.