المساعدة - البحث - قائمة الأعضاء - التقويم
السعودية ترفض السماح لراقصة خليعة بأداء مناسك الحج
منتديات شئون مصرية > منتديات الآداب والفنون > فنون الدرامــا ـ الإعــلام
1, 2
قمر الليالي
user posted image

أصيبت الراقصة المصرية دينا بصدمة عنيفة فور علمها من خلال والدها بأن السفارة السعودية بالقاهرة رفضت منحها تأشيرة دخول لأداء شعائر الحج لبيت الله الحرام، وفي اول رد لها علي رفض السفارة دخولها المملكة قالت دينا في تصريحات خاصة : لا زلت غير قادرة علي تصديق ما سمعت حيث انني مسلمة واعتنق الدين الحنيف منذ ولادتي ، ومن حقي ان امارس الشعائر التي هي مفروضة علي كل مسلم ومسلمة . واضافت دينا: انني اضع ذنبي في عنق مسؤولي السفارة السعودية والذين أوشوا لهم كي يمنعوني من تقبيل الحجر الاسود والطواف ببيت الله الحرام ورجم ابليس .
كما عبرت دينا عن اسفها الشديد من عدم تمكنها من اللحاق بآخر افواج الحجاج وذكرت انها ستقوم بمحاولة اخري من اجل الوقوف علي جبل عرفات هذا العام، ووصفت الرفض الذي لاقته بناء علي طلبها بانه يكرس الاتهامات التي واجهتها بها الصحف في الفترة السابقة ويعطي بعض مروجي الاكاذيب الفرصة كي يستمر في صنع وتهويل الشائعات التي يطلقونها ضدي. وعبرت دينا عن شعورها بالظلم من قبل مسؤولي السفارة بالقاهرة الذين يوافقون علي منح الممثلات تأشيرات للسفر لاداء مناسك العمرة وشعائر الحج بينما ترفض السفارة مساواتها بهم، وشددت علي اهمية ان يتحلي هؤلاء الموظفون بميزان العدل. وقالت دينا في تصريحاتها لن ارضخ لرفض السفارة وسأذهب لاي مكان آخر حتي ولو امريكا لكي احصل على تأشيرة الدخول كي اقوم بأداء الفريضة التي كتبها الله علي كل من يستطيع اليها سبيلا .
وذكرت دينا ان عددا من الفنانات حصلن مؤخرا علي تأشيرات من السفارة وذهبن للأراضي المقدسة بدون مشاكل او اعتراضات وانها تريد ان تحصل علي الحق ذاته.
يذكر ان عددا من مشايخ مصر قد انتقدوا بشدة السفارة السعودية فور نشر خبر سفر دينا للحج ، حيث طالبوا السفارة السعودية بعدم منحها تأشيرة دخول قبل ان تعلن اعتزالها الرقص وسائر انواع الفن ثم ارتداء الحجاب ، واعتبر هؤلاء قبول السفارة منحها تأشيرة بانه لا يليق بالبيت الحرام ان يستقبل راقصة لأداء المناسك ثم العودة لممارسة الرقص من جديد في فنادق وملاهي القاهرة

تعليق:
المفروض يوافقوا sleep.gif كان وقع عليها الفندق وماتت وخلصت الناس من شرها.
او تتداس اثناء الطواف والنتيجة وحده fi&h.gif
banboty
الخبر قديم يا قمر

بعد فضيحة شرائطها اللى قام بتصويرها حسام ابو الفتوح من حوالي سنتين , قررت حضرتها اصطحاب والدتها و الذهاب للحج و تم الرفض مؤقتا و قتها وبعدين جات لها التأشيرة في نفس الموسم و سافرت ,,

و طلعت اشاعة وقتها انها اتحجبت و اعتزلت ,

و لكن تموت الراقصة ووسطها بيلعب
..... على عينه
اقتباس (قمر الليالي @ Jan 8 2006, 02:12 PM)

تعليق:
المفروض يوافقوا sleep.gif كان وقع عليها الفندق وماتت وخلصت الناس من شرها.
او تتداس اثناء الطواف والنتيجة وحده

والله عندك حق ياقمر..انا مش عارف ماتجلهمش ليه شوطة ولا فرة زى فرة الفراخ ويغوروا فى ستين داهية..جتهم ستين نيلة ماتخللى فيهم واحدة
النسر
الأفضل الدعاء لها بالهداية

لا ندرى ماذا يكون هناك غدا . وما يريده الله سبحانه . قادر على كل شيء . ورحمة الله غالبة

كم من نفس كافرة حسنت خاتمتها وتوفاها الله مسلمة مؤمنة مطمئنة

وكم من نفس مسلمة خرجت وكان لها سؤ الخروج

اللهم أحسن خاتمتنا الله ءامين
Prof
هل من حق السعودية -أو كائن من كان- أن يمنع شخص -أي شخص- من أداء فريضة؟
من أين استقته وما هي حيثيات هذا الرفض؟
هذا ليس دفاع بالطبع عن دينا أو غيرها ولكن لمجرد مناقشة الأمر ..
abm
[color=royalblue][/color] لماذا الاصرار علي أن تصنعوا من انفسكم اربابا تحاسبون الناس وفقا لمعاييركم ؟ ثم اين تفعيل شروط الاشتراك في المنتدي الخاصه بعدم اللجوء الي استخدام الالفاظ البزيئه؟؟؟ اقصد ماجاء بالمداخله (والله عندك حق ياقمر..انا مش عارف ماتجلهمش ليه شوطة ولا فرة زى فرة الفراخ ويغوروا فى ستين داهية..جتهم ستين نيلة ماتخللى فيهم واحدة ) التي تفضل بها العضو المحترم !!!" علي عينه "
..... على عينه
اقتباس (Prof @ Jan 8 2006, 08:29 PM)
هل من حق السعودية -أو كائن من كان- أن يمنع شخص -أي شخص- من أداء فريضة؟
من أين استقته وما هي حيثيات هذا الرفض؟
هذا ليس دفاع بالطبع عن دينا أو غيرها ولكن لمجرد مناقشة الأمر ..

بصراحة يابروف انا لا اتفق معك الحج فريضة من خمس فرائض طبعا يعلم الله اذا كانت هذة تأتى باقى العبادات ام لا وانا
عن نفسى اشك فى ذلك لا لسبب الا لان طبيعة عملها يتنافى مع باقى العبادات وعلى ذلك فاولى لها ثم اولى ان تمتنع عن هذا العمل المنافى للدين اولا ..ثم بعد ذلك يمكن النظر فى امرها..انا هنا لا افتى وحاشى لله ان ادعى لنفسى ذلك ولكن اعتقد ان ذلك بديهيات وامور يجب ان يعرفها كل مسلم وبالتالى انا مع السعودية فى رفض طلب الدخول للحج...
الاخ بروف قبل ما انسى كل عام وانتم بخير
..... على عينه
اقتباس (abm @ Jan 8 2006, 09:46 PM)
[color=royalblue][/color] لماذا الاصرار علي أن تصنعوا من انفسكم اربابا تحاسبون الناس وفقا لمعاييركم ؟ ثم اين تفعيل شروط الاشتراك في المنتدي الخاصه بعدم اللجوء الي استخدام الالفاظ البزيئه؟؟؟ اقصد ماجاء بالمداخله (والله عندك حق ياقمر..انا مش عارف ماتجلهمش ليه شوطة ولا فرة زى فرة الفراخ ويغوروا فى ستين داهية..جتهم ستين نيلة ماتخللى فيهم واحدة ) التي تفضل بها العضو المحترم !!!" علي عينه "

لا ياسيدى انا لم اجعل نفسى كما تقول فان ما نراه من العهر والرقص والفيديو كليبات التى كلها اثارة للمشاعر الحيوانية واثارة الغرائز كلها يتنافى مع ديننا الحنيف...القنوات العربية اصبحت اكثر اشمئزازا من القنوات الاجنبية...لا اشاهد هذا الكم الفظيع من التعرى اتنا العربية وكله بحجة الحضارة والتمدن والرقى وما الى آخره منكلمات يبتزوا بها الشعوب..نحن ياسيدى الفاضل تحكمنا قيم وعادات وتقاليد ولن اقول دين.لاننى اذا قلت ذلك فنحن المسلمون متخلفون ولسنا مع التطور ومع الحضارة ...اى ان التطور اليومين دول من اهم سماته ان تتعرى المرأة ويهتز وسطها..كنت اتمنى منك ان تعارض هذا الانحلال الخلقى ونطالب جميعا كمصريين ان ينتهى هذا الانحلال فى قنواتنا التليفزيونية....
الاخ abm
كل عام وانتم بخير بمناسبة عيد الاضحى المبارك اعاده الله عليك وعلى امة الاسلام بالخير واليمن والبركات.....

......................
النسر
ليس لأحد على وجه الأرض له الحق في منع كائن من يكون ان يؤدي فريضة الحج طالما انه مسلم . من يدري قد يكون اداء هذه الفريضة سببا من اسباب الهداية . اما ربط ان تتوقف عن ذلك لأعطيك ذلك هذا شيء لا يمكن ان يكون منطقيا . والله اعلم
ماركيز
طيب ميمنعوها باقى ايام السنه واللا علشان الحج بيكون لايف
على ويكا
اقتباس (النسر @ Jan 9 2006, 02:33 AM)
ليس لأحد على وجه الأرض له الحق في منع كائن من يكون ان يؤدي فريضة الحج طالما انه مسلم .

ولكن ماذا يفعل من ارادوا ان ينصبوا انفسهم اولياء على امور المسلمين؟
ماذا لو لم تكن هناك حدود جغرافيه بين الدول وبعضها ؟
هل كانت الظروف تسمح بوجود وظيفه حاجب يعطى لنفسه سلطه المنع والمنح خصوصا فى هذا البند المهم من بنود اقامه الدين؟
banboty
لا اله الا الله

مش تقرأو اللى انا كتبته

لم تمنع الست دينا من الذهاب و راحت في نفس الموسم , الموضوع كان عبارة عن نقص في اوراق السفر من اذن سفر و محرم و استكملتها

و بعدين سافرت و رجعت هزت ,
نسرين
السؤال الحقيقى

ليه الناس دى بتروح تحج وترجع تهز

طيب ما تتوب وخلاص بقى

او تفضل تهز بس ولما تتوب تروح تحج

بجد نفسى اعرف هم بيروحوا ليه

اكنهم كانوا فى فسحه

كل سنه وانتم طيبين وان شاء الله ربنا يمنه علينا بالخير واليمن والبركات
سامى حبيب
SQL
لم تمنع الست دينا من الذهاب و راحت في نفس الموسم , الموضوع كان عبارة عن نقص في اوراق السفر من اذن سفر و محرم و استكملتها

هو فى بنت فى مصر ما بتهزش يا راجل دى لو ما هزتش مش هتتجوز
و يا سيدى كل واحدة تهز تستغفر ربها بعد كدة على طول
فيها حاجة دى
banboty
سامي انت مهيَس و لا ايه

احنا بنتكلم عن دينا الراقصة
سامى حبيب
SQL
سامي انت مهيَس و لا ايه

احنا بنتكلم عن دينا الراقصة

اطلاقا والله بس من باب فك الموضوع و لا احد يقر ما تفعله ولكن احنا فى عيد و كل سنة وانت طيب لازم فى العيد المواضيع نفكها شوية زيى ما المصريين بيقول حبة لربك و حبة لقلبك مش موافق طبعا لأن هذه المناسك لها حرمتها و يجب لمن يقوم بها انه يخاف ربه و يلتزم
بس دى مصر يا عبلة
..... على عينه
اقتباس (banboty @ Jan 9 2006, 10:08 PM)

برافو بمبوطى thumb.gif
وترجع ريما لعادتها القديمة.....

وقبل ما انسى سؤال اوجهه الى الاخ سامى لانه دخل فى الموضوع وطبعا بدون اى فهم خاطئ للسؤال...
ماحكم الرقص فى الدين المسيحى ياريت نفهم ذلك من المنظور الدينى وليس من المنظور الدنيوى طبعا بدون حساسية ويمكنك رفض الرد على السؤال ايضا بدون اى حساسية
سامى حبيب
اقتباس (..... على عينه @ Jan 9 2006, 08:29 PM)

]وقبل ما انسى سؤال اوجهه الى الاخ سامى لانه دخل فى الموضوع وطبعا بدون اى فهم خاطئ للسؤال...
ماحكم الرقص فى الدين المسيحى ياريت نفهم ذلك من المنظور الدينى وليس من المنظور الدنيوى طبعا بدون حساسية ويمكنك رفض الرد على السؤال ايضا بدون اى حساسية[/color][/sql]
يا سيدى انا بأخد هذه الموضوعات ببساطة جدا جدا بدام لا اخدش شعور احد
يا باشا زيى ما هو محرم فى الاسلام محرم فى المسيحية و اللى يمكن ما حدش عارفه لماذا تلبس الراهبات لبس مطابق للمحجبات لأن هذا منصوص عليه فى الدين المسيحى و ممنوع اى واحدة ست تدخل الكنيسة و شعرها مكشوف بس مين يسمع و ينفذ
و الخمور إذا لم تكن على سبيل التداوى اى دواء يعنى فهى محرمة
الاديان يا سادة نقاط الاتفاق فيها اكثر بكثير لا مش اكثر بكثير و لا حاجة دى متطابقة مع بعض الا فى حدودة نادرة جدا ولكن المهم العقل المتفتح الذى يتعامل و عدم وجود تشنج فى التعامل واكثر شيىء مهم فى الديانات هى حب الاخر

لعلمك بقى انت نيتك مش صافية لأنى كتبت الرد وابعته النت الف راس و راس ما يشتغلش قمت قفلت الكمبيوتر نصف ساعة بس رجعتلك تانى ياروح قلبى

El-Masri
الخمر ولحم الخنزير والحجاب فى المسيحية واليهودية والإسلام
..... على عينه
اقتباس (سامى حبيب @ Jan 10 2006, 01:34 AM)

لعلمك بقى انت نيتك مش صافية لأنى كتبت الرد وابعته النت الف راس و راس ما يشتغلش قمت قفلت الكمبيوتر نصف ساعة بس رجعتلك تانى ياروح قلبى

يعنى مشكلة حصلت فى النت ..دة دليل على ان نيتى مش صافية biggrin.gif biggrin.gif
لا والله ان لم اقصد بالسؤال الا ان اتأكد ان هناك نقاط كثيرة فى الاتفاق بين الاديان ونحن جميعا لا نتكلم الا فى نقاط الاختلاف مع ان الحديث عن نقاط التى تتفق فيها الاديان ممكن يكون عامل من عوامل التقرب وليس عامل من عوامل التباعد...
ردك جميل ومقنع الا فى حكاية النية دى غير صحيحة بالمرة ويعلم الله ذلك
سامى حبيب
حبيب قلبى .... على عينه ياراجل انا بهزر معاك انت لا تقبل الهزار
ما تخوفنيش منك احنا حبايب
و كل سنة وانت طيب يا نور عينى
..... على عينه
اقتباس (سامى حبيب @ Jan 10 2006, 01:50 AM)
حبيب قلبى .... على عينه ياراجل انا بهزر معاك انت لا تقبل الهزار
ما تخوفنيش منك احنا حبايب
و كل سنة وانت طيب يا نور عينى

01!!8.gif 01!!8.gif 01!!8.gif
Hesham
اقتباس (banboty @ Jan 9 2006, 05:08 PM)
لا اله الا الله

مش تقرأو اللى انا كتبته

كده أنا مش مجمع حاجة خالص. unsure.gif

هل الموضوع قديم وكانت مشكلته هى مشكلة أوراق ليس إلا، وتم حلها فى حينه وسافرت؟؟

أم .. أنه موضوع حديث، فقامت قمر الليالى بنشره لأنه خبر الساعة؟؟

أم أنه موضوع قديم بسبب أوراق، ثم عاد وتكرر الآن بسبب تأثير بعض الشيوخ على سفارة المملكة؟؟

هناك "لخبطة" ما .. وتحتاج التوضيح لنعرف مصداقية الخبر.

هذا عن صحة الخبر فى حد ذاته.

أما عن ما تفضلتم جميعاً بكتابته فى تعليقاتكم ..
فأعتقد أن ما كتبه "النسر" من نوعية ما قل ودل، هو الرأى الصائب والمنطقى الوحيد.

اقتباس
ليس لأحد على وجه الأرض له الحق في منع كائن من يكون ان يؤدي فريضة الحج طالما انه مسلم . من يدري قد يكون اداء هذه الفريضة سببا من اسباب الهداية . اما ربط ان تتوقف عن ذلك لأعطيك ذلك هذا شيء لا يمكن ان يكون منطقيا . والله اعلم

لأصحاب الرأى من هؤلاء الشيوخ وحكام المملكة السعودية الذين يرفضون سفرها للحج ومن يؤيدوا رأيهم (إن صح هذا الكلام):
هل تعرفون صكوك الغفران والمحارق فى العصور الوسطى؟؟
هل تعتقدون بأن رفضكم هذا يختلف عن تلك المصائب التى اقترفتها الكنيسة فى أوروبا فى العصور الوسطى؟؟
بأى حق تتذرعون وأنتم تقررون منح أو منع أى إنسان من أداء فريضته الدينية؟؟
أم أنكم تكشفون ما فى الصدور؟؟ (حاشا لله)
أتظنون أنكم تدافعون عن الدين بمنعكم هذا؟؟
ألا ترون أنكم بهذا المنع؛ تمنعون الراغبين فى الهداية والتوبة حتى ولو كان مجرد إحتمال ضعيف؟؟
على ماذا تستندون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سبحان الله فى أمركم .. وليرحمنا الله من حكمكم وسلطتكم على أمور الناس وعقول بعض الناس.

ماركيز كتب:

اقتباس

يبدو أنهم لم يلاحظوا جملتك هذه وما تعنيه .. فأكررها فقط لإبرازها من جديد.

نسرين كتبت:

اقتباس
السؤال الحقيقى

ليه الناس دى بتروح تحج وترجع تهز

طيب ما تتوب وخلاص بقى

او تفضل تهز بس ولما تتوب تروح تحج

على حد علمى يا نسرين .. أن كل من ذهبوا من تلك الفئة .. ذهبوا بعد أن اعتزلوا، أو على الأقل، اعتزلوا بعد أن ذهبوا .. ولا أذكر أى حالة خالفت ذلك. وبفرض أن هناك حالة شذت عن هذه القاعدة أو العادة، فهى لا تعدو كونها حالة شاذة.

سامى حبيب كتب:

اقتباس
هو فى بنت فى مصر ما بتهزش يا راجل دى لو ما هزتش مش هتتجوز
و يا سيدى كل واحدة تهز تستغفر ربها بعد كدة على طول
فيها حاجة دى

أخشى أنه قد خانك التعبير فى هذه المداخلة تماماً .. ولا أظن أن أى واحد أو واحدة من بيننا يقبل أن يُقال هذا الكلام.
فلا أظن أنك ستقبل أو ترضى أن تقول نفس العبارة عن أمك أو أختك أو زوجتك أو ابنتك أو أى واحدة من أقربائك.
وإن قبلت أنت شخصياً .. فلا أظن أن غيرك سيقبل. وان وجدت بيننا من قد يوافقك ولو جزئياً، فعن نفسى لا أقبل.

أما إن كنت لا تقصد سوى الدعابة .. وهو ما أتمناه. فبرجاء مراعاة مشاعر الآخرين فى دعاباتك القادمة.

بنات مصر يا عزيزى .. بخير.
وبنات مصر ليست كلهن راقصات ولا منحلات أخلاقياً. وإن كنا ننتقد بالإعتراض وبالسلب كثيراً من سلوك بعض الفتيات، فهذا لغيرتنا على بناتنا ونسائنا ورغبتنا فى أن يكن أقرب إلى الكمال، ولحزننا على قلة منحرفة منهن .. لكن أبداً لا نعمم.

ساعات قليلة جداً ونبدأ تكبيرات العيد .. فكل عام وكلكم بخير 2!!-_0.gif

سامى حبيب
اقتباس (Hesham @ Jan 10 2006, 04:23 AM)

اقتباس
أخشى أنه قد خانك التعبير فى هذه المداخلة تماماً .. ولا أظن أن أى واحد أو واحدة من بيننا يقبل أن يُقال هذا الكلام.
فلا أظن أنك ستقبل أو ترضى أن تقول نفس العبارة عن أمك أو أختك أو زوجتك أو ابنتك أو أى واحدة من أقربائك.
وإن قبلت أنت شخصياً .. فلا أظن أن غيرك سيقبل. وان وجدت بيننا من قد يوافقك ولو جزئياً، فعن نفسى لا أقبل.

أما إن كنت لا تقصد سوى الدعابة .. وهو ما أتمناه. فبرجاء مراعاة مشاعر الآخرين فى دعاباتك القادمة.

بنات مصر يا عزيزى .. بخير.
وبنات مصر ليست كلهن راقصات ولا منحلات أخلاقياً. وإن كنا ننتقد بالإعتراض وبالسلب كثيراً من سلوك بعض الفتيات، فهذا لغيرتنا على بناتنا ونسائنا ورغبتنا فى أن يكن أقرب إلى الكمال، ولحزننا على قلة منحرفة منهن

اولا : هو كش هزار و مش جد قوى بمعنى
1 - ان البنات لما بتتلم فى اعياد الميلاد بينهت وبين بعض بيقعدوا يدوه رقص يبقى هنا انا بقول الحقيقة بس حقيقة مؤدبة
2 - المرة الوحيدة اللى ممكن ترقص فيها امام الكل وهى صغيرة لم تتعدى 11 سنة
3 - و بترقص مرة اخرى امام رجل هو طبعا علشان فكرك لا يأخذك بعيد امام زوجها
يعنى الخلاصة ان كل بنات مصر و دى بالفطرة بيرقص بس مش فى اماكن عامة و انما زيى ما انا شرحت و دى من البديهيات
مش كدة والا ايه
وكل سنة وانت طيب وانت فى بلاد الفرنجة على ما فهمت
قمر الليالي
اقتباس (Hesham @ Jan 10 2006, 07:23 AM)
كده أنا مش مجمع حاجة خالص.  unsure.gif

هل الموضوع قديم وكانت مشكلته هى مشكلة أوراق ليس إلا، وتم حلها فى حينه وسافرت؟؟

أم .. أنه موضوع حديث، فقامت قمر الليالى بنشره لأنه خبر الساعة؟؟

أم أنه موضوع قديم بسبب أوراق، ثم عاد وتكرر الآن بسبب تأثير بعض الشيوخ على سفارة المملكة؟؟

هناك "لخبطة" ما .. وتحتاج التوضيح لنعرف مصداقية الخبر.

هذا عن صحة  الخبر فى حد ذاته.

زي ما حضرتك عارف اني بكتب في منتدى تاني وصاحبتي في المنتدى التاني هي الي نشرت الخبر
من غير ذكر المصدر ....عشان كده انا معرفش هي السنه دي او لا رغم اني ارسلت لها رساله خااصه
بس بسبب العيد المنتدى هناك نايم لانه منتدى بنات والكل في السوق sleep.gif

اقتباس

لأصحاب الرأى من هؤلاء الشيوخ وحكام المملكة السعودية الذين يرفضون سفرها للحج ومن يؤيدوا رأيهم (إن صح هذا الكلام):
هل تعرفون صكوك الغفران والمحارق فى العصور الوسطى؟؟
هل تعتقدون بأن رفضكم هذا يختلف عن تلك المصائب التى اقترفتها الكنيسة فى أوروبا فى العصور الوسطى؟؟
بأى حق تتذرعون وأنتم تقررون منح أو منع أى إنسان من أداء فريضته الدينية؟؟
أم أنكم تكشفون ما فى الصدور؟؟ (حاشا لله)
أتظنون أنكم تدافعون عن الدين بمنعكم هذا؟؟
ألا ترون أنكم بهذا المنع؛ تمنعون الراغبين فى الهداية والتوبة حتى ولو كان مجرد إحتمال ضعيف؟؟
على ماذا تستندون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سبحان الله فى أمركم .. وليرحمنا الله من حكمكم وسلطتكم على أمور الناس وعقول بعض الناس.

من حقهم طبعا ..وياريتهم عملوها
لما وحده زي الاخت بترقص وبتشرب وعريانه وبلاوي الدنيا كلها فيها
تروح الحج ..ده يعتبر استهزاء في شعائر الدين a-my-07.gif وترجع ترقص
وتعمل الي كانت بتعمله قبل ما تروح تسميه ايه ده 2))).gif

اقتباس

ماركيز كتب:

اقتباس

يبدو أنهم لم يلاحظوا جملتك هذه وما تعنيه .. فأكررها فقط لإبرازها من جديد.

انا شفت رد ماركيز وطنشته لاني عارفه تفكيره sillly.gif
ورجعت وشفت رد هشام وشكله فرحان برد ماركيز وبما انه في ناس عاجبها الرد
فاانا حقيقي معرفش اعقب واقول ايه فالاحسن اني اطنش الاثنين قبل ما اقول حاجه اندم عليها بعدين 2))).gif

اقتباس
على حد علمى يا نسرين .. أن كل من ذهبوا من تلك الفئة .. ذهبوا بعد أن اعتزلوا، أو على الأقل، اعتزلوا بعد أن ذهبوا .. ولا أذكر أى حالة خالفت ذلك. وبفرض أن هناك حالة شذت عن هذه القاعدة أو العادة، فهى لا تعدو كونها حالة شاذة.

معلوماتك خاطئه حاول تعملها Update
سامى حبيب
اقتباس (قمر الليالي @ Jan 10 2006, 03:03 PM)

اقتباس
زي ما حضرتك عارف اني بكتب في منتدى تاني وصاحبتي في المنتدى التاني هي الي نشرت الخبر
من غير ذكر المصدر ....عشان كده انا معرفش هي السنه دي او لا رغم اني ارسلت لها رساله خااصه
بس بسبب العيد المنتدى هناك نايم لانه منتدى بنات والكل في السوق

ما تعرفيش 9)((.gif
و سيبانا ندغد فى بعض 13)()).gif
منك للله 042.gif
قمر الليالي
والله انا استنتجت انه خبر جديد
غير كده انا قريت وشفت البلاوي الي هي عملاها في راس السنه
غير طبعا ملابسها وطريقتها في مسلسل ريا وسكينه
ولاني انسانه على نياتي اعتقدت انها لو حجت السنة الي فاتت مفروض انها اعتزلت
وخلاص احترمت نفسها وحست بقيمة المكان الي كانت فيه

ولو الموضوع انها سافرت زي ما بنبوطي قال فده يوكد ان السعودية كان المفروض ترفض انها تسافر
بس عشان الاخوان الي في المنتدى ميزعلوش وعندهم الرقص والعري بيتساوى مع الحج وبما انها بتسافر السعوديه ترقص فلازم حرام كمان تسافر عشان تحج يمكن تتوب ..ونسوا وتناسوا ان للحج شروط معينه
معتقدش ان الراقصه المحترفه ومنهم على شاكلتها بيعرفوا
سامى حبيب
اقتباس (قمر الليالي @ Jan 10 2006, 03:51 PM)

يا انست او يا سيدتى انها تحس بالمكان مفروغ منه
ولكن المهم ان تشعر ان الله موجود
و بيراقب كل سكنة منها
فتختشى على دمها و تخاف الله
Abouhemeed Al Masry
يا جماعة أنا ليا رأي في الموضوع دا
الناس اللي حجوا أو اعتمروا يعرفوا أن رؤية الكعبة لها شهقة .. أي و الله شهقة تخرج من القلب يشعر الإنسان بعدها أنه ولد من جديد تحدث عندما تدخل مكة تراها فجأه أمامك و عندما تراها في الحرم يصيبك نوع من الخشوع و ناس كتير تبدل حالهم و حياتهم بالكامل بمجرد دعائه ان يصلح الله من حاله
اعتقد ان اي عاص او حتى فاجر يجب اعطاؤه الفرصة للتوبة و لو مليون مره قنحن لا نعرف من و متى ينعم الله على الإنسان بالتوبة ليعيش في تقوى و صلاح و ربما يجعل الله بعد توبته فيه خيرا كثيرا
..... على عينه
اقتباس (Abouhemeed Al Masry @ Jan 11 2006, 01:45 AM)
يا جماعة أنا ليا رأي في الموضوع دا
الناس اللي حجوا أو اعتمروا يعرفوا أن رؤية الكعبة لها شهقة .. أي و الله شهقة تخرج من القلب يشعر الإنسان بعدها أنه ولد من جديد تحدث عندما تدخل مكة تراها فجأه أمامك و عندما تراها في الحرم يصيبك نوع من الخشوع و ناس كتير تبدل حالهم و حياتهم بالكامل بمجرد دعائه ان يصلح الله من حاله
اعتقد ان اي عاص او حتى فاجر يجب اعطاؤه الفرصة للتوبة و لو مليون مره قنحن لا نعرف من و متى ينعم الله على الإنسان بالتوبة ليعيش في تقوى و صلاح و ربما يجعل الله بعد توبته فيه خيرا كثيرا

والله يا ابو حميد فى هذة الحالة ندعوا لها كما قال الاخ الفاضل النسر اذا كان هناك صلاح احوال اما اذا لم يحدث وترجع ريما لعادتها القديمة بصراحة انا لا احبذ ذلك .وكما ان الصلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر .اعتقد ان الحج عامل اقوى لان يبعد الانسان عن الفحشاء والمنكر واعتقد والله اعلم ان الرقص اكثر من فحشاء واكثر من منكر.قياسا على ان صوت المرأة عورة فى الغناء فما بالكم بالرقص والتعرى
Hesham
قمر الليالى:

اقتباس
معلوماتك خاطئه حاول تعملها Update

إحتمال وارد .. وأكون شاكراً لو ساعدتينى وأفدتينى بالتحديثات 2!!-_0.gif
لكن برجاء .. اذكرى لى فقط، كل ما هو حقيقى وحديث .. مش زى ما عملتى فى هذا الموضوع، تجيبلنا قصة قديمة على انها آخر خبر، وبعدين تقوليلنا إستنتجتى علشان قالووووووووله wacko.gif

اقتباس
من حقهم طبعا ..وياريتهم عملوها

لأ مش من حقهم ولا حق أى مخلوق على الأرض أن يمنع أحد من أداء فريضة دينية.
ولا يوجد فى أى كتاب سماوى ما يشير من قريب أو من بعيد على وصاية أحد أو سلطان أحد على مشاعر أحد الدينية وعلاقته بربه.
ولا يوجد فى القرآن ولا فى السنة الصحيحة، أى شئ يقول بمنع أى إنسان من دخول الحرم، ودور حكام المنطقة قاصر على رفادة الحجيج وتوفير متطلباتهم، وليس منحهم أو منعهم. وإن هم فعلوا، فعلى المسلمين إزاحتهم فوراً عن هذه المسئولية وتكليف غيرهم بها، فالحرم ملك للمسلمين جميعاً، وليس حكراً على أحد ليتحكم ويقرر فيه ما يشاء وما يرى. (وليكتفوا هم بعائدات النفط .. حلال عليهم).

اقتباس
لما وحده زي الاخت بترقص وبتشرب وعريانه وبلاوي الدنيا كلها فيها
تروح الحج ..ده يعتبر استهزاء في شعائر الدين  a-my-07.gif  وترجع ترقص
وتعمل الي كانت بتعمله قبل ما تروح تسميه ايه ده  2))).gif

سبحان الله فى أمر حضرتك ...... ان الله يهدى من يشاء وهو التواب والغفور والعليم .. وهو وحده صاحب القدرة والقرار فى الحكم عليها وعلى أفعالها .. أما نحن فلا نملك إلا الدعوة لها بالهداية ونصحها إن أمكننا ذلك، وكونها تريد الحج، فهذا حقها. وكما ذكر الأخوة .. الحج طالما غير الناس، وإن لم يغيرها، فهذا شأنها مع خالقها، وليس شأن أى أحد سواها.

تسألينى أسميه ايه ده ... أقولك انى عن نفسى، ممكن أسميه بكل ما يخطر على بالك ولا يخطر .. لكن أرجع وأقول، ان رأيى لا يساوى شئ أمام حقها فى أداء مناسكها الدينية، رأينا المتفقين عليه شئ .. وحقها فى الحج شئ آخر.

اقتباس
انا شفت رد ماركيز وطنشته لاني عارفه تفكيره   sillly.gif
ورجعت وشفت رد هشام وشكله فرحان برد ماركيز وبما انه في ناس عاجبها الرد
فاانا حقيقي معرفش اعقب واقول ايه فالاحسن اني اطنش الاثنين قبل ما اقول حاجه اندم عليها بعدين  2))).gif 

أوكى .. طيب حأعيدهالك تانى (استفزاز مش أكثر المرة دى) 016.gif
وكل سنة وانت طيبة انت وحكام "السعودية" مش الحجاز sleep.gif

اقتباس
ماركيز كتب:
اقتباس

ماركيز
اقتباس (ماركيز @ Jan 9 2006, 02:07 PM)

وفى الاعادة افادة rollinnnnn.gif
نسرين
طبعا يا جماعه من حق اى مسلم انه يحج ويزور بيت الله

مقلناش حاجه بس فين الحياء

يعنى ارجع من عند الكعبه البس بدله رقص

طبعا يا هشام معلوماتك عايزه up date

معظم الفنانين والراقصات بيحجوا سنه وسنه

ان ما كنش كل سنه

على فكره اخر خبر للى عايز يعرف

انا شفت حديث ليها فى برنامج البيت بيتك بتاكد فيه انها مسافره تحج

بس طيران عشان الوقت

اما ماركيز فالصراحه عندك حق

لو فعلا عايزين يمنعوا المنكر يمنعوه من اساسه مش من نتيجه له

اما بقى الاستاذ سامى كلامك ده زعلنى جدا

لانى بصراحه حسيت فيه استهزاء a-my-07.gif a-my-07.gif

وحتى لو كلام سيادتك صحيح عن مراحل تتطور الرقص عند الفتاه المصريه 2))).gif

عمره ما يعم ابدا بالشكل ده يا سامى ,&,.gif ,&,.gif

ياريت تخلى بالك المره الجايه 15()).gif 15()).gif 15()).gif
قمر الليالي
اقتباس (Hesham @ Jan 11 2006, 05:49 PM)
أوكى .. طيب حأعيدهالك تانى (استفزاز مش أكثر المرة دى) 016.gif
وكل سنة وانت طيبة انت وحكام "السعودية" مش الحجاز sleep.gif

اقتباس
ماركيز كتب:
اقتباس

شكرا لانك خليت واحد مثل المدعو ماركيز يستهزء فيني 2!!-_0.gif
سامى حبيب
اقتباس (نسرين @ Jan 11 2006, 09:49 PM)

اقتباس
اما بقى الاستاذ سامى كلامك ده زعلنى جدا

لانى بصراحه حسيت فيه استهزاء a-my-07.gif  a-my-07.gif

وحتى لو كلام سيادتك صحيح عن مراحل تتطور الرقص عند الفتاه المصريه 2))).gif

عمره ما يعم ابدا بالشكل ده يا سامى ,&,.gif  ,&,.gif

انا مش عارف جبتى او استنتجتى كلامك من فين ، طبعا انا لما بقول كل بنات مصر اعتقد هذا ليس تهكم
وان كنتى مش مصدقانى شوفى طيب العرس اى الجواز فى الريف المصرى بتبقى حاجة عادية و كمان فى اعياد الميلاد بس بتبقى بينهم وبين بعض يعنى شىء محترم وبعيد عن اى اعين الا إذا كنتى تعتبرى الرقص فى حد زاته سواء بين البنات وبعض ده عمل مخالف دينيا ، يبقى هنا على ان اتأسف و انسحب نهائيا من المناقشة ولكن يجب ان تقرى انى قلت كلام اخر وان كل انسان يجب ان يكون اى عمل يعمله يكون بيعمل ذلك وعليه ان يخشى حساب الله سبحانه وتعالى لذلك انا مستغرب و مستغرب جدا
banboty
هشام

موضوع التعطيل في اجراءات السفر ده و اتحل وقتها كان سنة 2003 تقريبا , ايام الفضيحة بتاعتها مع حسام ابو الفتوح , و طلعت اشاعة وقتها انها بعد ما رجعت اعتزلت وبعدين اتحجبت , و جابوا لها كام صورة ليها بالحجاب ,

بس هي انكرتها و قالت لزاهي وهبي في قناة فيوتشر و قتها , ان الصور ملفقة و انها كانت عاوزة تستريح و بترتب افكارها و لا تفكر في الاعتزال ,,,

و زي ما قالت نسرين كل راقصات و داعرات مصر بيحجوا و بيعملوا عمرة طول السنة , و السعودية تتعامل مع الناس بالظاهر و لا يشغلوا بالهم بها او بغيرها , انت بتتكلم عن حوالي 2 مليون مسلم يؤدوا مناسك الحج كل سنة , لهذا السعودية لا تعترض على حد خالص طالما انه جاء ليحج و يطوف بالبيت و لا تحدث مشاكل منه ...

banboty
اقتباس (ماركيز @ Jan 11 2006, 09:15 PM)
طيب ميمنعوها باقى ايام السنه واللا علشان الحج بيكون  لايف

عايز افهمك حاجة يا سيد

اللى عايز يعمل حاجة يعملها , ربنا مش ماسك حد من ايده

و كله بحسابه ,,

و انا قلت لك قبل كده هتعرف الفرق امتى !

حلم إنتهى

إحم unsure.gif

بصراحه شدني إسم الموضوع شد blink.gif

سؤال برئ unsure.gif

هو في راقصة خليعه وأخرى غير خليعه --_.gif
حلم إنتهى

سؤال تاني cofe(((.gif

ينفع حد يحج ومعاه بودي جارد بيحرسوه wacko.gif
banboty
ممكن يا زينة

الخليعة هي : راقصة الاستربتيز , بترقص و اخرتها ملط على الملأ

و اللى مش خليعة هي : اللى بترقص برضوا , و اخرتها ملط بس في الخفا

-----------

السؤال التاني

اللى بيروح من الاشكال دي الحج , بياخد معاه برتيتة تساعده , مش الحاجة بجلالة قدرها راحت تحج user posted image , فلازم طبعا متروحش لوحدها ,

يعنى بيبقى معاها كام واحد وواحدة , بيمشي وراها علشان يخدم عليها و بس , زي شيل الشنط و يلبسها الهدوم و يسوق لها عربية تروح بيها هنا و لا هنا , كده يعنى

للامانة ما بيبقاش بيرستيج و بودي جارد و الكلام ده ,
عشان منظلمهاش
Hesham
اقتباس (ZeNa @ Jan 12 2006, 01:13 AM)

إحم unsure.gif

بصراحه شدني إسم الموضوع شد blink.gif

سؤال برئ unsure.gif

هو في راقصة خليعه وأخرى غير خليعه --_.gif

طبعاً فيه فرق ..
الرقاصة المحترمة، بتكون من البيت للكباريه ومن الكباريه للبيت.
انما الخليعة .. بتتفسح فى السكة وبتتأخر عن البيت sleep.gif
المخلصه
أنا أشك في صحة الخبر
لانو حسب علمي أنو الحكومة السعوديه بتعطي 100الف تأشيرة حج
للحكومه المصرية وهيا بتوزعها على الحجاج
ولكن أيا كان من منعها فليس له الحق في ذلك
مرة أخرى اعتقد ان هذا الخبر مدسوس وليس صحيح
وكما لاحظت في الردود أن هناك تفاوت في المعلومات
دمتم بكل الود

المخلصه
ماركيز
اقتباس (banboty @ Jan 12 2006, 01:46 AM)
اقتباس (ماركيز @ Jan 11 2006, 09:15 PM)
طيب ميمنعوها باقى ايام السنه واللا علشان الحج بيكون  لايف

عايز افهمك حاجة يا سيد

اللى عايز يعمل حاجة يعملها , ربنا مش ماسك حد من ايده

و كله بحسابه ,,

و انا قلت لك قبل كده هتعرف الفرق امتى !

الموضوع هنا فعلا كبير عليك وصعب جدا انك تفهمه
ماركيز
اقتباس (banboty @ Jan 12 2006, 02:38 AM)
ممكن يا زينة

الخليعة هي : راقصة الاستربتيز , بترقص و اخرتها ملط على الملأ

و اللى مش خليعة هي : اللى بترقص برضوا , و اخرتها ملط بس في الخفا

-----------

السؤال التاني

اللى بيروح من الاشكال دي الحج , بياخد معاه برتيتة تساعده , مش الحاجة بجلالة قدرها راحت تحج user posted image , فلازم طبعا متروحش لوحدها ,

يعنى بيبقى معاها كام واحد وواحدة , بيمشي وراها علشان يخدم عليها و بس , زي شيل الشنط و يلبسها الهدوم و يسوق لها عربية تروح بيها هنا و لا هنا , كده يعنى

للامانة ما بيبقاش بيرستيج و بودي جارد و الكلام ده ,
عشان منظلمهاش

ونما انك ضليع فى علم الرقص كما وضح فى ردودك واتخذت من الرقص شعارا لك
ما اصل رقصة الماكارينا؟ rollinnnnn.gif
قمر الليالي
اقتباس (ماركيز @ Jan 13 2006, 09:39 PM)

الغلطه مش غلطتك غلطة الي سايبك تكتب براحتك
ماركيز
اقتباس (قمر الليالي @ Jan 14 2006, 01:53 AM)

بيهوى على الفحم
الاخ باين عليه قهوجى rollinnnnn.gif
قمر الليالي
اقتباس (ماركيز @ Jan 14 2006, 09:20 PM)

بيهوى على الفحم

صدق انك عبيط sleep.gif
ماركيز
اقتباس (قمر الليالي @ Jan 14 2006, 06:41 PM)

بيهوى على الفحم

صدق انك عبيط sleep.gif

واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما
حضرتك عنوان جميل للفكر اياه
Abouhemeed Al Masry
يا أستاذ مركيز
الأول نسلم على بعض .. إزاي حضرتك ؟ عسى أن تكون بخير !
لو تسمحلي يعني أرجو أن توسع صدرك معايا
أنا من رأيي إن ما حدش عنده حق إنه يمنع حد من انه يؤدي فرض من فروض الله حتى لو كان هذا الشخص خاطي و فاجر لأن يمكن يقضي و هو في طاعة لله فيغفر الله له كل ذنوبه و يمكن يتصلح حاله فينفع نفسه و ينفع المسلمين دا من حيث المبدأ.
من حيث ان المعلومات قديمة او غير مستوفاة المصداقية الكاملة , فالموضوع طرح و الفكرة فيه واضحة و كل واحد قال رأيه .. و لو ان اختلفت الآراء فهذا ارجو ألا يفسد للود بيننا قضية .
تعرف ايه اللي يفسد للود قضية ؟
هو التهكم و محاولات الإلتفاف في المواضيع للتنفيس عن مكنونات النفس التي لا تخفى عن الكثيرين من مرتادي المنتدى
طبعا عندما يحدث هذا يبدأ الناس في احتقار الفكر المنحرف و عندها يبدأ التنابذ بالألقاب و تنهال الشتائم من كل الأطراف
واضح من كتابات حضرتك انك تتحرى الموضوعية و لكن المرة دي فلتت منك الموضوعية شويه و لما قريت ردودك من ضمن ردود الآخرين قلت لآ ... موش دا المركيز اللي أعرفه ! المركيز يتميز بالذوق و الأرستقراطية و لا حضرتك موش معايا ؟
لكن لو تحول الحوار إلى السوقية فتأكد أن الجميع سيضار و سينفر الأعضاء من الحوار مع من تعدى حدود اللياقة و الذوق و الأدب .
ح تقول لي أنا بأرد على الإهانات الموجهة لي .. إلى آخره .. ح أقول لك ان الشخص الواثق من قوة حجته و موضوعية كلامه لا يضيره سقطات الآخرين و يستمر قي حواره متجاهلا السفاسف الصغيرة و انا أتوقع منك كمركيز كما اخترت كنيتك مزيد من المركزه .. و لا ايه يا مركيز ؟!
ارجو الا تستاء من كلامي تقبل تحياتي و معزتي ...
قمر الليالي
اقتباس (ماركيز @ Jan 14 2006, 09:50 PM)
اقتباس (قمر الليالي @ Jan 14 2006, 06:41 PM)

بيهوى على الفحم

صدق انك عبيط sleep.gif

واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما
حضرتك عنوان جميل للفكر اياه

لا انا عنوان للصبر الجميل
خصوصا مع شخص مثلك 8LLL.gif
.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.