IPB

مرحبا بالضيف ( دخول | التسجيل )

3 الصفحات V   1 2 3 >  
Reply to this topicStart new topic
> Space toon
mona moon
المشاركة Jan 21 2004, 10:09 AM
مشاركة #1

عضو مميز

المجموعة: Members
البلد: المدينة الوردية

سبيس زفت ( كما هو متعارف عليها عندنا في البيت ) .....

ماشاء الله يحرسها من العين ،،، قناة قوية لفتت انتباه جميع أطفالنا (في كل المنازل اللي عندهم دش) وجذبتهم ليها واتعلقوا بيها بطريقة زي الزفت :evil: :evil:

وبأه ليها منتجات تغزوا السوق ومجلة سبيس تون و شركة تويز ار اص اللي أصبحت تنتج دمى على أشكال أبطال المسلسلات الكرتونية التي تعرض على سبيس توون 8O 8O 8O

أعتقد انكو كلكوا بتتفرجوا على الأقل على مقاطع من بعض المسلسلات الكرتونية فيها (مع أطفالكم) ،،،،،،،،،،، أيـــــه رأيكم فيها ؟؟؟ كونان مثلا !!!! أبطال الديجيتال !!!!! وحاجات غريبة كتير بس دول اللي حفظتهم لإني اختى من عشاقهم ........

أنا بتفرج على سبيس تون لكن في حالات ...... لما تعرض مسلسلات كرتون قديمة من اللي كانت على ايامنا ،، يعني مثلا مغامرات سندباد ، سالي ، الكابتن ماجد (لو عرضته ح اتفرج عليه ) وبتفرج : توم وجيري ، تويتي ، رود رنر ، نقار الخشب ، الحاجات الكلاسيك دي مش بتاعة اليومين دول .....

كتير أوي بعمل مقارنة بين كارتون زمان وورق اليومين دول :? :? :?

يا ترى هل سبيس تون هيه اللي صح ؟؟؟؟؟ :roll: :roll: :roll:

[img]http://perso.wanadoo.fr/telesat/n_Space_Toon.jpg[/img]

--------------------
user posted image
Go to the top of the page

+Quote Post
dolphinsmile
المشاركة Jan 22 2004, 07:47 AM
مشاركة #2

عضو مميز

البلد: ارض الحب والسلام مصر

[quote]
يعني مثلا مغامرات سندباد ، سالي ، الكابتن ماجد (لو عرضته ح اتفرج عليه ) وبتفرج : توم وجيري ، تويتي ، رود رنر ، نقار الخشب ، الحاجات الكلاسيك دي مش بتاعة اليومين دول .....
[/quote]

الله علي الكارتون بتاع زمان ونسيتي يا مني مون ال loony toones ومنهم bugsbunny ودة كان من اشهرهم وايضا buffy duck

بس فعلا القناه دي مش عارفة هل هي مفيدة للاطفال فعلا ولا لا خصوصا ان معندناش اطفال دلوقتي في البيت وبعدين فعلا لما مرة كنت شوفت كرتون من الجداد وحسيت فعلا ان فية اختلاف بدرجة غلسة ومكنتش طايقة طريقتهم في التعبير :|

--------------------
sending u a dOlPhIn sMiLe

+Quote Post
mona moon
المشاركة Jan 28 2004, 04:33 PM
مشاركة #3

عضو مميز

معقولة محدش عنده سبيس توون غير أنا و دوللي :roll: :roll: :roll:

--------------------
user posted image

+Quote Post
dolphinsmile
المشاركة Jan 29 2004, 08:45 AM
مشاركة #4

عضو مميز

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

يمكن معندهومش دُش laugh.gif

--------------------

+Quote Post
قمر الليالي
المشاركة Jan 29 2004, 04:37 PM
مشاركة #5

عضو مميز

البلد: الامارات الحبيبه

انا عندي سبيس تووون ...

بس لازم اشرح لكم عشان تفهموا الوضع ..انا والدي ووالدتي منفصلين عن بعض

فلما اكون عند بابا 8) بيكون عند اخوان من زوجته التانيه دول بقى مفيش فايده ولا تعرفي تتفرجي الا على سبيس تتووون وبس لحد ما قررة العصيان :evil: :evil: وخليت بابا يشتريلي تلفزيون خاص لي ودش كمان في غرفتي عشان اعرف اشوف التلفزيوون.....عدت على خير والحمدالله يعني ميهمش يتفرجوا على ايه

نجي بقى عند ماما ...عندي اخت صغيره بتشوف بقى مش سبيس توون بتشوف تيينز الي على art

ولا تحلمي انها تغير القناه لانها الصغيره والدلوعه :evil: :evil: يعني دي قناه غصبا عنك.....

بس من خلال ملاحظاتي في مسلسات حلوه جديده كونان وانا واخي وغيره كتير بس ابطال الديجتال والحروب لاااااااا بكرها جدا جدا :evil: :evil: :evil:

وفيها حجات كويسه يعني بيعلموا الاطفال اللغة العربيه والانجليزيه بنوع من الجديه بس بطريقه حلوه ومحببه يعني انا اخواني بيقولوا الاوزان الشعريه كلها والبركه في سبيس توون.... :roll: :roll:

--------------------
user posted image

+Quote Post
زهرة برية
المشاركة Feb 2 2004, 02:00 AM
مشاركة #6

عضو مميز

:roll:

--------------------
user posted image
كـفـايـة!

+Quote Post
زهرة برية
المشاركة Feb 2 2004, 02:01 AM
مشاركة #7

عضو مميز

غريبة اوي اشمعنى انا مكنتش باتفرج على كارتون وانا صغيرة ؟؟؟؟

فعلا يا منى العيال الصغيرين بيزهقوا كل اللي في البيت بالقناة دي بس انا متابعتهاش عشان اقدر احكم عليها .

[A1] :mrgreen: [A1] :mrgreen: [A1] :mrgreen: [A5] [A5] [A5]

--------------------
user posted image
كـفـايـة!

+Quote Post
mona moon
المشاركة Feb 3 2004, 06:27 PM
مشاركة #8

عضو مميز

[quote]
وفيها حجات كويسه يعني بيعلموا الاطفال اللغة العربيه والانجليزيه بنوع من الجديه بس بطريقه حلوه ومحببه يعني انا اخواني بيقولوا الاوزان الشعريه كلها والبركه في سبيس توون
[/quote]
ماشي ،، انا بعترف ان فيها برامج كويسة ،،، معلومات عن الوطن العربي وبرنامج عن الانترنت :roll: (الله يرحم أيامنا :? ) والأوزان الشعرية وفيها أناشيد جميلة جدا بأصوات أطفال وفيها برنامج لتعلم الرسم الكاريكاتير وفيها طبخات علمية وأفكار علمية لذيذة وجميلة جدا ( دلوقت ح تقولوا عليا أنا اللي أكيد بتفرج على سبيس توون :| :oops: :? ،،، لكن انا اكتسبت الخبرة دي من رغبتي في متابعة اللي بتتفرج عليه اختي الصغيرة ،،، ) .......

لكن في مقابل كل البرامج الكويسة دي فيه برامج في رأيي انها هابطة جدا وتجيب شلل :evil: زي مثلا (الرابط العجيب) وافلام الكارتون الحديثة الهايفة جدا ....

واللي لاحظته ( مع أختي على الأقل ) انها ما بتتفرجش على حاجة من الحاجات المفيدة ابدا ، واما حاولت مرة اجبرها على مشاهدة برنامج الانترنت بالعافية رفضت وبشدة 8O 8O 8O واتلهت في حاجات تانية وما تابعتش البرنامج :roll: :roll:

دة غير ان القناة ابدت غزو البيوت نفسها بتصنيع دمى على اشكال ابطال الكارتون بالاشتراك مع تويز آر أص وازداد تعلق الاطفال بالبطال الوهميين وبقناتهم المفضلة " قناة شباب المستقبل " زي ما بيقولوا في القناة :evil: :evil:

فهل سبيس توون هيه فعلا "قناة شباب المستقبل" ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

--------------------
user posted image

+Quote Post
Akrum
المشاركة Feb 4 2004, 07:47 AM
مشاركة #9

عضو مميز

البلد: بلاد الله واسعة

نودي...كونان.. عالم سمسم ... تليتابيز...
انا من مشاهدي سبيس توون بالإجبار .. خاصة لما يكون عندك اطفال بالبيت .. فكلمتهم هي العليا فيما يخص التليفزيون ... :roll: .. واصبح من الصعب احيانا ان اشاهد بعض القنوات الإخبارية اوبرامج محدده طالما جالسين امام الجهاز العجيب ...

رغم حداثة سن بناتي .. إلا انهم وامهم متابعين جيدين لسبيس توون .. وتستخدمها امهم لتسيطر عليهم اثناء تناولهم لطعامهم .. لكن مافيش فايده برضه .. بيتهربوا من الأكل biggrin.gif biggrin.gif

فيه نوعية جميلة من المسلسلات الكارتونية مثل نودي وأخر ابطاله من الصلصال - مش فاكر اسمه - وهي تناسب مرحلة سنية صغيرة نسبية ... وهناك مسلسلات اخري صبيانية مثل ابطال الديجيتال وبيكمون وباتمان .. وهي تخاطب شريحة سنية معينة ... بجانب توفر الكارتون الكلاسيك أيضا كما ذكرتم ..

الملاحظ ان البنات بتشد لنودي واعلان فله - عروسة مثل باربي كده - وبيموتوا في تليتابيز بتتذاع علي قنوات أخري مثل التعليمية ويمكن قناة المستقبل كمان ...وقناة الأسرة والطفل ... والأشد محبة لديهم عالم سمسم وهو انتاج امريكي - مصري معرب لبرنامج سيسمي إستريت الشهير !!! في إطار تطوير سبل التعليم بمصر !!!..لكن مش بطال .. كويس ..

ما الحظه علي سبيس توون - الشق التجاري في الترويج كما قالت مني - لدمي والعاب شركة نيو بووي ... وغيرها ... وتلك الدمي التي تحتاج لتغيير بامبرز وبتاكل وتشرب وتبكي :twisted: :twisted: ومنتجات سابق ولاحق ...إلخ ... مما قد يتعلق به الطفل ويظل يلح في طلبها ... نمط استهلاكي جديد يترصد بنا ليقتنص جزء من مواردنا عبر اطفالنا واحتيجاتهم الجديدة من تلك اللعب !!! واغلبها مكلف كما تروا ...

+Quote Post
dolphinsmile
المشاركة Feb 13 2004, 12:17 AM
مشاركة #10

عضو مميز

[quote]
ما الحظه علي سبيس توون - الشق التجاري في الترويج كما قالت مني - لدمي والعاب شركة نيو بووي ... وغيرها ... وتلك الدمي التي تحتاج لتغيير بامبرز وبتاكل وتشرب وتبكي ومنتجات سابق ولاحق ...إلخ ... مما قد يتعلق به الطفل ويظل يلح في طلبها ... نمط استهلاكي جديد يترصد بنا ليقتنص جزء من مواردنا عبر اطفالنا واحتيجاتهم الجديدة من تلك اللعب !!! واغلبها مكلف كما تروا ...
[/quote]

فعلا ويا مكتر هذة الانماط :!:

--------------------

+Quote Post

3 الصفحات V   1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic
1 عدد القراء الحاليين لهذا الموضوع (1 الزوار 0 المتخفين)
0 الأعضاء:

RSS نسخة خفيفة الوقت الآن: 22nd December 2014 - 10:29 AM