IPB

مرحبا بالضيف ( دخول | التسجيل )

2 الصفحات V  < 1 2  
Reply to this topicStart new topic
> نانسي عجرم & هيفاء
elbana
المشاركة May 26 2003, 02:15 PM
مشاركة #11

عضو مميز

المجموعة: Members

أي والله يا أكرم ، الظاهر مش ح نستنى لسنة 2060 ولاحاجة ، ده باين الحكاية ماشية أسرع مما تصورنا .

هشام إيه السلطانية اللي في اللوجو بتاعك دي ، وهل ليها علاقة بالعدس؟
Go to the top of the page

+Quote Post
Hesham
المشاركة May 26 2003, 02:22 PM
مشاركة #12

عضو دائم

معلهش .. أنا أسف .. حذفت مداخلتى اللى قلت فيها ان الكليب مش شغال
غلطة مطبعية :cry:

إقتباس
ما انا خايف يجي يوم وتلقيها بتقول لك آآآآآآه .. تسألها سمعتيها فين ... تقول لك في الدش اللي في المدرسة ولا النادي ولا بتاع الجيران ... وبعدين تقولك احنا ليه معندناش دش يا بابا

صدق أو لا تصدق

إمبارح بالتحديد، خارجين أنا وهى من المدرسة، وفجأة لقيتها بتدندن، عارف بتدندن إيه؟؟؟

(الأرض بتتكلم عربى .. الأرض .. الأرض) 8O 8O

أنا شخصياً جالى هلع بصراحة

بالنسبة لسنها كثير عليها جداً .. لكن اتضح انها بتلقط من اللى بتسمعه شغال فى البيت .. يعنى إحنا المسئولين عن ذوق أولادنا فى المستقبل، ولو أخذنا بالنا من كل حركة وكل نفس أثتاء وجودهم معانا فى البيت، مؤكد اننا مش حنوصل أبداً لوقائع جدو والحفيد اللى بتقلب بطنى كل ما أقراها.

--------------------
user posted image
الله ثم الوطن

+Quote Post
Hesham
المشاركة May 26 2003, 02:36 PM
مشاركة #13

عضو دائم

إقتباس
هشام إيه السلطانية اللي في اللوجو بتاعك دي ، وهل ليها علاقة بالعدس؟

حتى أنت يا بروتس؟؟ :cry:
كنت فاكر ان منى موون بس هى اللى ناقصها كورس فن .. إيـــــــــه دنيا. :cry:

سعادتك هذه قطعة فنية خزفية حائزة على عدة جوائز عالمية، والفنان الذى قام بإبداعها هو مصرى بكل فخر، وهو الراحل "سعيد الصدر" مؤسس فن الخزف المصرى والعربى والاسلامى الحديث، وأحد أضلع ثالوث الخزف العالمى المعاصر (همدا اليابان ـ ليتش بريطانيا ـ الصدر مصر).

وبما إنك عمدة أسوان الشرفى، فكان يجب عليك أن تعلم أنه كان أول مدرس فى أول مدرسة إفتتحت فى أسوان فى بداية القرن العشرين، وهو من علمهم ما هو القلم الرصاص. wink.gif

وأى خدمة 8)

أنا حأفضل أغنى لوحدى؟؟ فينك يا بروف؟؟؟ قول حاجة يا سيدنا :roll:

--------------------
user posted image
الله ثم الوطن

+Quote Post
Prof
المشاركة May 26 2003, 04:50 PM
مشاركة #14

عضو مميز

المجموعة: Admin

الحقيقة أنا كان ليا قرف معرفة نانسى عجرم امبارح بس من جرنان مش فاكر إيه كده ..
وهيفاء وهبى أول مرة من الموضوع ده ..

+Quote Post
dolphinsmile
المشاركة May 26 2003, 11:04 PM
مشاركة #15

عضو مميز

البلد: ارض الحب والسلام مصر

البنا قال
إقتباس
دول يا عم هشام حاجة كده شبه عريانة ، ومالهاش أي علاقة بالموسيقى

ودة رايي بالظبط
وكنت وضحتة هنا بس بشكل متغطي :oops: :lol:
إقتباس
اما الشكل>>>>>نانسي معتمدة علي وجهها اكتر وتقليد مارلين مونرو ومادونا
>>>>>>>>هيفاء معتمده علي الحركة واللبس مع تقليد شاكيرا

وزي مانتا قلت يا عم بنا احنا مش حانستني لما سنة 2060 تيجي هيا ابتدت من دلوقتي

لما التليفزيونات العربية كلها بلا استثناء يبقي عندها البجاحة في عرض افلام واغاني اجنبية بدون منتجة المناظر المخلة

يا هشام
إقتباس
أحلف بسماها وبترابها .. إنى ما أعرفهمش ولا عمرى سمعت عنهم

مين دول يا كابتن؟

انا كمان كنت زيك كدة بين صحباتي البنات اول ما ظهروا الفنانتين دول بالذات وكان ردهم عليا انتي مش عايشة في الدنيا ولا اية

وفجاه كدة وبلا مقدمات لقيت بابا الله يكرمة :evil: جاب الدش في يوم وليلة وطبعا فضولي اكلني نفسي اشوف اللي بيحكوا عنهم دول

وعرفتهم والحمد لله :oops:

واكرم كان عندة حق لما قال
إقتباس
ما انا خايف يجي يوم وتلقيها بتقول لك آآآآآآه .. تسألها سمعتيها فين ... تقول لك في الدش اللي في المدرسة ولا النادي ولا بتاع الجيران ... وبعدين تقولك احنا ليه معندناش دش يا بابا

متهيالي دة اللي حصل بالظبط ليا :lol:

مش ممكن يا هشام حاتقدر تبعدها عن انها تعرفهم لمجرد المعرفة وتقول رايها فيهم بصراحة قدامك "بما انها متعودة ومتربية علي النغم الاصيل"
وبالتالي حتمنع اي فضول يدخللها من اي مكان وتبقي وقيتها من الاغراءات الخارجية وضمنت انها مهما سمعت وشافت مش حايتغير رايها.
وفي الاول والاخر دي بنت ولو ماكنتش قادر تفهم دة دلوقتي فدة لانها لسة صغيرة. :!: :!: :!:
ودة بالظبط زي ما بنجيب النار قدام الاطفال ونقولهم دي بتعور. :D

اسالني انا "خبيرة نفسية في البنات خلال التغير من سن الطفولة المتاخرة الي الشباب" :twisted:

بس حاقولكم حاجة انا بحب جدا اسمع الاغاني وبيشدني اوي الاصوات الحلوة و الموسيقي الحلوة برضة

وانا لما اتكلمت عن الاتنين دول بالذات كان عشان مينفعش نقارنهم بحد تاني من الاصوات القوية مثل ماجدة الرومي وكارول سماحة

إقتباس
إحنا المسئولين عن ذوق أولادنا فى المستقبل، ولو أخذنا بالنا من كل حركة وكل نفس أثتاء وجودهم معانا فى البيت، مؤكد اننا مش حنوصل أبداً لوقائع جدو والحفيد اللى بتقلب بطنى كل ما أقراها.

والله يا هشام يا ريت يكون دة تفكير كل الاباء والامهات الشباب
مش يسيبوا عيالهم يربوا نفسهم او الشارع يربيهم :evil:

--------------------
sending u a dOlPhIn sMiLe

+Quote Post
Akrum
المشاركة May 26 2003, 11:58 PM
مشاركة #16

عضو مميز

البلد: بلاد الله واسعة

طبعا ... أغاني الشباب دي لها ما لها وعليها ما عليها !!! .. وبالنسبة للأغاني دي فيه اللي اسوء منها خاصة يوري مرقدي ده له اغنية تصويرها مخل بالمعني الكامل .. مع الموديل اللي بتصور الكليب ....

في اول ما ظهرت طفرة الأغنية الجديدة كان من حسناتها الوحيدة انها سحبت البساط بإقتدار وهددت عرش الغنية الغربية في دولنا وكمتابع لأغاني في تلك الفترة ... لاحظت انحسار الإستماع للغربي مقابل انتشار توزيعات مطربي الاغنية الجديدة ... ولكن في ظل التنوع وخاصة مغنيين لبنان نجد ان هناك كليبات واغاني لم تكن لتظهر إلا بالفعل من لبنان مثل إليسا واغنيتها وهي لبسه شرشف - ملاية سرير !!! ونوعية الأغاني اللي شوفنا عينة منها ...
الملاحظ ايضا الآن وفي ظل زخم قنوات الأغاني ... نري ظاهرة جديدة هي فرض الأغنية الغربية من جديد وكأننا لم نكتفي بما لدينا فنجد كل قنوات التسلية والترفية وتسطيح العقل ..... تعرض اغاني غربية لفرق الميتال والهارد روك والبوب وغيرها من اغاني تستحي ان تراها بين أفراد الأسرة لما بها من مناظر تخدش الحياء العام وبصورة فاضحة .... !!! والغريب انك تجدها في كافة القنوات !!! وكأن هناك رسالة منها هي لتعويد المتلقي علي تلك النوعية من الأغاني الغربية والتي تدس بين الأغاني العربية ..
ويبدو ان انتشار ادوات الثقافة الغربية جاء متعاقب لما بعد احداث سبتمبر للتعرف علي ثقافة الأخر وتهئية الشباب العربي وغسل مخه وتسطيحه ليبعد عن الأفكار الوحشة بتاعة الجهاد وفي المقابل نجد امام القنوات الترفيهية قناة او اثنين للبرامج الدينية !!! ونجد شخصية مثل عمرو خالد تحارب ويضيق عليها الخناق ... يعني فتح المجال امام الهلس وخنق اي مجال دعوي يصلح حال الشباب .... بالطبع فيه برامج دينية لكن مساحتها الزمنية بمقابل المساحة المتاحة للترفيه والاغاني يكاد لايزيد عن 1% بالتقريب ....
يعني قناة أقرا رغم تنوع برامجها لكنها فيها سمة القناة الدينية وهناك قناة المجد ويمكن الشارقة ... في المقابل نجد كام قناة فتحت للترفية
قناة ميلودي .... قناة مزيكا .... زين للشباب.... الرابعة - عجمان ....أم بي سي2 افلام واغاني .... دريم تي في 1... ودريم 2 ... يغلب عليهم الأغاني لملأ خريطة الرامج والفواصل غير برامج ما يطلبه المشاهدون.... أرتي طرب ومنوعات ... طبعا ده غير القنوات اللبناني ...

يعني ممكن نقول ان فيه تتكثيف متعمد لشحن تلك الجرعة من الأغاني والتي اصبحت تطاردنا في التليفزيون والراديو ... عشان كده متستغربش يا هتش لما تعجبت عندما ذكرت ان بنتك نتدندن الأرض بتكلم عربي !!!! هي سمعتها فين وامتي وازاي !!!! لازم كاسيت ... لان نوعية الأغاني دي لم تصبح رائجة وممكن تسمعها في راديو او تليفزيون ....

انا شايف اننا محاصرون بوسائل اعلام كلما حاولت ان تبحث عن خبر او برنامج ديني مثلا لازم تتصطدم بأغنية او تعدي علي قناة اغاني او افلام من كثرة انتشارهم !!! وبعدين النهارده التليفزيون هو اللي بيربي العيال بالفعل بداية من الأعلانات والأغاني .... واصبح من العسير ان تنشأ جيل بعيد عن هذا الجهاز العجيب ... والذي يجب ان يراعي الله فينا من يتولي مسئولية الإعلام ...

واخيرا ورغم كل ما في الفضائيات من اغاني إلا ان بنتي يشدها اكثر برنامج تليتبيز واغنية أمل حجازي - زمان - عشان القطة واول ما تسمع بداية الاغنية تقول لي اطة ... اطة ... يعني الاغنية اللي فيها القطة ... ونفضل مستنين لحد ما القطة تظهر :lol: عشان تشاور عليها وتقول اطه wink.gif

مش عايز تشوف الأطة :lol:

+Quote Post
dolphinsmile
المشاركة May 27 2003, 12:25 AM
مشاركة #17

عضو مميز

البلد: ارض الحب والسلام مصر

إقتباس
مش عايز تشوف الأطة

:lol: :lol: :lol:

--------------------
sending u a dOlPhIn sMiLe

+Quote Post
Hesham
المشاركة Jul 25 2003, 02:26 AM
مشاركة #18

عضو دائم

بسبب .. الأشكال ديه ... لا عجب من وجود الذرائع وقوة الحجة عند أصحاب الرأى بحرمانية الموسيقى .. وأكيد أنا أؤيدهم إن كانت هذه هى الموسيقى .. والحمد لله إنها مش هى ديه.

--------------------
user posted image
الله ثم الوطن

+Quote Post
gatita
المشاركة Nov 29 2003, 03:31 PM
مشاركة #19

عضو دائم

البلد: بلاد الحريرة

[img]http://burns.thefinaldimension.org/contrib/fk/lala.gif[/img]
انا اشتريت C`Dيوميين قبل العيد و كان من الاغاني الموجوده به يا سلام يا سلام , اغنية و صوت جميل , بس ما كنتش عارفة انها اغنية لنانسي
و ما اعرفهاش بس اعرف الاسم لانو قالتولي اختي

+Quote Post
مصرية
المشاركة Oct 13 2006, 08:17 PM
مشاركة #20

عضو مميز

مداخلتي متأخرة 3 سنين بس لفت نظري العنوان.

طبعا لو بصينا دلوقتي لنانسي عجرم وهيفاء وهبي حنلاقيهم خلاص مباقوش حاجة غريبة بعد الأغاني اللي بتطلع كل يوم من مغنيات امثال نجلا وبوسي سمير وماريا وغيرهم.

على العموم مادام الموضوع بقى ظاهرة وفي قنوات متخصصة لنشر الأغاني دي يبقى حنتصرف ازاي؟

أنا شخصيا مش بفتح القنوات دي نهائيا لإني بصراحة بحس اني بعمل مصيبة لما بتفتحها يبقى ليه مش لازم.

اقتباس
انا اشتريت C`Dيوميين قبل العيد و كان من الاغاني الموجوده به يا سلام يا سلام , اغنية و صوت جميل , بس ما كنتش عارفة انها اغنية لنانسي
و ما اعرفهاش بس اعرف الاسم لانو قالتولي اختي

فعلا نانسي صوتها حلو وفي ليها ولهيفا وإليسا أغاني حلوة تتسمع بس محبش أوريها لبنتي.

يعني ده رأي شخصي.

--------------------
اللهم إني أعوذ بك من شر نفسي ومن شر الشيطان وشركه وأن أقترف على نفسي سوء أو أجره إلى مسلم

+Quote Post

2 الصفحات V  < 1 2
Reply to this topicStart new topic
1 عدد القراء الحاليين لهذا الموضوع (1 الزوار 0 المتخفين)
0 الأعضاء:

RSS نسخة خفيفة الوقت الآن: 23rd October 2014 - 02:38 AM