IPB

مرحبا بالضيف ( دخول | التسجيل )





2 الصفحات V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> مشكلة مع ابنى
..... على عينه
المشاركة Sep 9 2007, 12:33 AM
مشاركة #1


عضو مميز
****

المجموعة: Members
المشاركات: 1,764
التسجيل: --
البلد: الساحل الشمالى
رقم العضوية: 1,159



فى يوم من الايام منذ حوالىعشرون عاما قابلت صديق لى ونهرته بطريقة فجة....كيف لك ان تترك ابنك لكى
يصل الى هذا الشكل ...كان ابن صديقى غاية فى السمنة بطريقة مقززة ..اجابنى صديقى بنبرة حزينة للغاية:
لقد غلبت معه وعلى طول نكد فى البيت بسبب ذلك ..رددت عليه كما لو انى اعلم بواطن الامور الرياضة يا أخى
اجعله يمارس اى نوع من الرياضة (وكأنى حليت له معضلة)..رد قائلا مامن سبيل جربت وغلبت ..رددت عليه قائلا انت السبب فى الاول وفى الآخر......
مرت ايام ومرت سنين ووجدت نفسى احيا مشكلة صديقى والذى كنت اعتبره المسئول الاول والاخير ...ابنى
يصل وزنه الى حوالى المائة كيلو ..كنت فى سن السابعة من عمرة قد كتبت له عضوية لتعلم رياضة التنس
والتى اعشقها(انا وليس هو)واخذ يمارس هذة الهواية حتى الرابعة عشر من عمره وفجأة قرر عدم الذهاب الى التمارين رغم حصوله على جائزة المدارس الاعدادية بمدينة ميلانو بايطاليا ...سألته لماذا لا تواصل التديب
رد قائلا لاننى لا احب هذة الرياضة.. رددت عليه مش مهم المهم ان تمارس اى رياضة الا انها كانت
وسيلة للهرب من الرياضة وممارستها ...ترك نفسه وترهل يقابلنى الاهل والاصدقاء ويسألونى نفس السؤال
والذى سألته منذ عشرون عاما لصديقى






--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Prof
المشاركة Sep 9 2007, 02:43 AM
مشاركة #2


عضو مميز
****

المجموعة: Admin
المشاركات: 8,166
التسجيل: 11-January 02
رقم العضوية: 1,000



طب هو بيحب ايه؟
بلاها تنس..
أعتقد ممكن نوصل له معلومة انه عشان يقدر يستمتع باي حاجة بيحبها لازم يكون بيلعب رياضة.. اقصد يعني عشان يكون عنده لياقة ومقدرة على عمل الل هو عايز يعمله.. أيا كان بأة blink.gif

فكرة ؟
thinkkkkk.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mawadee3
المشاركة Sep 9 2007, 07:12 AM
مشاركة #3


عضو نشيط
***

المجموعة: Members
المشاركات: 411
التسجيل: 11-September 06
رقم العضوية: 2,603



سلام يا على عينه a-o--0.gif
هو ابنك عمره كام سنة ? 1(()).gif
يا تري زيادة الوزن عندكم في العيلة سواء من ناحيتك
او من ناحية المدام عادية , يعني انتو من النوع
المليان والا لا ? thinkkkkk.gif
كيف علاقتك انت و المدام مع ابنكم ? thinkkkkk.gif


علي العموم يا على عينه حكاية الناس ))3((.gif اللي بتحكم
علي الناس التانية من خلال اما تجربتهم او من خلال
تخيلهم للمفروض يتعمل مع اولادنا او من خلال النظريات
او من خلال الموروث ايشي عادي انا نفسي باتعرض له
كتير من الناس اللي حواليا ?


لكن الشئ المهم اللي انت وانا و كل من سيقرء هالموضوع ان ندرك و نستوعب
[size=8][/size]ان كل واحد فينا حالة فردية مش ممكن اللي يمشي
و ينفع و ينجح معاك هو نفسه 100 % ينفع او ينجح مع
غيرك


--------------------
طوبى لمن شغلته عيوبه عن عيوب الناس

user posted image
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Smart
المشاركة Sep 9 2007, 09:10 AM
مشاركة #4


عضو مميز
****

المجموعة: Members
المشاركات: 2,808
التسجيل: 20-December 04
رقم العضوية: 1,265



مش مشكلة يا على عينه إن ابنك يلعب رياضة ..
لأن واضح إن الرياضة كانت وسيلة لنقصان وزنه ..
فالمهم والهدف هو إنه ينقص وزنه ويحافظ على صحته ..

خليه ينقص وزنه ويحافظ على صحته ..
بالطريقة اللى هو بيحبها ..


--------------------
إرم خبزك على وجه المياه فإنك تجده بعد أيام كثيرة
Go to the top of the page
 
+Quote Post
قمر الليالي
المشاركة Sep 9 2007, 01:25 PM
مشاركة #5


عضو مميز
****

المجموعة: Members
المشاركات: 5,459
التسجيل: 9-May 03
البلد: الامارات الحبيبه
رقم العضوية: 420



يا على عينه...نفس المشكله بيعيشها بيت عمي...

ابنهم الكبير بيعاني من السمنه من زمان ..ودايما في خناق في البيت وقت الاكل ...
عمي ومراته غلبوا مع ابنهم....ومش عارفين يعملوا ايه ابنهم دلوقتي في سنه اولى كلية ولسه تخين عريض وطويل
وبحس انه بيتضايق من اسلوبهم واحيانا بحس انه بيغيضهم لما بياكل.....
وطبعا رافض انه يعمل رياضة لانه مشغول....

على فكره يا مواضيع محدش في العيلة تخين من ناحيه الاب او الام بالعكس من النوع الي مش بيتخن بسرعه
بس متعرفيش احيانا بتحصل


--------------------
user posted image
Go to the top of the page
 
+Quote Post
..... على عينه
المشاركة Sep 9 2007, 09:33 PM
مشاركة #6


عضو مميز
****

المجموعة: Members
المشاركات: 1,764
التسجيل: --
البلد: الساحل الشمالى
رقم العضوية: 1,159



اقتباس (Prof @ Sep 9 2007, 06:43 AM)
طب هو بيحب ايه؟
بلاها تنس..
أعتقد ممكن نوصل له معلومة انه عشان يقدر يستمتع باي حاجة بيحبها لازم يكون بيلعب رياضة.. اقصد يعني عشان يكون عنده لياقة ومقدرة على عمل الل هو عايز يعمله.. أيا كان بأة blink.gif

فكرة ؟
thinkkkkk.gif

اخونا الحبيب برووف
اشكرك على الرد .....
ثانيا هو لا يحب ان يأتى بأى مجهود... اما موضوع التنس المقصود منه انه يمارس الرياضة لانها اهم وسيلة
للحفاظ على اللياقة البدنية ..ابنى احترت فى شأنه غاية فى الكسل ...احترت معه ...اقول له حاول ان تجرى قليلا فى الصباح الباكر وخاصة اننا نعيش وسط هؤلاء الغربيون ونجدهم يجرون فى الصباح رغم اعمارهم
المتقدمة يعنى شيئ يشاهده ويراه بعينه يوميا ..مافيش فايدة


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
..... على عينه
المشاركة Sep 9 2007, 09:52 PM
مشاركة #7


عضو مميز
****

المجموعة: Members
المشاركات: 1,764
التسجيل: --
البلد: الساحل الشمالى
رقم العضوية: 1,159



اقتباس (mawadee3 @ Sep 9 2007, 11:12 AM)
سلام يا على عينه a-o--0.gif
هو ابنك عمره كام سنة ? 1(()).gif
يا تري زيادة الوزن عندكم في العيلة سواء من ناحيتك
او من ناحية المدام عادية , يعني انتو من النوع
المليان والا لا ? thinkkkkk.gif
كيف علاقتك انت و المدام مع ابنكم ? thinkkkkk.gif


علي العموم يا على عينه حكاية الناس ))3((.gif اللي بتحكم
علي الناس التانية من خلال اما تجربتهم او من خلال
تخيلهم للمفروض يتعمل مع اولادنا او من خلال النظريات
او من خلال الموروث ايشي عادي انا نفسي باتعرض له
كتير من الناس اللي حواليا ?


لكن الشئ المهم اللي انت وانا و كل من سيقرء هالموضوع ان ندرك و نستوعب
[size=8][/size]ان كل واحد فينا حالة فردية مش ممكن اللي يمشي
و ينفع و ينجح معاك هو نفسه 100 % ينفع او ينجح مع
غيرك

الاخت مواضيع
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اشكرك على مدخلتك... اما فيما يخص عمر ابنى فهو 18 عام ...عن نفسى فانا اعتبر نحيفا ويشهد على ذلك
اخونا برووف ...زوجتى لا تعتبر بدينة ولكن كام كيلو تخسيس ربما يكون ذلك من المستحسن لها .علاقتى بابنى ليست على الوجه الاكمل وخاصة فيما يتعلق بالمذاكرة او فيما يتعلق باسلوب حياته ومنها طريقة
الاكل ولانه ولد فى ايطاليا فهو يعشق المكرونة والاسباجيتى وطريقة اكله لهذة الانواع تثير غضبى لاننى احس
انه يبلع الاكل بدون ان تمر على اسنانه وكثيرا ما وجهت الانتباه اليه فى هذه المسآلة وخطورة ذلك الا انه لا
حياة لمن تنادى ...احس اننى احرق فى دمى بلا فائدة ...تركته بعد ان افهمته المثل القائل:
اللى بيشيل قربه مخرومة بتخر على دماغه رغم اقتناعى التام انها سوف تخرعلى دماغنا نحن ايضا


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
..... على عينه
المشاركة Sep 9 2007, 10:00 PM
مشاركة #8


عضو مميز
****

المجموعة: Members
المشاركات: 1,764
التسجيل: --
البلد: الساحل الشمالى
رقم العضوية: 1,159



اقتباس (Smart @ Sep 9 2007, 01:10 PM)
مش مشكلة يا على عينه إن ابنك يلعب رياضة ..
لأن واضح إن الرياضة كانت وسيلة لنقصان وزنه ..
فالمهم والهدف هو إنه ينقص وزنه ويحافظ على صحته ..

خليه ينقص وزنه ويحافظ على صحته ..
بالطريقة اللى هو بيحبها ..

الأخ الفاضل سمارت
الغرض من ممارسة الرياضة بالنسبة لى ماهو الا للحفاظ على الصحة وانقاص الوزن واللياقة البدنية ليس
الا ...لو استطاع الحفاظ على وزنه لما كانت هناك مشكلة.... هو ليس لديه اى وسيلة لانقاص الوزن وهذة هى
المشكلة


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
..... على عينه
المشاركة Sep 9 2007, 10:09 PM
مشاركة #9


عضو مميز
****

المجموعة: Members
المشاركات: 1,764
التسجيل: --
البلد: الساحل الشمالى
رقم العضوية: 1,159



اقتباس (قمر الليالي @ Sep 9 2007, 05:25 PM)
يا على عينه...نفس المشكله بيعيشها بيت عمي...

ابنهم الكبير بيعاني من السمنه من زمان ..ودايما في خناق في البيت وقت الاكل ...
عمي ومراته غلبوا مع ابنهم....ومش عارفين يعملوا ايه ابنهم دلوقتي في سنه اولى كلية ولسه تخين عريض وطويل
وبحس انه بيتضايق من اسلوبهم واحيانا بحس انه بيغيضهم لما بياكل.....
وطبعا رافض انه يعمل رياضة لانه مشغول....

على فكره يا مواضيع محدش في العيلة تخين من ناحيه الاب او الام بالعكس من النوع الي مش بيتخن بسرعه
بس متعرفيش احيانا بتحصل

اختنا الحبيبة وقمر منتدانا قمر الليالى
كيف الاحوال....شكرا لك على الرد وفيما يبدو انهامشكلة يعانى منها الكثيرون وربما يعزو ذلك الى اسلوب
الحياة الجديد وارتباطه بعدم الحركة كالجلوس لساعات امام الكمبيوتر وامام شاشة التليفزيون بينى وبينك ياقمر
جيل اتعود على الراحة وكل شيئ سهل بالنسبة لهم


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Prof
المشاركة Sep 9 2007, 11:30 PM
مشاركة #10


عضو مميز
****

المجموعة: Admin
المشاركات: 8,166
التسجيل: 11-January 02
رقم العضوية: 1,000



اقتباس
كيف الاحوال....شكرا لك على الرد وفيما يبدو انهامشكلة يعانى منها الكثيرون وربما يعزو ذلك الى اسلوب
الحياة الجديد وارتباطه بعدم الحركة كالجلوس لساعات امام الكمبيوتر وامام شاشة التليفزيون بينى وبينك ياقمر
جيل اتعود على الراحة وكل شيئ سهل بالنسبة لهم


ده فيما يبدو ان الموضوع أكبر من مجرد مشكلة لشخص واحد.. وفعلاً الموضوع مرتبط أكثر بالجيل وليس به فقط كشخص..
طيب ده يصعب الأمور blink.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 الصفحات V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 عدد القراء الحاليين لهذا الموضوع (1 الزوار 0 المتخفين)
0 الأعضاء:

 



RSS نسخة خفيفة الوقت الآن: 28th November 2014 - 07:59 PM