IPB

مرحبا بالضيف ( دخول | التسجيل )





2 الصفحات V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> يا ست الدار .......عقلي أحتار
أحمد باشــا
المشاركة Aug 19 2007, 11:05 PM
مشاركة #1


عضو مميز
****

المجموعة: Admin
المشاركات: 4,036
التسجيل: 11-March 06
البلد: مصـــر
رقم العضوية: 2,520



لا أعلم لماذا تكتسي ملامح شخصية المرأة عندنا بإزدواجية غريبة عجيبة ليس لها تفسير
user posted image

بل الحقيقة أنها مجموعات من ازواج الأزدواجيات المعقدة التركيب

فمثلا المرأة عندنا أقتحمت مجال الدراسة و العمل منذ عقود طويلة


لكنها تتصرف في حياتها الأسرية و العملية كأنها ست الدار بتاعة القرن 19 أو ما قبله
user posted image
من
منا لم يصادف زميلة له في العمل تتصرف مع زملائها الذكور بطبيعة الحريم الفطرية

فهي مثلا تتحج برقتها و أنوثتها في رفض أي عمل شاق نسبيا و هو من أصل طبيعة عملها

و هي غالبا تجد أن لها أستثناء من الوقوف في الطابور .....و طبعا لو أحتاج العمل لظرف ما التأخير بعد ساعات الدوام فهي مستثناة

و غالبا ما تتأخر في الحضور و تبكر في الأنصراف هذا غير أجازاتها المستثناة أصلا سواء بقوة القانون كأجازات الحمل و ساعات تأخير الأرضاع أو اجازة لتربية الأطفال

ناهيك عن رقتها الشديدة الفجائية ألتي تجعلها تبكي أذا وجه لها مديرها أبسط لوم عن أخطائها

و أيضا غالبا هي ما تقرر لنفسها أجازات شهرية أضافية مع أجندتها البيولوجية

ناهيك عن أستبعادها الشديد لتحمل أي مسئوليات بالعمل ذات طبيعة قيادية أو تخطيطية مثلا

بالأضافة لمحاولاتها المستميتة في تمرير ما لديها من أعمال لزملائها الذكور

مع أفتراض أنها لن تمارس الهوايات النسائية من الأشاعات و النميمة و ضرب الأسافين و شراء و قياس الملابس و عمل الماكياج أو تقميع البامية و تقشير الكوسة.....الخ ألخ

user posted image

أزدواج آخر ينم عن طبيعة متناقضة فبينما تطالب المرأة بسحق الرجل نجدها تتصرف تصرف زوجة سي السيد

user posted image

تعاملت مع مئات أو آلاف السيدات كانوا يدفعون تأمينا لي و أعطيهم أيصال بالسداد و برغم أن هذا الأيصال هو السند القانوني لهن لأسترداد مبلغ التأمين فيما بعد ألا أنني كنت أجد مفارقات غريبة تحدث

فمثلا حوالي 5% فقط هن من كن يقولون عن أسمائهن الحقيقية عند تدوين الأيصال و الباقيات منهن من تقول أنها مدام فلان و هن أغلبية و منهن أيضا من تقول أسمها أم فلان و واحدة منهن كانت معها أبنها الصغير 6 سنوات و كتبت أسمه بدلا من أسمها و كثيرات كن يذكرن أسما مختلفا تماما و تكون المشكلة عند الأستلام بالبطاقة و أختلاف الأسماء

و طبعا الغالبية العظمى منهن يقولون أنهن لا يحملن بطاقة شخصية ....طيب و لا حتى رخصة قيادة ....أزاي طيب سايقة سيارتك من غير رخصة و لا بطاقة !!!!!!

طبعا لا داعي لأن يذهب ذهنكم بعيدا أنهن ريفيات لا سمح الله .....معظمهن على درجة عالية في المجتمع و بعضهن يشغلن مناصب مرموقة.......أحداهن مهندسة كانت معي في الكلية الآن هي مديرة و عندما تعرفت عليها برغم الزمن وجدت وجهها يحمر خجلا ما أن نطقت بأسمها طيب ما كنا في الكلية بنادي بعض بأسمائنا ...أيه أللي حصل ؟؟؟؟

و عندما أناقش أحداهن لماذا لا تذكرين أسمك صراحة ؟ تقول أحنا مسلمين ....طيب ما كل الناس عارفة أسماء زوجات سيدنا محمد بل و كل بنات و زوجات الصحابة .......أيه أللي حصل ؟؟؟؟؟؟

قد تكون هذه الظاهرة مفهومة و غير مقبولة في المجتمعات الريفية ......لكن في الحضر و قمة المجتمع .....غريبة على الفهم

user posted image

تسمع أحداهن تنادي على صديقتها ...يا كريم ......أو يا مصطفى !!!!!!!!!!!!

موش عارف هل هي مبادرة شخصية يقمن بها أم أن ذلك يحدث بعد أن طلب منهن أزواجهن ذلك ؟؟؟

user posted image

و ما يحيرني كيف يتأتى للمرأة أن تقتحم الحياة العملية و هي تطلب أن يعامله الجميع معاملة ليدي من عصر النهضة أو محظية من جواري السلطان أو أمينة زوجة سي السيد ......مينفعش

الأكثر حيرة هو هل فعلا أن المرأة عندنا تطلب ما يدعونه مساواة على لسان البعض منهن .......أشك

user posted image

سألت فتيات كثيرات هذا السؤال عن رأيهن فيما تطالب به جمعيات نسائية فكانت الأجابة المذهلة أن كلهن قالوا أن ما تطالب به بعض السيدات المعدودات المعروفات بالأسم لا يعبر عنهن أبدا .....بل أن معظمهن يفضلن الزواج و عدم العمل !!!
!


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
farida
المشاركة Aug 20 2007, 02:57 AM
مشاركة #2


عضو مميز
****

المجموعة: مناظرات
المشاركات: 7,750
التسجيل: --
البلد: القاهرة
رقم العضوية: 1,036



يا سيد الدار ..عقلي انا اللي طارuser posted image

لان كل كلمة مكتوبة صح الصح بس يا تري هي ولا هو السبب thinkkkkk.gif

بصراحة لما بقرا المجهود اللي بذله قاسم امين وازاي اتحارب
من اصوات خشنة عايزة المراة تفضل محبوسة ورا المشربية

وبشوف ازاي المراة بعد صراع وصلت من غير ما تفقد انوثتها
لمراكز مرموقة وعقلية مثقفة تحفظ لها كرامتها وسط
اتهام الرجال لها انها مش بتفهم و لادريانة بحاجة fi&h.gif

للاسف المراة عايزة تمسح كل ده وتلغي اسمها من السجلات

نفسي اعرف لما بيجي البوسطجي بمضي باسمي
علي جوابات سي السيد biggrin.gif مفيش فايدة لزمة علي اللسان ghetet.gif
يا تري ده نقص مني حاجة اكيد نو sleep.gif
طيب لما اطلب حاجة بالتليفون واقول انا مدام فلانة
هتخطف علشان قلت اسمي .. blink.gif
للاسف بشوف ستات كتير بتترعب اسمها يتعرف
وكانها بتعمل كارثة وفضحت نفسها لو اسمها اتقال بصوت عالي
الموضوع ملوش علاقة بتقاليد غربية او شرقية

له علاقة بثقة المراة بنفسها وانها كائن من حقها كل مزايا الانسان
لكن النوع امراة تتزوج تحمل اسم زوج
يتشاركوا الحياة بكل الاحترام وعدم الندية user posted image
لان اكيد الرجل هو رب الاسرة ..
وهي مربية اجيال ..
لكن الست بعد ما كانت مبسوطة من قاسم امين
مليان للاسف في عصرنا ده ستات بتهاجمه ..
واعتقد لانهم مدخلوش بعمق في فهم ما كان بينادي به قاسم
من حرية فكر وتحريرالمراة من ظلم اجتماعي
وطبعا فيه فرق بين حرية فكر وحرية اخلاق

ودي اعتقد يا خفي سبب مشكلة حيرتك مع ست الدار
ان الست ما صدقت ان المشربية بقت الوميتال sleep.gif
وبقي سهل تشوف الدنيا من اوسع الابواب
..لكن لسة حتة جواها مش واثق من نفسها
اقفل الشباك ولا افتح الشباك
بسبب عقدة مكلكعة من سي السيد حط في مخها _.-.gif
انه هو بس اللي بيحافظ عليها
ولو اتسابت من غير رقابة هتضيع
مع انه فيه فرق انه يخاف عليها ويسندها
وانه يكون بعبع افندي يهز ثقتها علي انها فرز تاني016.gif

اما الست الدلوعة الكسولة دي بقي طبيعة ملناش فيها حيلة user posted image

فينك يا قاسم ياامين وكتاب تحرير المراة
وااااه من الستات وعقلية الرجال
يا حبس حرية يا ندية user posted image

معندهمش وسط blink.gif

عجبني الموضوع يا خفي
فهرجع تاني انم فيه نمة ستاتي user posted image













--------------------
المحبة تستر العيوب
Go to the top of the page
 
+Quote Post
أحمد باشــا
المشاركة Aug 20 2007, 12:11 PM
مشاركة #3


عضو مميز
****

المجموعة: Admin
المشاركات: 4,036
التسجيل: 11-March 06
البلد: مصـــر
رقم العضوية: 2,520



اقتباس
بسبب عقدة مكلكعة من سي السيد حط في مخها


برضه سي السيد طلع هو السبب ....... 1(()).gif

--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
قمر الليالي
المشاركة Aug 20 2007, 06:11 PM
مشاركة #4


عضو مميز
****

المجموعة: Members
المشاركات: 5,459
التسجيل: 9-May 03
البلد: الامارات الحبيبه
رقم العضوية: 420



صحيح كلامك يا لهوو في اغلبه ..ومعنديش اعتراض عليه

بس حبيت اعقب على الجملة دي


اقتباس
.....بل أن معظمهن يفضلن الزواج و عدم العمل !!!



انا مش بفضل الجواز..لانه في نظري هو الاخر نوع من انواع العمل بس العمل مدى الحياة biggrin.gif
بس للاسف انا بفضل ان اكون ربة بيت عن اني اكون موظفة ومفيش طريق لده غير الزواج...ومش اي جواز sleep.gif
لا ده لازم يكون مقتدر 2(().gif والا هيكون عملين في ان واحد لان سي السيد ميقدرش يقوم بمتطلبات البيت وبكده هكون حكمت على نفسي
با مأبد عمل في البيت وعمل خارج البيت..وياقلبي لاتحزن فالاحسن اصبر على مجنونك(العمل) ليجيك الاجن منه (الزوج) tututu.gif




--------------------
user posted image
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mawadee3
المشاركة Aug 20 2007, 09:21 PM
مشاركة #5


عضو نشيط
***

المجموعة: Members
المشاركات: 411
التسجيل: 11-September 06
رقم العضوية: 2,603



اقتباس (اللهو الخفي @ Aug 20 2007, 12:11 PM)
اقتباس
بسبب عقدة مكلكعة من سي السيد حط في مخها


برضه سي السيد طلع هو السبب ....... 1(()).gif

و لا يهمك يا لهو انا معاك الاساس في الذبذبة اللي عند الست هي الست نفسها .
عايزة الحرية و المساواة و بتشتكي من ظلم و افتراء الراجل عليها و هي اللي في الاساس ظلمت نفسها بنفسها و هي الانثي بتتبع المثل القائل
عينها في الطرشي و تقول ماكلشي blink.gif

--------------------
طوبى لمن شغلته عيوبه عن عيوب الناس

user posted image
Go to the top of the page
 
+Quote Post
أحمد باشــا
المشاركة Aug 20 2007, 10:14 PM
مشاركة #6


عضو مميز
****

المجموعة: Admin
المشاركات: 4,036
التسجيل: 11-March 06
البلد: مصـــر
رقم العضوية: 2,520



اقتباس (mawadee3 @ Aug 20 2007, 09:21 PM)
[QUOTE=اللهو الخفي,Aug 20 2007, 12:11 PM] [QUOTE] الاساس في الذبذبة اللي عند الست هي الست نفسها .
عايزة الحرية و المساواة و بتشتكي من ظلم و افتراء الراجل عليها و هي اللي في الاساس ظلمت نفسها بنفسها و هي الانثي بتتبع المثل القائل
عينها في الطرشي و تقول ماكلشي blink.gif

هي دي الستات .....ولا بلاش...... thumb.gif



--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
أحمد باشــا
المشاركة Aug 20 2007, 10:18 PM
مشاركة #7


عضو مميز
****

المجموعة: Admin
المشاركات: 4,036
التسجيل: 11-March 06
البلد: مصـــر
رقم العضوية: 2,520



اقتباس
انا مش بفضل الجواز


ربنا يهديكي يا قمورة.......و نشوفك بالطرحة في الكوشة 2()(5.gif

و تخلفي صبيان و بنات .........و تعيشوا في سلام و أمان
01!!8.gif 01!!8.gif 01!!8.gif

--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
أحمد باشــا
المشاركة Aug 20 2007, 10:38 PM
مشاركة #8


عضو مميز
****

المجموعة: Admin
المشاركات: 4,036
التسجيل: 11-March 06
البلد: مصـــر
رقم العضوية: 2,520



اقتباس (اللهو الخفي @ Aug 20 2007, 12:11 PM)
اقتباس
بسبب عقدة مكلكعة من سي السيد حط في مخها


برضه سي السيد طلع هو السبب ....... 1(()).gif

طيب يا فريدة حا أحكيلك على واقعة حدثت معايا تستاهل التفكير

حضرت سيدة .....ذات مواصفات !!!! 2!!-_0.gif ....الى مكتبي

و برضه سألتها على أسمها لأكتبه فوجدتها تفكر ثم تقول أسم واضح أنها بتخترعه

فنظرت أليها و كنت أفكر أن هذه السيدة ذات الصوت المبحوح و المظهر الغريب بتخترع أسم ليس أسمها

و لاحظت هي ذلك بنظرة ثاقبة ذات خبرة شديدة فقالت لي طيب أكتب أنت أي أسم تاني أذا كان ده موش عاجبك

فأندهشت و قبل أن أتكلم قالت لي ....أنت موش واخد بالك أنا الراقصة فلانة يا خويا( طلعت راقصة مشهورة جدا ) 3()().gif


الغريب في هذا الموضوع أنه حتى الراقصة ألتي يعرف الناس تفاصيل جسدها و تعتبر ذلك موش فضيحة بل شهرة و رزق

تخشى أن يعرف الناس أسمها الحقيقي ........يعني أسم المرأة أصبح عورة أكثر من الجسد العاري بمنطق هذه الراقصة

حاجة تحير جدا 1(()).gif

طيب هي الرقاصة دي فاهمة هي بتخبي أسمها ليه و لا ده بقى هو العرف أو الأصول ( الأتيكيت )

لما فكرت أقتنعت أنها بتقلد الهوانم المحترمين علشان تضفي على صورتها مسحة كاذبة من الأحترام المصطنع

لحد هنا ممكن نقف و نسأل نفسنا ....ليه ميكونش ده هو منطق المرأة عندنا في أخفاء أسمائهن

يعني الأصول بتاع الستات المحترمين ولاد الذوات أنهم يخفوا أسمائهن

حاجة ممكن تكون موروثة من أيام عزتلو عثمان الكبير أغا

المشكلة الان هل يصح هذا ...الدنيا تتطور و ستاتنا لسه نايمين يحلموا أحلام عثمانلية


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
أخت
المشاركة Aug 21 2007, 09:32 AM
مشاركة #9


عضو
**

المجموعة: Members
المشاركات: 96
التسجيل: 13-August 07
البلد: مصر
رقم العضوية: 3,074



تعاني المرأه في مجتمعنا من الإزدواجية نظراً لإزدواجية المجتمع ذاته


ولن القى بالتهمة على الرجل


فنحن جميعا نشارك في تلك الإزداوجية


وقد يكون ذلك لمحاولة التوفيق بين الشرع من ناحية والعرف والتقاليد من ناحية وتطور الحياه ومتطلباتها الجديدة من ناحية أخرى


ومن ثم فنحن ليست لنا هويه محدده ولا نسعى لأمر بعينه بل نريد ان نلحق بهذا ونمسك بهذا ونتحلى بهذا


وسلاسة التوفيق في حاجه الى بعض الوقت والصبر والتدريب والاعداد الجيد حتى نستطيع ان نجد لنا سواء رجل او امراه شكل ملائم يوفق بين مجتمعنا وما يحمله من موروثات دينيه واجتماعيه وتطور الحياه من حوله .


تم تحرير المشاركة بواسطة أخت: Aug 21 2007, 09:33 AM
Go to the top of the page
 
+Quote Post
زعلان
المشاركة Aug 21 2007, 10:46 AM
مشاركة #10


عضو مميز
****

المجموعة: مناظرات
المشاركات: 3,578
التسجيل: 22-February 05
رقم العضوية: 1,393



معلش بره الموضوع هو انت يا لهو بتشتغل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 1(()).gif هي الستات بتجيلك وتقول اسمها ليه rolleyes.gif



--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post

2 الصفحات V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 عدد القراء الحاليين لهذا الموضوع (1 الزوار 0 المتخفين)
0 الأعضاء:

 



RSS نسخة خفيفة الوقت الآن: 20th April 2014 - 03:20 PM