IPB

مرحبا بالضيف ( دخول | التسجيل )

2 الصفحات V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> غرامة على جماهير الأهلي بسبب الشغب
قمر الليالي
المشاركة Jan 12 2007, 10:25 PM
مشاركة #1

عضو مميز

المجموعة: Members
البلد: الامارات الحبيبه

user posted image

قررت لجنة المسابقات بالاتحاد المصري لكرة القدم توقيع غرامة مالية قدرها 10 آلاف جنيه على النادي الأهلي بسبب شغب جماهيره في مباراته أمام الإسماعيلي.

وكانت بعض جماهير الأهلي قامت بقذف الحكم الإماراتي فريد علي بالزجاجات عقب خروجه من الملعب بعد انتهاء الشوط الأول.

وكانت المباراة قد انتهت بفوز الإسماعيلي على الأهلي 3-0 في مباراة قوية من جانب الدراويش، وهاجم جماهير الأهلي حكم المباراة الذي لم يكن عادلاً في قراراته مما أثر على نتيجة المباراة من وجهة نظر الأهلاوية.

مصدر الخبر

--------------------
user posted image
Go to the top of the page

+Quote Post
Prof
المشاركة Jan 12 2007, 10:32 PM
مشاركة #2

عضو مميز

المجموعة: Admin

يا قمر ده ما كانش حكم.. ده يدوبك ينفع عجلاتي.. sleep.gif
الله يمسيك بالخير يا على بوجسيم wub.gif

+Quote Post
قمر الليالي
المشاركة Jan 12 2007, 10:33 PM
مشاركة #3

عضو مميز

انا طبعا مشفتش المباراة ومش عايزه اشوف sleep.gif بس من خلال التعليقات قرات ان ابوتريكه وقع وحصلته اغمائه وان الحكم الاماراتي معملش حاجه ...والحمدالله كان في تسجيل لوقعه ابوتريكه ...بصراحة بصراحة هو شكله كان بيمثل ..وده باين جدا من الفيديو ..
وقبل ما تهجموا عليا شوفوا الفيديو واحكموا بنفسكم sleep.gif وعلى فكره انا في حماية ماما فريدة unsure.gif

حمل الفيلم من هنا

--------------------
user posted image

+Quote Post
قمر الليالي
المشاركة Jan 12 2007, 10:36 PM
مشاركة #4

عضو مميز

اقتباس (Prof @ Jan 13 2007, 01:32 AM)
يا قمر ده ما كانش حكم.. ده يدوبك ينفع عجلاتي.. sleep.gif
الله يمسيك بالخير يا على بوجسيم wub.gif

انا مشفتش المباراة بس من خلال الي بشوفه في المنتدى ....اتوقع طبعا ان الاهلاويه متعصبين والزمالكويه كمان متعصبين ولايمكن ابدا يعترفوا انهم غلط او ان مستواهم قل ولازم يكون في طرف اخر يكون هو المسؤل ولو مكنش الحكم هيكون المدرب او اي شخص اخر tututu.gif biggrin.gif

--------------------
user posted image

+Quote Post
Prof
المشاركة Jan 12 2007, 10:42 PM
مشاركة #5

عضو مميز

بالعكس يا قمر الأحكام المسبقة.. unsure.gif
الأهلي ما كانش في مستوى يستحق بيه الفوز.. ما فيش أهلاوي بينكر كده..
وقليل جداً اللي بيحملوا سبب الهزيمة على الحكم.. وأنا ما حملتوش بس هو ما كانش كويس فعلاً.. مش بس موقف ابوتريكة سواء بيمثل أو لأ.. هو طول الماتش كان مهزوز وقرارته متأخرة وعكسية.. على الفريقين..
ثم أضيفي إلى معلوماتك ان كل من إدارة الأهلي والإسماعيلي كانوا معترضين على الحكم.. 8LLL.gif

فتقريباً انتي اللي متعصبة للحكم وخلاص thinkkkkk.gif

+Quote Post
dolphinsmile
المشاركة Jan 12 2007, 10:44 PM
مشاركة #6

عضو مميز

البلد: ارض الحب والسلام مصر

والله يا قمر انا متدايقة جدا من اللى حصل والشغب والكلام دة
بس برضة حزينة على ابو تريكة 2)))(.gif

مش متهيالى ان ممكن حد يمثل فى موضوع الاغماء دة

عموما انا رايي ان مهما كان الحكم ظالم مكانشى المفروض يحصل الشغب دة وكان اعضاء النادى يطالبوا بعد كدة بمحاكمة الحكم على ظلمة

طبعا انا مفهمشى فى الكورة اساسا بس انا وخداها فهلوة يعنى

والحمد لله انى مش من اعضاء النادى عشان مدفعشى الغرامة لكن انا اهلاوية وحفضل اهلاوية مهما حصل sleep.gif

--------------------
sending u a dOlPhIn sMiLe

+Quote Post
قمر الليالي
المشاركة Jan 12 2007, 11:03 PM
مشاركة #7

عضو مميز

اقتباس (Prof @ Jan 13 2007, 01:42 AM)
بالعكس يا قمر الأحكام المسبقة..  unsure.gif
الأهلي ما كانش في مستوى يستحق بيه الفوز.. ما فيش أهلاوي بينكر كده..
وقليل جداً اللي بيحملوا سبب الهزيمة على الحكم.. وأنا ما حملتوش بس هو ما كانش كويس فعلاً.. مش بس موقف ابوتريكة سواء بيمثل أو لأ.. هو طول الماتش كان مهزوز وقرارته متأخرة وعكسية.. على الفريقين..
ثم أضيفي إلى معلوماتك ان كل من إدارة الأهلي والإسماعيلي كانوا معترضين على الحكم..  8LLL.gif

فتقريباً انتي اللي متعصبة للحكم وخلاص  thinkkkkk.gif

صدقني يا بروف ولا بيهمنى انا مش من النوع ده خالص ...واول مره اعرف انه في الدورى المصري بيكون في حكم اماراتي ..على العموم انا استنتجت الي عقبت عليه انه لانه في نوع من التعصب للنادي الاهلي ونادي الزمالك لازم يكون رد الجماهير كده او الاعضاء هنا في المنتدى وبعدين دي عادة عربيه اصيله لو مكنش المدرب غلطان يبقى الحكم ....مش شايف الاندية العربية كل ما الفريق يخسر يغيروا المدرب tututu.gif

بس خلينا في اغماءة ابوتريكة بجد انا مش مصدقه انه اغمى عليه ....اولا هو متعورش من حد ولما وقع اتسند على ايده زي الي مخطط انه يقع... مسك جزء من راسه ما لمسش الارض ابدا وبعدها اغمى عليه .."هنا بجد شكله مغمى عليه" بس اول ما قام قدر يمشى blink.gif ايه الاغماءه الحلوه دي لا وكمان عايز يرجع يلعب unsure.gif ...ايه رايكم thinkkkkk.gif

--------------------
user posted image

+Quote Post
قمر الليالي
المشاركة Jan 12 2007, 11:09 PM
مشاركة #8

عضو مميز

اقتباس (dolphinsmile @ Jan 13 2007, 01:44 AM)
والله يا قمر انا متدايقة جدا من اللى حصل والشغب والكلام دة
بس برضة حزينة على ابو تريكة 2)))(.gif

مش متهيالى ان ممكن حد يمثل فى موضوع الاغماء دة

عموما انا رايي ان مهما كان الحكم ظالم مكانشى المفروض يحصل الشغب دة وكان اعضاء النادى يطالبوا بعد كدة بمحاكمة الحكم على ظلمة

طبعا انا مفهمشى فى الكورة اساسا بس انا وخداها فهلوة يعنى

والحمد لله انى مش من اعضاء النادى عشان مدفعشى الغرامة لكن انا اهلاوية وحفضل اهلاوية مهما حصل sleep.gif

هو الشغب بيحصل في كل اندية العالم ..في المباريات الكبيرة او بين الفرق الي بينهم حساسية كبيره الشرطه بتعمل ايه بتفرغ مدرجات النادي المضيف مثلا وتتاكد انهم مشيوا وبعدين تفرغ المدرجات التانيه عشان ميحصلش خناق او مشاكل وبرضوا بتحصل ....

فا الشغب للاسف موجود وفي كل مكان

--------------------
user posted image

+Quote Post
قمر الليالي
المشاركة Jan 12 2007, 11:41 PM
مشاركة #9

عضو مميز

خبر ذو صلة بالموضوع

اقتباس
رفض رئيس مجلس ادارة اتحاد كرة القدم المصري سمير زاهر، الموافقة على سفر رئيس لجنة الحكام المصرية جمال الغندور الى ابو ظبي في منتصف يناير الجاري، لرئاسة لجنة الحكام في دورة الخليج التي تنطلق بعد اسبوع، واكد زاهر ان الغندور يعمل محترفاً في الاتحاد المصري ولا يجوز له الجمع بين عملين متشابهين، إضافة إلى ضرورة وجوده الدائم في مصر، وتمسك زاهر بالرفض بعد الثورة العارمة التي اندلعت في مصر ضد الغندور، لاستقدامه الحكم الاماراتي فريد علي لإدارة مباراة الاهلي والاسماعيلي في الدوري، وفشل فريد تماماً في ادارة المباراة وارتكب عدداً هائلاً من الاخطاء الجسيمة، وتعرض للضرب بالزجاجات الفارغة في وجهه، واجبره المسؤولون في مصر على إكمال المباراة بعد اصابته، وادت ادارته السيئة للقاء الى اصابة لاعبي الاهلي احمد السيد بكسر في الجمجمة ومحمد ابو تريكة بارتجاج في المخ بعد استنفاد التغيير واكمل فريقه المباراة بعشرة لاعبين.

وركزت الصحافة في نقدها للغندور على ضرورة التحقيق في ظروف استقدامه الحكم الذي ارتكب مخالفات كثيرة في معظم المباريات التي ادارها، وعلى رأسها الاسماعيلي ضد اهلي جدة، والاهلي المصري ضد حسين داي الجزائري، ووفاق سطيف الجزائري ضد اتحاد جدة.

وما زاد الطين بلة الاعتراف الجماعي من اعضاء لجنة الحكام العليا في الاتحاد المصري باعتراضهم على قرار الغندور في استقدام فريد علي لإدارة لقاء الاهلي والاسماعيلي بسبب مستواه المتواضع، وتمسك رئيس اللجنة وحده بالقرار، وبإصرار غريب.

وتبدو ايام الغندور الباقية في منصبه في الاتحاد المصري محدودة ومعدودة، بعد أن قرر مسؤولو الاتحاد مراقبة عمله وتقليص اختصاصاته.

وده احد الردود biggrin.gif

اقتباس
انا تابعت المباراه كامله
قرارات فريد كانت صحيحه 100% وادارها افضل بكثير من لو ادارها حكم مصري
المشكله في مصر انهم يميلون للاهلي بشكل كبير ومايحبون حكم يكون عادل يبون حكم يميل لنادي معين اما الاهلي او الزمالك اما الاسماعيلي وغيره لا
صح اني ضد فريد ودائما ما اكون مخالف لقراراته ولا اعتبره الحكم الاول في الامارات
ولكن يجب اعطائه حقه في هذه المباراه ففريد ادارها بشكل جيد
واعتراضهم على ركلة الجزاء اتوقع وكل النقاد اكدوا بانه فريد كان على حق بعدم احتسابها لانها لم تكن ركلة جزاء صحيحه

اما التقرير خيبه كسر وارتجاج حشى مبالغين وايد المصاروه
خلاص خلهم يسحبون النقاط عن الاسماعيلي ويرضون معشوقهم ودلوعهم الاهلي

--------------------
user posted image

+Quote Post
Prof
المشاركة Jan 13 2007, 12:26 AM
مشاركة #10

عضو مميز

أبو تريكة مش من طبعه الدلع أو التمثيل.. ده نوعية من اللاعبين الجادين اللي صعب يستسلم لضرب أو أصابة أو غيره.. الأغماء ممكن يكون من الضغط النفسي بدون خبط أو إصابة وده اللي أنا بارجحه..

التعليق بتاع الأخ اللي بيقول صح 100% ده ساذج أوي يا قمر.. هو تقريباً كان بيتفرج على مباراة تانية sillly.gif

+Quote Post

2 الصفحات V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 عدد القراء الحاليين لهذا الموضوع (1 الزوار 0 المتخفين)
0 الأعضاء:

RSS نسخة خفيفة الوقت الآن: 27th November 2014 - 10:43 PM