IPB

مرحبا بالضيف ( دخول | التسجيل )

4 الصفحات V  < 1 2 3 4 >  
Reply to this topicStart new topic
> نـقــدر نـعـمــل ايــــه ؟ دعـوة جــادة لـلـمـشـاركــة ...
Akrum
المشاركة May 4 2004, 09:48 PM
مشاركة #11

عضو مميز

المجموعة: Members
البلد: بلاد الله واسعة

[quote]
للاسف نتيجة خجلي وعدم حبي للمشاكل وعدم درايتي واحتكاكي بهؤلاء الناس اعطيته المبلغ لاضطرابي من وجوده واحيانا عقلنا بيقف عن التفكير السليم
عارفين ايه اللي وجعني قوي انه طول ماهو قاعد كان بيحلف ببنته ده معناه اني شجعته يربيها من الرشوة
[/quote]

الأخت فريدة ...
انا عندي اقتراح ممكن يفيد في حالتك او ما قد يحدث مستقبلا من امور مشابه قد نستحي او نرتبك في مواجهتها ...
اولا بالنسبة لهذا الموظف المرتشي !! يمكنك ان تريحي ضميرك وترسلي له رسالة تخبريه عن ندمك علي اعطاءه هذا المبلغ كرشوة.. وانه يجب ان يتدارك المسألة وان يربي ابنته من مال حلال .. وان تعذر عليه كسب دخل محترم من وظيفته فيجب ان يطرق سبل اخري شريفة لتحقق له دخل افضل تعفيه من الذلل والرضي بالدنية ومد اليد ليأخذ رشوة مستغلا وظيفته ومستغل ظروف الناس او جهلهم ..
بالفعل قد يكون تلك الرسالة لها تأثير طيب باذن الله ..

اما ثانيا وهذا الأهم .. فعند التعامل بعض الناس والتي تستغل حياء الناس وتعمل بمبدأ لا تأكل الذئب إلا الشاه الشاردة ... ولكون من يطلب رشوة يخشي عواقبها .. فلو حدث ان تكرر حادث مشابه في التعامل مع مثل تلك النوعية من ضعاف النفوس .. فحاولي ان يحضر معك شخص اخر .. يدعم موقفك .. فتواجد فرد اخر .. يعيق ويخيف المرتشي من ان كونه يصبح شاهد عليه .. او بأقل تقدير سيخلصك من الإرتباك ومواجهه المرتشي لأكثر من فرد يضعف اساليبه .. وتحايله خاصة لو بادر الشخص الأخر بمواجهته بأسئلة حول تلك المعاملة التي يهدد بها صاحب المصلحة ...

يعني لو كان هناك جارة لك حضرت الموقف وشاكسته وهددته مثلا بان ما يفعله غير سليم وخاصة انها ليست صاحبة مصلحة - عملا بمقولة اللي ع البر عوام - واللي ايده في المية مش زي اللي في النار .. ولذلك بيكون موقفه وحجته اقوي في دفع الضرر عن الذي يواجه موقف محرج او موقف مشابه لما حدث لك ..
طبعا تخير الشخص الذي يقف بجانبك له اعتبارات .. وبالبلدي كده الكثرة تغلب الشجاعة او الجرأة او الوقاحة ايضا ...
Go to the top of the page

+Quote Post
Akrum
المشاركة May 4 2004, 10:12 PM
مشاركة #12

عضو مميز

شاهد اليوم حلقة اكثر من رائعة للمجتهد عمرو خالد .. ما شاء الله ربنا يحميه ويكثر من امثاله ..
موضوع الحلقة كان عن الموارد !!!!.. رغم غرابة ووقع الأسم علي الناس إلا انها شملت جوانب عدة ..
انا شايف والكلام هنا لمني ولباقي الأعضاء اننا نشوف ونعمل زيارة لموقع عمرو خالد ... ونحاول نكون فكرة عن مشروع صناع الحياة المتبنيه عمرو خالد ... وبعدين ممكن نجمع افكارنا هنا ونبدأ في تنفيذها ..
علي سبيل المثال .. هناك مشروع ذكره يقوم به شباب مصري لجمع الملابس المستعمله والجيدة لتوزيعها علي المحتاجين في القري والنجوع بكافة بلداننا العربية ... لتحقيق توازن وتكافل اجتماعي ... فكرة جميلة واستثمار جيد لملابس اصبحت مخزنة بدولايبنا ولا تستخدم في حين قد تفيد وتنفع اخرين في امس الحاجة لتوفير ملابس وتوفير اموالهم لشراء امور اخري .. مما يحقق العدالة الإجتماعية في مجتمعاتنا .. هذا غير الثواب الذي يثاب به المرء من جراء فعل الخير ونشره ...

كما تحدث ايضا عن حملة حماة لمستقبل لمحاربة المكيفات الخمس ... في مجتمعاتنا والحد من تلك الظواهر التي تهدد مجتمعاتنا وشبابنا .. مثل مكافحة التدخين والمخدرات والقات والخمور والشيشة ..اهداف سهلة وممكن تحقيقها عبر السبل المتاحة ...

الهدف الأخر الذي يتدرب الناس عيله هو المشاركة الجمعية كما ذكرت من قبل لتحقيق اهداف لا يستطيع فرد واحد ان يقوم بها .. وهو عندي من اقوي الأهداف التي تخدم مجتمعاتنا وتمهد لمستقبل مشرق بإذن الله ...

عمرو خالد راجل مجتهد وصادق مع نفسه فصدقه الناس .. وقوي العزيمة .. وذو همة لا تلين امام الصعاب ولكنه يلتف من حولها ولديه قدرة علي البقاء والإصرار علي ما يقوم به ... انظروا كيف كانت بداية عمرو خالد وكيف اصبح !!! خلاصة القول مجتهد .. 99 في المية اجتهاد و1 في المية عبقرية .. اللهم ما اكثر من امثاله بين شبابنا..

مرة اخري .. انوه ان دور المرأة هام جدا خاصة في لانواحي الاجتماعية والترابط الإجتماعي ولذلك ياريت اخواتنا هنا من العسلات والفاتنات .. يفكروا ممكن نعمل ايه نساعد به انفسنا ونساعد الأخرين .. ولو عايزين نسترشد بأي وسيلة .. ارشح لكم موقع عمرو خالد وبرامجه عن صناع الحياه ... او حتي لنتواصل معه حتي نحقق اكبر فائدة من ناحية الترويج لآفكارنا ونشرها بصورة اوسع ...

منتظر منكن ردود واقتراحات ..

+Quote Post
Akrum
المشاركة May 4 2004, 10:20 PM
مشاركة #13

عضو مميز

كان في فكرة مشروع كنا سبق وفكرنا بها هنا ممكن تفيد في عمل خيري وهو عمل قاعدة بيانات بكافة مراكز الجهات الخيرية والتي ترعي اليتامي والمساكين والفقراء ببلداننا .. مع سيرة شخصية كاملة عن كل طفل واحتياجاته من اكل ولبس وتعليم .. وبكده يكون البضاعة عندنا هي هذا الطفل .. ويبقي المشتري وهو نحن ممكن يستطيع بالتبرع بأي شيئ لتحقيق احتياجات هذا الطفل ..والمشترين لتلك البطاعة سوف نعمل لهم حساب بموقعنا .. نسجل فيه اسهاماته المادية والعينية المرسلة .. ومقابل ذلك يستطع المساهم ان يخصص اسهاماته لحق طفل معين او يتركها لإدارة المشروع لتوزيعها حسب كل طفل ..
المهم ان كل مساهم بصدقة او زكاة او اي مساهمة عينية يستطع في اي وقت ان يعلم مصاريف اسهاماته اين ذهبت ولمن .. كما انه يستطع ان يراسل او يتواصل مع اي من هؤلاء الأطفال ..
مشروع محتاج جهد ليس باليسير من حيث جمع المعلومات وفرزها وتوزيع انصبة وحصص علي المستفيدين .. حلم .. سيكون في ميزان حسناتنا لو بدأنا نفكر ازاي ممكن نبدأه ..

تفتكروا ممكن ... :idea: :?: :!:

هنا تلاقوا وصلة لفكرة الموضوع...
http://www.masreyat.org/r2/html/modules.ph...viewtopic&t=646
وهنا مدخل للمشروع اللي لسه فكرة ...

+Quote Post
dolphinsmile
المشاركة May 4 2004, 11:34 PM
مشاركة #14

عضو مميز

البلد: ارض الحب والسلام مصر

سكر كتبت [quote]أقم صلاتك تنعم بحياتك
هتقولولي فكرة قديمة أو ان الوعي الديني زاد
و إن الصلاة من أبسط الأشياء هقول برضه
متتخيلوش فيه ناس كتيرة و ساعات تكون كبيرة و مش بتصلي [/quote]

الحاجات دي صحيح بسيطة يا سكر بس مهمة جدا

وعندك حق بالنسبة للصلاه

مش كل من يصلي فهو متدين علي حق

وبالتالي فكرتك رائعة بالرغم من بساطتها

وعلي فكرة بالنسبة لموضوع

[quote]ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم [/quote]

فلنبدا بانفسنا فعلا بالاضافة الي محاولة تغيير ما بحولنا واليكم افكار قمت بها بنفسي وبالرغم من بساطتها وارتباطها بالدين اكثر من الحياه والمجتمع لكن فعلا ليها اثر كبير ويا رب تعملوا منها ولو شىء

الفكرة الاولي
-----------
ودي انا باتبعها مع اصحابي وجابت نتايج جميلة

اي برنامج او موضوع اعرف عنة او معلومات جديدة في الدين بروح الشغل من هنا واجتمع مع صديقاتي (اللي هما اتنين بس) ونتناقش فيها وكل من عندة جديد بيقولة

بمعني اخر عاملين منتدي بس علي صغير

ودة علشان هما معندهمش القدرة علي دخول الانترنت مثلا فكل من عندة مصدر بيدور فية ويحاول يجيب معلومات اكبر يعني واحدة منهم عندها مصادر من كتب فقة وسنة والتانية قراءاتها متعددة

الخلاصة من الفكرة دي هيا انكم تحاولوا تنشروا اي معلومات مهمة بتقروها في المنتدي في اطار الاصدقاء ايضا كي تعم الفائدة

الفكرة التانية
--------------
مساعدة وتشجيع من حولي علي الالتزام بالصلاه

وهذا عن طريق ان نبدا بالاهل والاقارب بمعني عند تواجدي في اي مكان واذن للصلاه احاول ان اعمل المستحيل كي اصلي فاكون قدوة حسنة لاي من كان ... ودة لان موضوع ان الواحد يصلي برة بيتة كانت مشكلة بتارق كل من يحاول الالتزام في ظروف الحياة السريعة والعمل

ومن ضمن صور هذا التشجيع في صلاة الفجر فمن منا يصلي الفجر حاضر ؟؟؟؟ وبالتالي اتفقنا انا وبضعة من صديقاتي ان نستخدم اداه المحمول التي اتيحت لنا - في مثل عصرنا هذا - في تنبية بعضنا البعض بموعد صلاة الفجر فمن تستيقظ اولا ترن للباقي وهكذا حتي تمكنا جميعا من صلاة الفجر في موعدة وصارت جزء لا يتجزا من يومنا

علي فكرة الموضوع دة بدا معانا من ايام رمضان عشان نقوم نصلي صلاة القيام ثم نتسحر ونصلي الفجر فكنا بنتفق علي مواعيد لتنبية بعضنا البعض واستمر الامر حتي وصلنا لهذا

الفكرة الثالثة
--------------
وهو انضمامي لمجموعة بتحاول تصلح المجتمع واللي اعلن عنها في منتدانا هنا في منتدي الاعلانات والمناسبات في موضوع "مشروع اسلامي ضخم" وهما كانوا فقط بيبتدوا وعايزين الصراحة انا كنت داخلة لمجرد الفضول ولكن بدات اهدافهم تتكشف وابتدوا يفكروا في اشياء عملية فعلا
وانا بصراحة معجبة بالافكار وبدعوكم معايا لتتعرفوا علي اهدافهم يمكن تساعدكم:
1- التفقة في الدين
2-نشر الوعي الديني
3-مساعدة الايتام وذوي الحاجة بمساعدات روحية ونفسية وتعليمية
4-عمل مساعدات لمختلف المراحل التعليمية لمساعدة المجتمع في منع تفشي الدروس الخصوصية
5-نشر الوعي الثقافي والتكنولوجي

--------------------------------------------

ودي مجرد بداية يامني موون

وانا فعلا متفائلة ان فية ناس بتفكر كدة

وبشكرك يا مني مووون علي انك فتحتي موضوع زي دة

الفكرة اكثر من رائعة

ويا رب فعلا نقدر نعمل حاجة علي الاقل يوم القيامة لما نقف امام العزيز الجبار تشهد علينا اعمالنا وتخفف من ذنوبنا

--------------------
sending u a dOlPhIn sMiLe

+Quote Post
مؤمنة
المشاركة May 5 2004, 06:46 AM
مشاركة #15

عضو
**

موضوعك فكرته ممتازة يامنى [A5]

وهى فكرة شبيهة بصناع الحياه لعمرو خالد كما ذكر اكرم من قبل

الافكار كثيرة

وسوف اذكر فكرة حينما انقحها من باقى الافكار ان شاء الله

تحية اعجاب ومتابعة للموضوع

مؤمنة

--------------------
اعمل لدنياك كأنك تعيش ابدا
واعمل لآخرتك كأنك تموت غدا

+Quote Post
tytuuuuu
المشاركة May 7 2004, 04:17 PM
مشاركة #16

عضو مميز

انا شايف انه الموضوع معقد جدا
لكن برضه السبب في تعقيده هوه انا وانته وانتي
يعني لوو كل واحد بدا بنفسه باصلاح نفسه ومن حوله والالتزام بقواعد دينه هيحل نص المشكله
الدين فيه من القواعد ما يجعل المخلوق البشري اقرب للانسانيه منه للغوغاء

قصدي انه الاصلاح ممكن لكن مننا من نفسنا ((ابدا بنفسك ))
انته لي بتدي رشوه او ما تديش
وانته لي بتدي لعسكري المرور خمسه جنيه عشان المخالفه ما تكتبش
وانته الي بتسيب طابور العيش وعاوز ما تقفش عشان خاطر مستعجل ومعتبر انه مصلحتك اهم من كل الناس الي واقفه دي .. دول ناس فضيين لكن انا لا
يعني البدايه منك ومني الالتزام بقواعد دينك هيه لي هتخليك انسان تقدر تواجه الصح والغلط
والمجتمع ببساطه جدا مكونن مننا جميعا يعني مش من مخلوقات لا نعلم عنها شيء فلوكل واحد فينا التزم اعتقد انه ده اول طرق الاصلاح
(( ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم))
لو ان هذه الخطوه تحققت ..ممكن بعد كده نبدا ندور ازاي الجهود الفرديه دي كلها تقدر تصلح مجتمع كاملا لكن كل واحد فينا يكون له سلبياته سواء بعلاقته بغيره من المجتمع او بعلاقته بربنا وعاوزين نصلح مجتمع كامل .. ما عتقدش .. سيظل الوضع علي ما هوه عليه لحين اشعار اخر

واهم صور افساد الاصلاح الفردي هيه جمله واحده متفشيه في النفوس :: بتقول :: وانا مالي ما كل الناس بتعمل كده جت عليه انا ::
:| :| :| :|

--------------------
رأيت فيك ما ان بصرته يوما ستفزع .. فليس كل غال او ثمين يلمع ..
وليس كل سفيه له العاقلين تتسمع..فما اعلي صوت الغراب ومنه كم افزع

+Quote Post
اسيرالشجن
المشاركة May 8 2004, 06:49 PM
مشاركة #17

عضو نشيط

البلد: سوهاج

فكرة رائعة يا مون وعجبتنى اوى

وان شاء الله اشارك معكم فى الموضوع لكن الان لا يوجد شىء فى دماغى

وبرغم انشغالى الايام دى وعدم تواجدى على النت الا نادرا الا اننى سوف اشارك بإذن الله

[A5] [A5] [A5] [A5] [A5] [A5]

--------------------
http://www.baatalarab.com

+Quote Post
mona moon
المشاركة May 9 2004, 08:28 AM
مشاركة #18

عضو مميز

البلد: المدينة الوردية

انا آسفة اذا كنت اتأخرت في الرد بس بصراحة كنت مستنية أشوف الأفكار اللي سيتم طرحها للمناقشة .....

طيب مؤقتا وبما ان مافيش أفكار كتير ، انا عندي اقتراحين :

1- على الأعضاء الذين قاموا بطرح أفكار ، ان يقوموا بشرح كيفية تنفيذها ونوع المساعدة التي يحتاجون إليها ليتم التعاون والتنسيق بين الأعضاء على كيفية التنفيذ :idea: :idea:

2- تبرع أحد الأعضاء بنقل الأفكار التي يقوم الأستاذ عمرو خالد في برنامجه "صناع الحياة" في هذا الموضوع ، لنقوم ( وكأضعف الإيمان ) بالمشاركة معهم :idea: :idea:

--------------------
user posted image

+Quote Post
سكر أخضر
المشاركة May 9 2004, 01:08 PM
مشاركة #19

عضو نشيط

البلد: egypt

بالنسبة لمشروعي الصغير سأقوم بالتنسيق مع قمر بعد موافقتها طبعا
و بعد تصميم الشعارات ننزلها في المنتدي و أي حد ممكن يطبعها و يوزعها بمعرفته
فين قمر بقى
:mrgreen:

--------------------
user posted image

+Quote Post
قمر الليالي
المشاركة May 11 2004, 11:58 AM
مشاركة #20

عضو مميز

البلد: الامارات الحبيبه

[quote]
بالنسبة لمشروعي الصغير سأقوم بالتنسيق مع قمر بعد موافقتها طبعا
و بعد تصميم الشعارات ننزلها في المنتدي و أي حد ممكن يطبعها و يوزعها بمعرفته
فين قمر بقى
[/quote]

انا هنا....بس تهت في ابواب المنتدى..

طبعا معاكي يا سكر يا اخضر....انا موجوده وانا موافقه طبعا [A5] [A5]

توكلنا على الله biggrin.gif

--------------------
user posted image

+Quote Post

4 الصفحات V  < 1 2 3 4 >
Reply to this topicStart new topic
1 عدد القراء الحاليين لهذا الموضوع (1 الزوار 0 المتخفين)
0 الأعضاء:

RSS نسخة خفيفة الوقت الآن: 18th April 2014 - 07:40 AM